فراخوان «مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا» برای برگزاری کنگره ملی کورد

در نشست کارگروه NRLS اختلافات کوردی-کوردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اعلام شد که لازم است احزاب کوردی دست از منافع شخصی و حزبی خود برداشته و در راستانی منافع کوردی گام بردارند.

روز گذشته در سومین نشست کارگروه مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا (NRLS) در رابطه با اختلافات کوردی-کوردی، اکرم حسو سیاستمدار کورد و آسیه عبدالله عضو هیات رهبری کنگره ستار سخنرانی کرده و در رابطه با حل استراتژیک مسئله کورد در آینده به بحث و تبادل نظر پرداخته و در این باره راهکارهایی را مطرح کردند.

سومین نشست این کنفرانس با سخنرانی سیاستمدار کورد، اکرم حسو آغاز شد. حسو در سخنرانی خود با اشاره به اینکه در مرحله کنونی، کوردها با رهبران تازه در جهان وارد مرحله‌ای نوین می‌شوند، در این باره حسو اظهار داشت: کورد باید در رابطه با اشغالگران کوردستان موضعگیری کرده و در مقابل دشمنان کورد اتحاد سیاسی از خود نشان دهند. همچنین اعلام کرد که در سیاست جهانی و در سطح سیاستهای آمریکا تغییراتی روی داده و باید کورد بر اساس این تغییرات عمل کرده و راه حلی برای مسئله کورد بیابند.

اکرم حسو در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که: وضعیتی که امروز خلق کورد در سوریه با آن مواجه است از سوی تمامی گروه‌های سیاسی اپوزیسیون نادیده گرفته شده است و این وضعیت تنها در راستای سیاستهای دشمنی با خلق کورد و مسئله کورد است، به همین دلیل کورد باید اتحاد خود را شکل داده و اتحاد خود را، مشارکت سیاسی خود را بر گروههای سیاسی مخالف در سوریه تحمیل کند.

اکرم حسو در رابطه با دیالوگ کوردی-کوردی ابتکار عمل اخیر نیز گفت: لازم است که در این دیالوگها نیز تغییراتی ایجاد شود تا تمامی شخصیتها سیاسی کورد و تمامی احزاب سیاسی کورد که در خارج از این ابتکار عمل جای گرفته‌اند، تامین و حتمی شود، همچنین باید کمیته نظارتی از سوی افراد مستقل کورد نیز ایجاد شود تا تمامی طرف‌های کوردی در این ابتکار عمل مشارکت داشته باشند.

آسیه عبدالله عضو هیات رهبری کنگره ستار از دیگر سخنرانان این کارگروه بود. آسیه عبدالله در این باره اظهار دشت که باید زنان کورد از طریق کنگره ملی کوردی در حل مسئله کورد ایفای نقش کنند و برای تحقق این اهداف باید نقش رهبری را ایفا کنند. آسیه عبدالله بر جنگ کوردکشی به عنوان خط قرمز هرگونه سیاست کوردی تاکید کرده و اعلام نمود که باید چنین جنگی، ائتلافها و پیمانهایی که به چنین جنگی منتهی می‌شوند خاتمه پیدا کنند.

آسیه عبدالله خاطرنشان ساخت که به جای آنکه مبارزه از طریق احزاب سیاسی به پیش برده شود لازم است که نهادهای ملی ایجاد شوند و سیاست کوردی در این رابطه خط مشی سیاسی خود را مشخص نماید. همچنین وی اعلام نمود که احزاب سیاسی ملی باید همزمان بتوانند حراست و صیانت از دستاوردهای کوردی را ادامه داده و کورد از طریق اتحاد خود بتواند به تاسیس نیروهای نظامی متحد خود دست پیدا کند و براین اساس برای دفاع از کوردستان عمل کند.

آسیه عبدالله در بخش دیگری از سخنرانی خود خاطرنشان ساخت که مرحله موجود در روژآوای کوردستان میهطلبد که جنبشی ملی آن را اداره کرده و در این باره افزود: محدودیتها و موانع فراوانی را طی کرده‌ایم و هم اکنون در روژآوا برای اتحاد ملی کورد تلاش‌های فراوانی در حال انجام است و باید برای از میان برداشتن موانع و کاستی‌های باقی مانده تلاش شود.

آسیه عبدالله عضو کنگره ستار در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که برای تداوم و به نتیجه رسیدن پیمان سیاسی از طرفین خواسته می‌شود که اقدامات مشترکی را در پش گرفته و آنها به عنوان بخشی از احزاب اتحادیه میهنی کورد در این رابطه تلاش می‌کنند و تلاشها در این خصوص همچنان ادامه دارند. از همه نیز می‌خواهند که به مبنای استراتژیم مسئله کورد بنگرند.

آسیه عبدالله  در خاتمه سخنان خود در این نشست کارگروه NRLS اظهار داشت که: در مرحله کنونی باید کنگره ملی کوردستانی برگزار شود که برای تمامی طرفین زمینه‌ساز گام‌های مشترک باشد و مسئولیت خود را در مقابل جامعه کوردی انجام داده و لازم است این کنگره بدور از منافع حزبی و شخصی، جنبشی ملی-کوردستانی را تاسیس کرده و در این باره از عزم قدرتمندی برخوردار باشد.