کنفدرالیسم جوامع کوردستان: هوال آیسل از شهدای بزرگ ماه می است

ریاست مشترک ک.ج.ک در خصوص شهادت آیسل دوغان فعال زن بیانیه‌ای صادر کرد. ک.ج.ک از میهن‌دوستان کوردستان و همه احزاب انقلابی دمکراتیک خواسته است که از شهیدان راه آزادی صیانت به عمل آورده، مبارزه را شعله‌ور کنند.

ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به مناسبت شهادت آیسل دوغان بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

"هوال عزیزمان آیسل دوغان که از انقلابیون اولیه مبارزات آزادی کوردستان است بر اثر ابتلا به بیماری به شهادت رسید و مایه تأثر بزرگ ما گردید. ما برای گرامیداشت هوال آیسل دوغان که تمامی زندگی خود را وقف انقلاب آزادی کوردستان نموده و در این راه مبارزه‌ای بزرگ را به پیش برد، با ادای احترام سر تعظیم خم می‌کنیم و پیمان می‌بندیم که که مبارزات وی را به پیروزی برسانیم.

هوال آیسل دوغان یک انقلابی بزرگ بود که تمام عمرش مبارزه کرد. رفیقی که در راه آزادی و رهایی خلق‌ها و زنان و بشریت همه گونه فداکاری کرد، خشم شدیدی از دشمن داشت و با شخصیت مبارز و مقاوم و عصیانگر خود در برابر اشغالگران سر تسلیم فرود نیاورد. او در طول سالیان حبس و زندان هرگز تسلیم ظالمان نشد. وی به عنوان همرزم ساکینه جانسز و انقلابیون ١۴ژوئیه در برابر دشمن جنایتکار، اشغالگر، شکنجه‌گر و فاشیست مقاومت کرد و تسلیم نشد. او با آگاهی عظیم خود، اشتیاق عمیق و وفاداری به مبارزه همواره یکی از هوالان الگو بوده است. او همیشه توانسته بود به رفیقی پرتلاش تبدیل شود، انواع کارها را با انرژی، بدون تردید انجام می‌داد، احساس مسئولیت بالا و عشق عمیق به مردم داشت.

رفیق آیسل داری روحیه و ایستاری مستحکم بود. دانش و عشق او به میهن بسیار عمیق بود. وی کاملا اعتقاد داشت که انسانیت و جامعه تنها از طریق یک میهن و جامعه آزاد به دست می‌آید. آزادی کوردستان، خلق کورد و زنان کورد بزرگترین آرزوی او بود. او همیشه برای این آرزو زندگی کرد و تا لحظه شهادت برای آن تلاش نمود.

رفیق آیسل وفاداری عمیق و استواری به رهبر آپو داشت. او مدام در تلاش بود تا رهبر آپو را درک کند و بر اساس آن زندگی کند. در سال ١٩٩٩ بدون تردید در پی فراخوان رهبر آپو در گروه دوم صلح جای گرفته و از اروپا به ترکیه رفت. علیرغم اینکه می‌دانست توسط رژیم ترکیه دستگیر و زندانی خواهد شد، اما وفاداری او به رهبر آپو و مبارزات، رفیق آیسل را به این سطح رسانده بود. بنابراین، او پیشگام مرحله جدیدی بود که رهبر آپو می‌خواست آغاز کند. دولت فاشیست، اشغالگر و جانی ترکیه رفتار مثبتی با این گام نداشت و آیسل دوغان و همرزمانش را دستگیر و زندانی کرد. رفیق آیسل در دوران زندان با درک اقدامات ناجوانمردانه دشمن، مشتاقانه از تلاش‌های چاره‌یابی رهبر آپو حمایت کرد. رهبر آپو همواره به نگرش ارزشمند رفیق آیسل احترام می‌گذاشت، همواره اعتماد خود را به وی ابراز نموده و  امیدهای فراوان خود را نسبت به او ابراز می‌داشت و وی را برای همه همرزمانش الگو قرار می‌داد.

رفیق آیسل دوغان نیز از پیشگامان اعتلای جنبش سیاسی کوردی بود و در این راستا تلاش زیادی نمود. او در چندین حوزه سیاست دمکراتیک کار کرده است. رفیق آیسل تلاش‌های مهمی در جهت آگاهی بخشی به آزادی و سازماندهی مردم انجام داد. اگرچه رژیم همواره سعی کرده از طریق فشار، دستگیری و بازداشت جلوی سیاست دمکراتیک را بگیرد، اما همه اینها را تحمل کرده و در برابر پیشبرد سیاست دمکراتیک برخودان نمود و بر مواضع خود پافشاری کرد. ظهور این سنت جنبش سیاسی دمکراتیک به این معنا مدیون زحمات هوال آیسل دوغان است، بنابراین هوال آیسل دوغان هم شهید سیاست دمکراتیک است و هم شهید جنبش آزادی کوردستان.

رفیق آیسل دوغان از خانواده رهبر قیام درسیم پیر سید رضا بود. درسیم روحیه‌ای آزاد و سازش‌ناپذیر دارد. وی به منظور افزایش آگاهی در مورد کشتارهای دولت اشغالگر ترکیه در درسیم و بازسازی درسیم بر اساس ریشه‌ها و اصول خود یک آکادمی را تأسیس و راه‌اندازی کرد. دولت فاشیست که تحمل این تلاش‌ها را نداشت، آکادمی را تعطیل کرد و رفیق آیسل را دوباره زندانی کرد، اما هوال آیسل دوغان در زندان به مبارزه خود ادامه داد و یکی از افرادی که بهترین نماینده این تلاش‌ها بود، هوال آیسل دوغان بود.

ما به عنوان جنبش آزادی کوردستان، پیمان خود را برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره وی تجدید می‌كنیم که مبارزه آزادی را به پیروزی برسانیم. هوال آیسل دوغان در ماه می که ماه شهادت رهبران جنبش سوسیالیست کوردستان و ترکیه است به شهادت رسید. هوال آیسل یکی از شهدای بزرگ ماه می می‌باشد. ما در شخص شهدای ماه می، یاد هوال آیسل و همه شهدای انقلاب و آزادی را گرامی می‌داریم و از خلق میهن‌دوست کوردستان و همه احزاب انقلابی دمکراتیک می‌خواهیم که از شهدای آزادی و انقلاب صیانت به عمل آورند و مبارزه را شعله‌ور نمایند."