نادین ماینزا: خودمدیریتی موفقترین نمونه عملی برای اجرای دمکراسی است

... گروه‌های که آنکارا از ان‌ها حمایت می‌کند، علیه دین، اتنیک و زنان حملات وحشیانه‌ای را صورت می‌دهند. این جرایم، از سوی بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مستند شده‌اند....

نادین ماینزا اعلام نمود که کمیته آمریکایی حفاظت از آزادی ادیان USCIRF به دولت آمریکا توصیه کرده است که لازم است خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در تمامی فعالیتهای مرتبط به بند ۲۲۵۴ قطعنامه سازمان ملل متحد و مذاکرات ژنو مشارکت داشته باشد. نادین ماینزا در گفتگویی با خبرگزاری هاوار تایید نمود که لازم است دولت آمریکا استراتژی ویژه‌ای را در رابطه با سوریه اتخاذ کرده و در ادامه افزود: امکان ندارد که ارزشهای اپوزیسیون سوریه و ارزش‌های دولت آمریکا با یکدیگر یکی بوده و ارزشهای اپوزیسیون آینده سوریه را تعیین کنند. در سوریه، نمونه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه تنها راه برای دست‌یابی به موفقیت است.

معاون ریاست کمیته آمریکایی برای آزادی بین‌المللی ادیان، نادین ماینزا در گفتگویی با هاوار نیوز در خصوص موفقیتهای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و جرایم روی داده از سوی دولت ترک در مناطق مختلف سوریه سخن گفت.

هاوار: بعد از دیدار اخیر شما از مناطق شمال-شرق سوریه، تجربه دمکراتیک در شمال-شرق سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نادین ماینزا: از زمانیکه وارد این منطقه شدم، مایل بودم ببینم که در این منطقه چگونه با آزادی دینی برخورد می‌شود. نخستین بار که از سوی کمیته آمریکایی برای حفاظت از آزادی بین‌المللی ادیان USCIRF ماموریت یافتم، از این مسئله اطلاع پیدا کردم. در همین راستا تاسیس خودمدیریتی در مناطق عربی را بعد از شکست داعش شاهد بودم و از اقدامات صورت گرفته در آنجا بسیار خوشحالم. تکثر نژادی، برابری جنسیتی بین هر دو جنسیت در تمامی سطوح، از بخش‌های لایتجزای خودمدیریتی به شمار می‌روند. در رابطه با دمکراسی، سیستم خودمدیریتی اجازه می‌دهد خلق نگرش‌های خود را بازتاب دهند. این مسئله در خاورمیانه، مسئله‌ای جدید به شمار می‌رود.

هاوار: دولت ترک حضور پ.ک.ک را در مناطق شمال-شرق سوریه بهانه قرار می‌دهد. شما این بهانه‌ها را برای حمله ترکیه به این مناطق چگونه می‌‌بینید؟

نادین ماینزا: دولت ترک پ.ک.ک را به عنوان بهانه و دستاویزی می‌بیند تا از این طریق این منطقه را به اشغال درآورد، به همین دلیل تمامی مناطق شمال-شرق سوریه را تروریست توصیف می‌کند. اما در واقع خود دولت ترکیه است که با تروریستها نشست و برخاست دارد. همچنین تبهکاران داعش پیشین، اکنون بخشی از ارتش آزاد سوریه را در عفرین، گری سپی، سریکانی و مناطق دیگر تشکیل می‌دهند و اینان با دولت ترک این مناطق را اشغال کرده‌اند.

گروه‌های که آنکارا از ان‌ها حمایت می‌کند، علیه دین، اتنیک و زنان حملات وحشیانه‌ای را صورت می‌دهند. این جرایم، از سوی بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مستند شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل، سازمان حقوق بشر و سازمان‌های ناظر این موارد را تحت نظر قرار داده‌اند. حتی سازمان ملل متحد نیز گزارش ویژه‌ای را در سپتامبر سال گذشته در این باره منتشر کرده است. از سوی دیگر کمیته آمریکایی برای آزادی ادیان، وضعیت را در نشست سنا در ژوئن سال ۲۰۲۰ به صورت مستند ارائه کرده است.

هاوار: بعد از دیدار شما از شمال-شرق سوریه، در نشست‌های فراوانی شرکت کرده‌اید، گزارشهایتان تا کنون با چه واکنشهایی روبرو شده‌اند؟

