پروژه جدید ۱۵ هزار متر مکعب آب را به حسکه انتقال می‌دهد

​​​​​​​سلیمان خلیل مدیر ایستگاه شماره ۴۷ اعلام نمود که پروژه انتقال آب فرات در طول روز ۱۵ هزار متر مکعب آب را شهر حسکه انتقال می‌دهد.

بعد از آنکه ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن به نام ارتش میهنی سوریه، ایستگاه پمپاژ آب را در سریکانی اشغال کردند، در شهر حسکه و روستاهای آن به دلیل نبود آب مشکلاتی روی داد.

طبق اظهار نظر مدیر پروژه ایستگاه شماره ۴۷ شهر، مهندس سلیمان خلیل، این پروژه پروژه‌ای اضطراری بود که آب فرات را به حسکه انتقال می‌داد. کارگران از ۴ ژانویه این پروژه را آغاز کردند. مهندس لیمان خلیل در این باره می‌گوید که پیش از این طرح چنین اقدامی در دست بود، آب از رودخانه فرات به ایستگاه پمپاژ در منطقه سیور در دیرالزور انتقال پیدا می‌کند و وارد ایستگاه العیلوا در نزدیکی شهرک مرگدایی شده و از آنجا نیز به ایستگاه شدادی پیشین می‌رسد.

مهندس سلیمان خلیل در رابطه با این پروژه خاطرنشان نمود که تلاش‌های کنونی در رابطه با بهبود و تصحیح خطوط لوله و انتقال آب بوده است. زمانیکه تبهکاران داعش مناطق جنوب حسکه را اشغال کردند، خطوط انتقال آب را تخریب کردند. اما اکنون پروژه به پایان رسیده و ایستگاه انتقال آب عزیزیه حسکه توان تامین آب این شهر را دارد.

سلیمان خلیل همچنین افزود که انتقال روزانه حدود ۱۵ هزار متر مکعب  می‌تواند ۲۰ تا ۱۵ درصد از نیازمندیهای آب این این شهر را تامین کند. اقدامات جدیدی نیز در ایستگاه جدید در دست طراحی و انجام است. بر اساس این طرح، مخزن بزرگ آب نیز طراحی می‌شود، همچنین سالن بزرگی برای مکش آب نیز به ظرفیت ۳۶۰ متر مکعب در دست طراحی و ساخت است که مختص جمع‌آوری آبهای زیر زمینی است. و سه پمپ بزرگ انتقال آب نیز به این منظور طراحی شده است.

سلیمان خلیل در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که ظرفیت مکش آب را به ۴۰۰ متر مکعب در هر ساعت برسانند و در نتیجه مقدار آبی را که باید به حوزه‌های آبی حسکه برسد، به ۱۵ هزار متر مکعب ارتقا داده‌اند.

خودمدیریتی منطقه جزیر دو روز پیش در نشستی خبری از آغاز بکار این پروژه خبر داده بود. احتمال می‌رود که تا خاتمه مارس این پروژه به طور کامل وارد مدار شود.