فراخوان م.س.د برای کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در امور سوریه

مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) در بیانیه‌ای کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در امور سوریه را فراخوانده است تا برای اثبات ادعاهای خود در مورد ق.س.د هیئتی را به شمال و شرق سوریه اعزام کند.

م.س.د در مورد گزارش کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در رابطه با جنایت‌های جنگی در سوریه بیانیه‌ای منتشر کرد. م.س.د در این بیانیه از کمیسیون مذکور خواست برای اثبات ادعاهای خود در مورد ق.س.د هیئتی را به منطقه بفرستد.

بیانیه به این شرح است:

"م.س.د (مجلس سوریه دمکراتیک) از گزارش کمیته‌ی مستقل تحقیق بین‌المللی در امور سوریه که به کمیسیون حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در ۴۵مین نشست که در فاصله روزهای ١۴ سپتامبر تا ٢ اکتبر ٢٠٢٠ برگزار می‌شود استقبال می‌کند. همچنین از کمیته می‌خواهد هیئتی را به مناطق شمال و شرق سوریه بفرستد تا در مورد گزارش‌ها به تحقیق بپردازد و ادعاهای طرح شده در این گزارش در خصوص ق.س.د را پیگیری کند.

م.س.د با لحنی تند تمامی رفتارهای ضد حقوق بشری و جنایت‌های جنگی که از سوی حکومت سوریه، سازامن داعش، هیئت تحریر الشام و گروهک‌های تروریستی وابسته به آنکارا صورت می‌گیرند را محکوم می‌کند.

تمامی جنایت‌های جنگی و جنایت قتلعام اتنیکی علیه غیرنظامیان کورد عفرین و سریکانی سوریه از سوی گروه‌های تروریستی وابسته به دولت ترک با دستور رژیم ترکیه انجام می‌شوند.

در گزارش جنایت‌های وحشیانه ضد بشری گروه‌های تروریست علیه شهروندان کورد و ایزدی اعم از قتل، شکجنه، گروگانگیری، شانتاژ، بازداشت، دزدی و غارت اماکن دینی و تاریخی، اعمال خشونت جنسی، تجاوز به زنان، مردان و کودکان با نظارت مسئولان دولت ترکیه تأیید شده است.

گزارش کمیته نگرانی شدید خود را در رابطه با تمامی جنایت‌هایی که از سوی دولت اشغالگر ترکیه و گروه‌های تروریستی وابسته به آن صورت گرفته‌اند اعلام کرده است. همچنین جریان آب شرب ایستگاه پمپاژ علوکه در استان حسکه را قطع کرده است و از آب آشامیدنی به عنوان ابزاری جنگی علیه بیش از یک میلیون انسان استفاده کرده است.

در گزارش آمده است که دولت ترکیه به حامی تروریسم بین‌المللی، ناقض حق حاکمیت کشورهای همسایه و حقوق دولت‌های پیرامون دریای مدیترانه مبدل شده است. با سیاست‌های تنش‌زا و بحران‌آفرین خود به خصومت دامن زده و امنیت و استقرار منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

جامعه بین‌المللی را فرامی‌خوانیم تدابیری فوری را در مورد توقف جنایت‌های جنگی در سوریه اتخاذ کنند. همچنین از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که تصمیمی مبنی بر خروج فوری دولت ترکیه و گروه‌های تروریستی وابسته به آن را اتخاذ نموده، دادگاهی بین‌المللی را برای محاکمه دولتمردان ترکیه و عاملان جنایت‌ها برگزار کنند. همچنین اعضای داعش و گروه‌های تروریستی را مجازات کنند. مناطق اشغال‌شده شمال سوریه از سوی نیروهای مدافع صلح بین‌المللی اداره شوند. کمیته تحقیق واقعیت را به سوریه بفرستید تا جنایت‌های ضد بشری، جنایت‌ جنگی و جنایت علیه بشریت را مورد تأیید قرار دهند. همچنین تصمیم شورای امنیت شماره ٢٢۴۵ را از طریق فعالیت‌های سیاسی به شیوه‌ای عمومی و شفاف به اجرا بگذارید."