رئیس مشترک حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان: هیچ زمانی از خودگردانی دست برنمی‌داریم

زهرا سلیمان رئیس مشترک (PADÊ) خاطرنشان کرد که آنان از خودمدیریتی و جایگاه سیاسی شنگال دست برنمی‌دارند و افزود که به مقاومت خود ادامه می‌دهند. وی افزود، در مقابل هیچ نیرویی تسلیم نخواهیم شد.

زهرا سلیمان ریاست مشترک حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی فشارها و حملات ترکیه، عراق و حزب بارزانی علیه شنگال و جامعه ایزدی پرداخت.

زهرا سلیمان در گفته‌های خود خاطرنشان کرد که حملات آنان را نیرومندتر می‌کنند و برای صیانت از جایگاه سیاسی و خودگردانی شنگال به مقاومت ادامه می‌دهند.

زهرا سلیمان در آغاز سخنان خود یاد و خاطره پیشاهنگان ایزدی که برای دفاع از جامعه ایزدیان جان خویش را فدا کرده‌اند گرامی داشت و گفت:"ما هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم. با گرامیداشت یاد هوال دژوار (بدل) یاد و خاطره تمامی شهیدان را زنده نگاه می‌داریم.

'حملات بی‌وقفه ادامه دارند'

سال ٢٠٢١ برای شنگال و جامعه ایزدی یک سال سنگین بود. در این سال جامعه ایزدی هدف حملات بسیاری قرار گرفتند و هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشتند. این حملات از ٢٠٢١ آغاز نشده بودند، بلکه از ٢٠١۴ شکل گرفته و تا ٢٠٢١ به شیوه‌های گوناگون ادامه یافتند. برای نابودی جامعه ایزدی، برای ریشه‌کن کردن آیین و فرهنگ ایزدیان به هر طریقی دست به حمله زدند. ما جامعه ایزدیان به درازای تاریخ تا به امروز دارای اراده و مبارزه خود بوده‌ایم. ما هیچ زمانی تسلیم را نپذیرفته‌ایم. سال گذشته خواستند به شیوه‌ای مستقیم ما را نابود کنند.

'سیاست‌های داخلی و خارجی دولت عراق و پ.د.ک دائما بر ایجاد رعب و وحشت علیه ایزدی‌ها و مجبور کردن آنان به عقب‌نشینی متکی است'

حملات داعش در سال ٢٠١۴ به عراق این کشور را در موقعیت ضعیفی قرار داد. در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی آنرا تضعیف کرد. انتخاباتی که می‌توانست به این وضعیت در عراق پایان دهد برگزار شد اما نتوانست به نتایج مطلوب دست یابد. با انتخابات خواستند تا به اهداف و نتایج مد نظر خود علیه جامعه ایزدی دست یابند. خواستند تا کنترل جغرافیای شنگال را در دست بگیرند. سیاست‌های داخلی-خارجی عراق و پ.د.ک همیشه بر مبنای ایجاد رعب و وحشت میان جامعه ایزدی، وادار کردن آنان به عقب‌نشینی از مطالبات مشروع خود بوده است. ما همچون جامعه ایزدی، نیروهای نظامی ما دارای اراده‌ای نیرومند هستند. در سال ٢٠١۵ خلقمان گام بزرگی برداشت و خودمدیریتی را تشکیل داد تا جامعه را مدیریت کند. احزاب خود ما و نیروهای ما از جامعه صیانت کنند و از خودمان صیانت به عمل آوریم."

'برای صیانت از حقوقمان در انتخابات شرکت کردیم، اما بدخواهان مانع شدند'

زهرا سلیمان در مورد انتخابات سال ٢٠٢١ مجلس عراق گفت:"در سال گذشته ما از لحاظ سیاسی و اجتماعی به سازماندهی خود پرداختیم. ما برای صیانت از حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان و همچنین اداره خودگردان تلاش نمودیم. ما برای دستیابی به حقوق صدها ساله‌ای که از خلقمان سلب شده‌ است در انتخابات مجلس عراق شرکت کردیم. اما بدخواهان و دشمنان ایزدیان اجازه ندادند که نماینده حزبمان به مجلس عراق راه یابد. آنان از این می‌ترسند که نماینده واقعی ایزدی‌ها مطالبات و حقوق خود را بر زبان بیاورد.

'هدف ما خودگردانی و محافظت از خود است'

هدف و تلاش ما در ٧ سال گذشته این بوده است که از خلقمان و جغرافیایمان صیانت کنیم و خودگردانی را حفظ کنیم. موقعیت خودمدیر شنگال را در میدان عمل پیاده کنیم. تنها گفتن 'ایزدی‌ و عراقی هستند' برای این جامعه کافی نیست. در زمینه آیینی و شیوه زندگی ما با آنها تفاوت داریم. ما ایزدی‌ها در میان تمامی خلق‌های جهان دارای هویت مختص به خود هستیم. با حملات بزدلانه، با حملات هوایی دشمنان هزینه‌های سنگینی را پرداخت کردیم. اما هیچ زمانی و هیچ نیرویی نمی‌تواند نه در حوزه سیاسی و نه در حوزه نظامی در مقابل ایزدیان ایستادگی کند."

