بسی هوزات: اگر کوردها در این مرحله متحد نشوند پس چه زمانی خواهند شد؟ (٢)

هوزات با تأکید بر همبستگی ملی اظهار کرد:"حاکمیت قاتل آ.ک.پ- م.ه.پ از تمامی توانایی دولت برای قتلعام کوردها استفاده می‌کند. آنچه سازمان‌های کوردی باید انجام دهند این است که با اتحاد ملی به حملات نابودگرانه دشمن پاسخ دهند."

بسی هوزات رئیس مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به پرسش‌های خبرگزاری فرات نیوز پاسخ داد.

"مبارزه در تمامی عرصه‌ها باید تقویت شود"

هوزات خاطرنشان کرد که حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ به رغم تمامی اعمالی که انجام می‌دهد نمی‌تواند از فروپاشی و سقوط نجات یابد و در این رابطه به مواضع نیروهای اپوزیسیون اشاره کرد.

هوزات گفت:"علنا شاهد بودیم که مخالفت تئوریک با فاشیسم که از پراتیک و مبارزه دور باشد به نتیجه‌ای دست نمی‌یابد. اگر سخنان بزرگ به فعالیت بزرگ نیانجامد، اگر در میدان‌ها و خیابان‌ها خود را اثبات نکند آنزمان این سخنان ارزشی نخواهند داشت و فاشیسم به حاکمیت خود ادامه می‌دهد. به همین سبب باید نیروهای دمکراتیک مخالف رژیم وارد میدان‌ها و خیابان‌ها شوند. مبارزه علیه فاشیسم باید به کوچه و میدان‌ها کشیده شود. کوچه به کوچه، خیابان به خیابان، باید این مبارزه اجتماعی را تقویت کرد. نیروهای دمکراسی باید در کنار خلق و پیشاپیش خلق به مبارزه برخیزند. هر کوچه، هر میدان باید برای نیروهای دمکراسی به میدان سیاست مبدل شود. میدان‌ها و خیابان‌ها عرصه‌های عمل سیاست دمکراتیک است. سیاست دمکراتیک در کوچه‌ها و میدان‌ها معنادار می‌شود. سیاست دور از مبارزه در میدان‌ها و خیابان نمی‌تواند واجد دمکراسی باشد. سیاست همچون فعالیت زنان، زحمت‌کشان، خلق‌ها در کوچه‌ها و میادین به پیش برده می‌شود. کوچه‌ها و میادین عرصه‌هایی هستند که دمکراسی، آزادی و عدالت در آنها جوانه می‌زنند."

"حمله ویژه به زندانیان کورد"

هوزات در ادامه سیاست‌ها و حملات دولت ترک علیه زندانیان سیاسی را مورد ارزیابی قرار داده و افزود:"حاکمیت فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ در برهه شیوع بیماری کرونا فشار و خشونت علیه زندانیان انقلابی را افزایش داد. محبوسان را در زندان نگه داشته و آنان را به دست مرگ سپرد، اینگونه قتلعام بزرگی را بر زندانیان تحمیل کرد. بسیاری از زندانیان همچون صبری کایا جان خویش را از دست دادند."

هوزات خاطرنشان کرد که زندانیان کورد هدف حملات ویژه‌ای قرار گرفته‌اند و گفت:"هزاران نفر در زندان‌ها هستند اما مقاومت می‌کنند. اراده و عزم خود را به شیوه‌ای نیرومند نشان داده و به جامعه روحیه می‌بخشند. دلیل اساسی فشار بر زندانیان هم همین است. این زندانیان مایه مباهات خلق کورد هستند. دشمن شاید بتواند به آنان فشار آورد، اما خلقمان و نیروهای دمکراسی‌خواه باید از این زندانیان صیانت به عمل آورند. اگر این مبارزه ادامه دارد ایستار انان جایگاه ویژه‌ای در آن دارد. در مقاومت ٢٠١٩ نشان دادند که دارای نیروی انقلابی بزرگی بوده و متعهد به خلق هستند. به همین دلیل صیانت از زندانیان نباید بصورت مقطعی بلکه باید مداوم و همیشگی باشد. زندانیانی که زندگی خود را وقف خلق کرده‌اند شایسته است که به هر شیوه‌ای مورد حمایت واقع شوند."

