ارسال ١۵ دستگاه ماشین بیهوشی پیشرفته به روژاوای کوردستان

سازمان هلال احمر کوردستان از ماه گذشته کمپینی را برای جمع‌آوری کمک به منظور خرید ١٠٠ دستگاه ماشین بیهوشی پیشرفته برای شمال و شرق سوریه آغاز کرده بود. این سازمان در نخستین گام ١۵ دستگاه ماشین بیهوشی پیشرفته Caelus Lite را به روژاوا تحویل داد.

سازمان هلال احمر کوردستان با شیوع پاندمی کرونا در شمال و شرق سوریه تصمیم گرفت که ١٠٠ دستگاه ماشین بیهوشی پیشرفته را برای روژاوا تأمین کند و برای این منظور از آغاز ماه نوامبر کمپین جمع‌آوری کمک‌های مردمی کوردها در سراسر جهان را آغاز کرده بود.

در چارچوب این کمپین هلال احمر کوردستان ١۵ دستگاه ماشین بیهوشی پیشرفته Caelus Lite شرکت  medecرا به روژاوا تحویل داد. هلال احمر کوردستان در مورد کمپین خود اطلاعیه‌ای منتشر کرده و اعلام کرد که تاکنون ٧۶۵١ نفر در روژاوای کوردستان به بیماری کرونا مبتلا شده و ٢۵١ مبتلا نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در اطلاعیه آمده است که در نتیجه جنگ بی‌وقفه ٩ ساله داخلی سوریه مردم روژاوا با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند و می‌افزاید:"در روژاوا دستگاه‌های ماشین بیهوشی بسیار کم می‌باشند و نیاز فوری به آنان وجود دارد. ما همچون سازمان هلال احمر کوردستان تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هزینه خرید و ارسال هر دستگاه ماشین بیهوشی ٢٣ هزار یورو می‌باشد. برای خرید و ارسال ١٠٠ دستگاه در مجموع به ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار یورو پول نیاز داریم.

هلال احمر کوردستان به عنوان گام نخست از ایتالیا با ٣۴۵ هزار یورو ١۵ دستگاه ماشین بیهوشی پیشرفته برای روژاوا خرید. ما از تمامی مردم می‌خواهیم که برای مبارزه علیه ویروس کرونا از خلق روژاوای کوردستان و شمال- شرق سوریه حمایت کنند.

شمال- شرق سوریه محاصره شده است

سلیمان احمد رئیس دفتر روابط خارجه وزات بهداشت شمال- شرق سوریه در مورد این کمپین و همچنین تحویل گرفتن ١۵ دستگاه پیشرفته بیهوشی اعلام کرد:"قبل از هر چیز از سازمان هلال احمر کوردستان برای ارسال این دستگا‌‌ه‌ها تشکر می‌کنیم. ما در وضعیت دشواری بسر می‌بریم. بیماری کرونا همچون مناطق دیگر جهان در شمال و شرق سوریه نیز ادامه دارد. از اینرو به امکانات پزشکی نیاز داریم."

احمد خاطرنشان کرد که به عقیده وی ارسال کمک‌های پزشکی از سوی میهن‌دوستان کورد ادامه خواهد یافت و افزود:"به دلیل اینکه شمال- شرق سوریه از هر جهت در محاصره قرار گرفته است. بدون شک دستگاه‌های پزشکی که به دست ما می‌رسند دارای اهمیتی حیاتی هستند، متأسفانه تعداد آنان به قدر کافی نیست. اما ما از تمامی آنانی که در این روزهای سخت به یاری ما شتافتند قدردانی می‌کنیم."

به امکانات پزشکی نیاز داریم

دلگش عیسی عضو شورای مدیریتی سازمان هلال احمر کوردستان به اهمیت تأمین این دستگاه‌ها برای نجات جان شهروندان اشاره کرد.

وی گفت که سازمان هلال احمر کوردستان، هلال احمر کورد و وزارت بهداشت شمال-شرق سوریه در گامی مشترک توانستند این دستگا‌ه‌ها را به روژاوای کوردستان برسانند و افزود که این دستگاه‌ها با توجه به نیاز مراکز بیمارستانی توزیع خواهند شد. دلگش خاطرنشان کرد که روژاوا به کمک‌های پزشکی نیاز دارد و از تمامی افرادی که به آنان کمک کرده‌اند تشکر کرد.