جنبش دمکراتیک: راه حل در قامشلوست نه در آنکارا !

غریب حسو رئیس مشترک جنبش دمکراتیک اعلام کرد، دیدارها میان احزاب اتحادیه میهنی کوردستان با ENKS کند شده‌اند و تاکید کرد که باید ENKS بپذیرد راه حل در قامشلو است نه در آنکارا.

غریب حسو رئیس مشترک شورای رهبری جنبش دمکراتیک اعلام کرد، پس از آنکه دیدارها با شورای میهنی کورد سوریه(ENKS) آغاز شد، گفتگوها با دمشق پایان یافت و از این لحاظ به تاثیر ارتباطات ترکیه بر تصمیمات ENKS اشاره کرد.

دیدارها برای تقویت اتحاد ملی میان احزاب اتحادیه میهنی کورد در روژاوا با ENKS که از ابتدای امسال آغاز شده بودند، به دلیل اعتراضات ENKS به سیستم آموزش به زبان کوردی و سیستم ریاست مشترک و اداره‌ی خودمدیریتی، با مانع مواجه شده بودند.

هیئتی از ENKS هفته‌ی گذشته یک بار دیگر به آنکارا رفته و با مسئولین ترک دیدار کردند، این هم در میان جامعه یک بار دیگر سبب ایجاد شک و گمان و اعتراض شده است.

غریب حسو رئیس مشترک شورای رهبری جنبش جامعه‌ی دمکراتیک (TEV-DEM) در رابطه با مذاکرات احزب اتحادیه ملی میان احزاب اتحادیه میهنی کورد در روژاوا با ENKS با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

حسو اظهار داشت، دیدارهای اتحادیه میهنی در روژاوای کوردستان حدود یک سال است که ادامه دارند و اعلام کرد، افکار عمومی خلق کورد از این دیدارها به طور کامل پشتیبانی می‌کنند و تاثیر مثبتی دارند.

غریب حسو اعلام کرد، اگر دیدارها گهگاهی نیز با مانع روبه رو شده باشند، اما همواره ادامه پیدا کرده‌اند.

مردم از رفتن آنها به آنکارا ناخشنود هستند

غریب حسو همچنین اعلام کرد، علت اصلی بر هم خوردن دیدارها، بیانیه‌های نا به جا و دیدارهای ENKS با چند کشور منطقه‌ای است و در این چهارچوب هم به سفر هیئتهای ENKS از ترکیه اشاره کرد و گفت:"پس از هر دیداری، ENKS به آنکارا می‌رود، در آنجا بیانیه منتشر می‌کنند و این تاثیر منفی بر دیدارها و مذاکرات در روژاوا می‌گذارد. نه تنها ما بلکه جامعه نیز از این وضعیت ناخشنود است. جامعه‌ی کوردی، دولت ترکیه را به عنوان دشمن و اشغالگر می‌بیند. قرار گرفتن ENKS در کنار اشغالگران و نیروهای دشمن و شرکت در نقشه‌های اشغالگران سبب نارضایتی و اعتراض مردم شده است."

ارتباطاتشان با آنکارا سبب ایجاد مشکل می‌شود

غریب حسو همچنین گفت، بخش بزرگی از جامعه هنوز هم به ENKS اعتماد ندارند و با شک و گمان به آنها نگاه می‌کنند. اعمال آنها در گذشته، همچنین نقش آنها در اشغال عفرین و سریکانی و گری‌سپی سبب شده تا جامعه با شک و گمان به آنها نگاه کند.

حسو همچنین اعلام کرد که بعد از هر جلسه و دیدار آنها در روژاوای کوردستان، ENKS به آنکارا می‌رود و گفت:"این به چه معنی است؟ مشخص است که به ترکیه رفته و به آنها اطلاعات می‌دهد. با راهنماییهایی که در ترکیه به آنها داده می‌شود، برای دیدارها در اینجا شرط می‌گذارند. ما می‌پرسیم، آیا دیدارها برای اتحاد کورد، با اطلاع دولت ترکیه و راهنمایی‌های این دولت انجام می‌شود؟ اینها همه مشکل هستند."

