لینا برکات: لازم است جامعه جهانی وظایف انسانی خود را به جای بیاورد

لینا برکات حملات مداوم ارتش اشغالگر دولت ترک به مناطق شمال-شرق سوریه را محکوم کرده و از جامعه بین‌المللی درخواست نمود که وظیفه انسانی خود را به جای آورده و  از حقوق خلق سوریه حمایت نماید.

حملات ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن در مناطق عین عیسی و تل تمر در روزهای اخیر افزایش یافته است. نیروهای اشغالگر مراکز هر دو منطقه و روستاهای تابعه آن را منظما گلوله باران می‌کنند. در مقابل این حملات نیروهای روسی و ناظر صلح نیز سکوت کرده‌اند.

در رابطه با این مسئله، لینا برکات سخنگوی شورای زنان سوریه طی گفتگویی با هاوار اظهار داشت: مشاهده می‌شود که عین عیسی به محوری جنگی تبدیل شده است. این منطقه در مرکز اقدامات استعمارگرانه دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن قرار گرفته است. دولت اشغالگر با حملات خود علیه مناطق شمال-شرق سوریه تلاش می‌کند طرح‌های خود را در این رابطه تحقق بخشد، اشغالگری خود را در منطقه تحقق بخشیده و مناطق استراتژیک و مهم را به خاک ترکیه منضم کند. همچنین تلاش دارد پروژه دمکراسی در منطقه را که از مبنای مناسبی برای راه حل سیاسی برخوردار است از میان بردارد.

مسکو و آنکارا از همان ابتدا با هم به توافق رسیده‌اند

لینا برکات در گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار، با اشاره به توافق بین مسکو و آنکار اظهار داشت: در ابتدا تا حدی این دو با هم به توافق دست یافته بودند. روسیه بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر حفاظت از حقوق خلق‌های سوریه مورد توجه قرار نداد. روسیه با ترکیه از توافقی محرمانه برخوردار است و همزمان در توافق روسیه و ایران نیز در رابطه با سوریه می‌توان نوعی فریب را مشاهده کرد. علیرغم آنکه نیروهای ترکیه در ادلب علیه نیروهای حکومت دمشق به ادامه نبرد مشغولند، اما می‌خواهند که منطقه عین عیسی نیز به حکومت سوریه تحویل داده شود. همین مسئله سوالاتی را ایجاد می‌کند. اما کاملا مشهود است که حکومت دمشق و روسیه نیز می‌خواهند که پروژه خودمدیریتی را از میان برداشته یا به آن ضربه وارد کنند. زیرا می‌خواهند که در امتداد خطوط مرزی، از سریکانی و گری سپی تا عین عیسی و تل تمر، خلا ایجاد شده و ارتباط این مناطق با هم گسسته شود.

در پشت پرده توافق‌های دیگری در حال شکل‌گیری است

لینا برکات در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان نمود که احتمال دارد پشت پرده پیمانها و توافق‌های دیگری امضا شود، در آینده می‌توان آنها را مشاهده کرد، اما متاسفانه خلق‌های سوریه به تماشاچی جنگ تبدیل شده‌اند و به عنوان یکی از طرف‌های فعال برای حل تنش‌های میهن اقدامی به عمل نمی‌آورند. برخی از نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی که از منافع مشخصی در سوریه برخوردارند، براساس منویات و مطامع خود تلاش دارند تا این کشور را بر اساس منافع خود تقسیم کنند.

لینا برکات سخنگوی شورای زنان سوریه با اشاره به سخنان ریاست مرکز آزادی بیان و اندیشه سوریه، مایکل کینو که گفته بود اپوزیسیون سوریه تنها نظرات دولت ترک را نمایندگی می‌کند، حکومت دمشق نیز نظرات ایران و روسیه را، اظهار داشت: در این وسط خلق سوریه چه نقشی برای حل این تنش‌ها و بحران سوریه دارد؟

دولت ترک سیاست تغییر دمگرافیک منطقه را پیگیری می‌کند

لینا برکات در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار اظهار داشت که بر اساس تصمیمات بین‌المللی و پیمان ژنو و وین، دولت ترک عرف و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و در ادامه افزود: دولت ترک از این حق برخوردار نیست که حاکمیت ارضی سوریه را مورد حمله قرار دهد. همچنین دولت ترک در مناطق اشغال شده از طریق کوچ اجباری ساکنان این منطقه و مستقر نمودن خانواده‌های تبهکاران، سیاستهای تغییر دموگرافیک منطقه را ادامه می‌دهد.

لینا برکات سخنگوی شورای زنان سوریه در خاتمه گفتگوی خود از جامعه بین‌المللی درخواست نمود که وظیفه انسانی خود را به جا آورده و از حقوق خلق سوریه حمایت نماید، همچنین در حل مسئله سوریه به نحوی که بتواند تمامی گروه‌ها را وارد فرایند سیاسی نماید سرعت عمل بخرج دهد.