نادین ماینزا: از زمانی که از سوریه بازگشته‌ام، در رابطه با این موضوع با بسیاری از اعضای سنا، کارمندان و مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا بحث و گفتگو کرده و به مناسبت‌های بسیاری سخنرانی کرده‌ام. نتیجه نشست‌های خود را با بسیاری از رهبران سازمان‌های مدنی، دینی و مسئولین دولتی مطرح کرده‌ام، در رابطه با نحوه سازماندهی خودمدیریتی دمکراتیک در شمال-شرق سوریه، وضعیت ادیان و ایزدیان و دیگر عناصر دینی این منطقه بحث و گفتکو انجام داده‌ام. وضعیتی را که ساکنان این منطقه در رویارویی با داعش دچار آن شدند، نحوه زندگی کنونی آنان در خودمدیریتی دمکراتیک و بسیاری از موارد دیگر را با مسئولان در میان گذاشته‌ام. در واقع، بسیار شگفت زده می‌شوم که می‌بینم چرا تا کنون هیچکس نحوه خودمدیریتی خوب در شمال-شرق سوریه را به رسمیت نشناخته است. یکبار با یکی از مسئولان نشستیم، اما هیچگونه اطلاعی نداشت که بعد از حملات ارتش ترک، این خومدیریتی همچنان به فعالیتهای خود ادامه می‌دهد. از احترام نیروهای سوریه دمکراتیک و چگونگی نابودی داعش توسط این نیروها هیچگونه اطلاعی نداشت.

در گزارش سالانه کمیته آمریکایی برای آزادی بین‌المللی ادیان که از آوریل سال گذشته تاسیس شده است، ما توصیه کرده‌ایم که دولت آمریکا باید از خودمدیریتی حمایت کند، ما بسیار خوشحال می‌شویم که چنین چیزی را در آینده مشاهده کنیم. و به این معناست که تنها امریکا است که به عنوان ارتش در شمال-شرق سوریه وضعیت را تغییر دهد.

هاوار: دولت ترک به صورت منظم هر روز در مناطق اشغال شده و خصوصا علیه ایزدیان منطقه عفرین و مناطق دیگر مرتکب جرایم جنگی می‌شود. آیا امریکا در رابطه با حفاظت از اقلیتهای دینی و اتنیکی وعده‌ای داده است؟

نادین ماینزا: یکی از دلایل دیدار من از مناطق شمال-شرق سوریه، این بود که می‌خواستم توجه را به سمت جنایات و جرایم دولت ترک در مناطق شمال-شرق سوریه و خصوصا علیه ایزدیان، مسیحیان، کوردها و زنان جلب کنم. اما به دلیلی نامعلوم، آمریکا و جامعه بین‌المللی عناصر و مولفه‌های جمعیتی این مناطق را که در معرض چنین جنایاتی قرار گرفته‌اند، نادیده می‌گیرند. اما زمان آن رسیده است که وضعیت در مناطق مورد نظر مورد نظر قرار گرفته و وضعیت کنونی تغییر داده شود. آمریکا به عنوان واکنش در مقابل رژیم اسد همیشه از ائتلاف اپوزیسیون سوریه که دولت ترک حامی آن است، حمایت کرده است. زمانیکه من در سوریه بودم، رئیس ائتلاف میهنی نیروهای انقلابی و اپوزیسیون سوریه، نصیر الحریری از عفرین دیدار کردند و از آزادی دینی موجود در آنجا تعریف کردند. اما بعد از آن شاهد انتشار تصویری از الحریری با حاتم ابو شارقه بودیم که در زمان قتل هورین خلف در آنجا حضور داشت. طبق اطلاعاتی که جدیدا به دست آمده است، باید دولت امریکا استراتژی خود را در سوریه تغییر دهد. امکان ندارد که ارزش‌های اپوزیسیون سوریه و آمریکا در آینده یکی باشند.

هاوار: از نظر شما آیا احتمال دارد که رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه به نمونه‌ای برای راه‌حل تنش‌های سوریه تبدیل شود؟

نادین ماینزا: خودمدیریتی شمال-شرق سوریه تنها نمونه یک حکومت موفق در آینده سوریه خواهد بود. نزدیک به نیمی از سوریه را اداره می‌کند، چگونه باید این مدل مدیریتی موفق به حاشیه رانده شود، به جای انکه به بخشی از راه‌حل برای تنشهای سوریه تبدیل شود؟ کمیته آمریکایی برای حفاظت از آزادی بین‌المللی ادیان به دولت امریکا توصیه کرده است که لازم است خودمدیریتی را در تمامی فعالیتهای مرتبط به قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد و همچنین مذارکرات ژنو مشارکت بدهد.

در مناطق شمال-شرق سوریه شاهد مناسبترین شرایط برای آزادی ادیان، برابری میان جنسیتها هستیم. و همین مسئله شاید توضیح دهنده شمار دشمنان این تجربه موفق باشد. کمیته آمریکایی برای حفاظت از آزادی بین‌المللی ادیان USCIRF از دولت آمریکا درخواست کرده است که در بعد سیاسی، رهبری خودمدیریتی را به رسمیت شناخته و مانند یک حکومت منطقه‌ای با آن برخورد کند. علیرغم آنکه تا کنون هیچگونه راه حل مشخصی برای حل مسئله سوریه در دست نبوده است، اما حل و فصل دقیق کاملا مشخص است؛ آنهم خودمدیریتی شمال-شرق سوریه است.