دولت ترکیه هم مخالف آن است

رئیس مشترک شورای رهبری جنبش دمکراتیک، در مورد دشمنی ENKS با سیستم آموزش زبان کوردی و سیستم ریاست مشترک و اداره‌ی خودمدیریتی گفت:"دولت ترکیه مخالف زبان کوردی است، علیه دمکراسی و آزادی زنان و انقلاب است. ENKS نیز این درخواست‌ها را در دیدارها به عنوان شرط تعیین می‌کند."

در حقیقت آنها چه می‌خواهند؟

غریب حسو در ادامه اعلام کرد، زمانی که با ENKS در مورد مسئله‌ای کوچک هم گفتگو می‌کنیم، مستقیما می‌گویند، 'باید با ارگان‌های مسئولمان مشورت کنیم' و گفت:" آنها با اشغالگران مشورت می‌کنند. حقیقتا ما نمی‌دانیم آنها چه می‌خواهند. زمانی که مطالبات آنها را قبول می‌کنیم، باز هم می‌روند و با دولت ترکیه مشورت می‌کنند. به همین دلیل ما نمی‌دانیم که آنها چه می‌خواهند. از آنها می‌پرسیم آیا می‌خواهید شریک انقلاب و شکوهمندی شوید یا شریک دشمنان و اشغالگران؟ "

مذاکرات با حکومت دمشق چرا متوقف شدند؟

غریب حسو اعلام کرد، رفتارهای ENKS تاثیر منفی بر دیدارهای اتحاد ملی ایجاد کرده است و اظهار داشت، پس از آغاز مذاکرات با ENKS ، مذاکرات خودمدیریتی با رژیم سوریه متوقف شد و گفت:"به عنوان مثال قبل از آغاز مذاکرات اتحاد ملی، خودمدیریتی با رژیم سوریه دیدار و مذاکراتی انجام می داد. میان طرفین دیالوگ وجود داشت، اما پس از آغاز مذاکرات اتحاد ملی، اداره‌ی خودمدیریتی مذاکرات با رژیم سوریه را متوقف کرد. علت آن چه بود؟ چون ENKS دولت ترکیه را تحمیل می‌کند. موضع‌گیری‌های ENKS از هر لحاظ سبب توقف مرحله می‌شود. "

راه حل در قامشلو است

رئیس مشترک TEV-DEM گفت:"می‌خواهیم به خواهران و برادرانمان در ENKS بگوییم، مهم‌ترین چیز اساس قرار دادن دیدارها در قامشلو است. اراده‌ی ما و خلقمان در قامشلو است. راه حل در قامشلو است نه در آنکارا و استانبول و دیلوک. قامشلو می‌تواند همه‌ی مسائل را حل کند. ما از ENKS می‌پرسیم: تاکنون چه بهره‌ای از دولت ترکیه گرفته‌اید؟ غیر از اشغالگری، ظلم، نابرابری و بی تاثیر کردن شما، شما چه سودی از دولت ترکیه برده‌اید؟ دولت ترکیه آنها را مانند ابزاری به کار می‌گیرد. ما امیدواریم آنها نیز دیگر این حقیقت را ببینند و بپذیرند که راه حل نه در آنکارا نه در استانبول و نه در دیلوک است بلکه در قامشلو است."

همه‌ی اعضای ENKS این نظر را ندارند

غریب حسو در پایان سخنانش اعلام کرد، اعضای ‌ ENKS که در روژاوا هستند، سیاست‌ورزی می‌کنند، نظر آنهایی که در روژاوا هستند، با آن دسته از اعضا که در ترکیه یا جای دیگر سیاست‌ورزی می‌کنند، متفاوت است. وی گفت:"به عقیده‌ی من، همه‌ی اعضای ENKS این نظرات را ندارند. به عنوان مثال آنهایی که در اینجا هستند و در دستگاههای مختلف کار می‌کنند. اما آن دسته از اعضایشان که در ترکیه هستند، اراده‌ی دیگران را نیز تسلیم می‌کنند. در هر قدمی منافع دولت ترکیه را قبل از هر چیز قرار می‌دهند. آنهایی که در اینجا هستند این حقیقت را خوب می‌بینند. فرصت‌ها را خوب تفسیر می‌کنند، اما چون کاری از دستشان می‌آید سکوت کرده‌اند."