هوزات خاطرنشان کرد که زندانیان زن همچون گریلاهای زن مایه افتخار خلق کورد هستند و افزود:"خلقمان، سازمان‌های اجتماعی مردم‌نهاد، نیروهای دمکراتیک باید به شیوه‌ای نیرومندانه‌تر از زندانیان حمایت کنند. صیانت از آنان صیانت از مبارزه دمکراسی و آزادی یک خلق است."

"مقاومت گریلا علیه استعمارگری ادامه دارد"

بسی هوزات با اشاره به مقاومت نیروی گریلا علیه دولت استعمارگر ترکیه گفت:"نیروهای گریلا در تمامی مناطق کوردستان عملیات‌های بزرگی علیه دولت ترک ترتیب می‌دهند. سال‌هاست دولت استعمارگر توانایی جنگ با نیروهای گریلا را از دست داده است. تنها با حملات هوایی می‌توانند به نیروی گریلا حمله کنند. با تکنولوژی حملات هوایی که از نیروهای خارجی دریافت کرده‌اند مدعی هستند که می‌توانند از عهده گریلا برآیند، اما گریلا هم از هر لحاظ خود را روزآمد می‌کنند. در برابر جنگ تکنیکی و استخباراتی دولت استعمارگر و نابودگر، به شیوه‌های نوین جنگ دست یافته است. اینچنین حملات دشمن را درهم شکست و با راهکار و تکنیک تازه دشمن را هدف ضربات خود قرار می‌دهند. گریلا یک نیروی فدایی است. وقتی به شیوه‌ جنگ مختص به خویش دست یافت هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل آن ایستادگی کند. همچنانکه گریلا در گذشته در میدان حضور داشته، امروز و فردا نیز نیروی گریلا در برابر استعمارگران قاتل به مقاومت خویش ادامه می‌دهد."

"عملیات در شهرها هراس بزرگی به قلب فاشیسم انداخت"

هوزات در مورد عملیات‌های اخیر مبارزان جنبش متحد انقلابی خلق‌ها و یگان‌های مدافع غیرنظامیان گفت:"عملیات‌های آنان در شهرها بسیار ارزشمند هستند. از صمیم قلب به آنان تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی پیروزی دارم. عملیات‌ در شهرها ترس بزرگی را در قلب رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ انداخته است. برای خلقمان و خلق‌های ترکیه مایه شادمانی بزرگی است."

"باشور کوردستان از سوی دولت ترک اشغال شده است"

بسی هوزات در مورد تنش‌های زینی ورتی هم گفت:"دولت ترک در تلاش است تا با ادغام باشور آنرا به مستعمره ترکیه مبدل کند. تا حدی در این زمینه هم موفق شده است. در باشور ٢٠ پایگاه نظامی تأسیس کرده است. همچنین ده‌ها مرکز میت را تأسیس کرده است. میت در باشور به شیوه‌ای گسترده به فعالیت می‌پردازد. آزادانه و با رضایت خاطر در باشور جولان می‌دهد. اغلب هواپیماهای بدون سرنشین که به فعالیت استخبارات و بمباران مناطق گریلایی می‌پردازند از باشور به هوا برمی‌خیزند. در باشور برای پرواز هواپیمای تجسسی فرودگاه ویژه‌ای احداث کرده‌اند. در بسیاری از پایگاه‌های پ.د.ک در مجاورت عرصه‌های گریلا اعضای میت و افسران نیروهای ویژه ترک مستقر شده‌اند. واقعیت این است که باشور کوردستان از سوی رژیم ترک اشغال شده است.

"استقرار نیرو در زینی ورتی بخشی از نقشه تصفیه جنبش آزادیخواهی کوردستان است"

"استقرار نیروهای پیشمرگ از سوی پ.د.ک در زینی ورتی در راستای نقشه دولت ترکیه برای محاصره و حمله به قندیل است. بخشی از نقشه تصفیه کردن پ.ک.ک است. دولت ترک از پ.د.ک می‌خواهد که علیه پ.ک.ک بجنگد و فعالانه در نقشه تصفیه پ.ک.ک جای گیرد. دولت تُرک کمک استخباراتی و لجستیکی پ.د.ک برای تضعیف پ.ک.ک را ناکافی می‌داند.

پ.د.ک و مسئولین باشور کوردستان نباید به بخشی از حملات نابودگرانه دولت ترک مبدل شوند. پ.د.ک در این خصوص نمی‌تواند پاسخی برای خلق کورد داشته باشد. هشیاری ملی کوردها بسیار پیشرفت کرده است. خلق بخوبی می‌داند غفلت چیست، می‌داند خیانت چیست و میهن‌دوستی کدام است. هیچ حزب کوردی حق ندارد بواسطه نیروهای دشمن در میان کوردها به سیاست‌ورزی بپردازد و به موجودیت خود ادامه دهد. خلق کورد چنین حزبی را هفت بار زیر خاک دفن می‌کنند. این خلق صدها سال است که برای آزادی و موجودیت خود می‌جنگد و بزرگترین مصائب تاریخ را چشیده است. از اینرو هیچکدام از احزاب و سازمان‌های کوردی نمی‌تواند رابطه خود با نیروهای قاتل را برای خلق توضیح دهد. خلقمان در چهاربخش کوردستان و خارج از میهن با صدای بلند نارضایتی خود را نسبت به رخدادهای زینی ورتی نشان داد."

"محاصره و تحریم مخمور نیز خواست دولت ترک است"

خلقمان همان حساسیت را نسبت به مخمور هم نشان داد. محاصره کمپ مخمور یک ساله شد. محاصره کمپ مخمور به درخواست حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ قاتل اعمال می‌شود. خلق مخمور به دلیل اینکه علیه دولت ترک مبارزه آزادی و شرف را به پیش می‌برند، به دلیل اینکه سر خم نمی‌کنند مورد مجازات قرار گرفته‌اند. تلاش دارد خلقمان را به تسلیم وادار کند و کمپ را تجزیه کند. ساکنان کمپ مخمور و کوردهای شرافتمند به این بی‌شرفی که قصد تحمیل آنرا دارند «نه» خواهند گفت. از گرسنگی و بیماری هم جان دهند دست از زندگی شرافتمند نمی‌شویند. تحریم کمپ مخمور نتیجه روابط میان پ.د.ک و ترکیه است.

"خواست ما دستیابی به وحدت خلقمان است"

"مبارزه ده‌ها ساله‌ی آزادیخواهی خلق کورد هشیاری ملی را در میان کوردها تحقق بخشیده است. خلقمان خواهان گردهم آمدن نیروهای سیاسی کورد و برگزاری کنگره ملی است، خواهان تعیین استراتژی ملی و سیاست‌ورزی بر مبنای آن است. این خواست خلقمان در واقع خواست ماست. در این مرحله باید کنگره ملی برپا شود، اتحاد ملی شکل گیرد و از دستاورها محافظت شود. حاکمیت قاتل آ.ک.پ/م.ه.پ از تمامی توانایی دولت برای نابودی کوردها بهره می‌برد. آنچه سازمان‌های کورد باید انجام دهند این است که با موضع وحدت ملی به حملات نابودگرانه دشمن پاسخ دهند. در برهه‌ای که توازنات قوا در خاورمیانه فرو می‌پاشند و توازن و موقعیت‌های تازه‌ای شکل می‌گیرند، اگر کوردها در این مرحله متحد نشوند پس چه زمانی متحد خواهند شد؟ عدم اتحاد در این مرحله بی‌مسئولیتی تاریخی است."