'پیشاهنگان جامعه ایزدی را هدف قرار دادند'

زهرا سلیمان خاطرنشان کرد که حمله و خیانت به ایزدی‌ها و شنگالی‌ها در سال گذشته ادامه یافت:"در سال ٢٠٢١ خیانت‌های بسیاری به ایزدیان صورت گرفتند. این حملات و خیانت‌ها در زمینه‌های سیاسی و حملات هوایی بودند. این حملات در تمامی موارد با کمک و هکماری نیروهای خارجی و داخلی انجام شدند. در این حملات بویژه پیشاهنگان جامعه ایزدی را هدف قرار دادند. در این حملات سعید حسن، زردشت شنگالی، مروان بدل و ده‌ها نفر دیگر به شهادت رسیدند. این حملات کاملا بر اساس ایجاد وحشت در جامعه ایزدی و واداشتن آنان به عقب‌نشینی صورت گرفتند. برعکس تصور دشمنان ما هر چه قدر هزینه دادیم نیرومندتر شدیم. ما به خطمشی راست و حقیقی دست یافته‌ایم. ما خط خود و خط دشمنان را خوب می‌شناسیم. وقتی عقب بنشینیم، در آنصورت ما تسلیم خواسته‌های دشمنان شده‌ایم.

'در عراق تنها ایزدی‌ها زندگی نمی‌کنند، خلق‌های دیگری هم هستند؛ پس چرا تنها به ما حمله می‌شود؟'

ما از وضعیت کنونی عرصه میدانی اطلاع داریم. عراق در حدی نیست که بتواند خلق خودش را سرکوب کند. نمی‌تواند از تمامیت ارضی عراق هم صیانت کند. اگر عراق بر اساس معیارها و قوانین و سیاست‌های خود عمل کرده بود، اگر می‌توانست از خلق دفاع کند، اگر به منافع جوامع خود پایبند می‌بود در آنصورت جامعه ایزدی ما را هدف حمله قرار نمی‌داد. در عراق تنها ایزدی‌ها زندگی نمی‌کنند، خلق‌های دیگری هم هستند؛ پس چرا تنها به ما حمله می‌شود؟ چرا خاک و جغرافیای شنگال و ایزدی‌ها را برای حملات دولت ترکیه باز گذاشته‌اند؟ چرا اجازه‌ داده‌اند تا ترکیه آشکارا و در روز روشن فرزندان ایزدی را هدف حمله هوایی قرار داده و به شهادت برساند؟ تمام این‌ها نتیجه نقشه و سیاست دولت عراق است؛ می‌خواهند هویت، آیین، فرهنگ و تاریخ ایزدی‌ها را ریشه کن کنند. در هر حوزه‌ای از سیاست گرفته تا اجتماعی و آیینی جامعه ایزدی را هدف حمله قرار داده‌اند."

'مجلس برآمده از اراده خلق است. محل تعیین و تبیین اراده جامعه است؛ ایزدی‌ها را چرا هدف قرار داده‌اند؟'

"زهرا سلیمان ریاست مشترک حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان به حمله هوایی ترکیه به مجلس خلق ایزدی در خانه‌سور اشاره کرده و گفت: به مجلس خلق حمله کردند. مجلس برامده از اراده خلق است، این مجلس نیازهای جامعه را تأمین می‌کند. با بهانه واهی 'پ.ک.ک‌ای هستند، آنجا پ.ک.ک حضور دارد' به کشتار ما دست می‌زنند. تمامی بهانه‌ها دروغ بوده و بی‌اساس هستند. حملات تنها به دلیل ایزدی بودن ماست. می‌خواهند ما را از میان بردارند. همه جهان می‌دانند که سعید حسن یک ایزدی اهل شنگال بود. همه می‌دانند که زردشت یک ایزدی اهل روستای بوری در شنگال بود. تمامی جهان می‌دانند که مروان بدل از اعضای عشیره‌ای مشهور مالا زرو در شنگال بود. آنان نه تنها امروز بلکه به درازای تاریخ ایزدی‌ها مبارز و مقاومت‌گر بوده‌اند. پیشاهنگ جامعه ایزدی بوده‌اند و تسلیم نشده‌اند. هدف قرار دادن جامعه ایزدی است، آیین ایزدی‌هاست، ما امروز به خوبی دوستان و دشمنانمان را می‌شناسیم. ما می‌دانیم چگونه از خود محافظت کنیم. ما می‌دانیم چگونه از دهان این گرگ‌ها خودمان را مصون بداریم.

'ما به خودسازماندهی پرداخته‌ایم. دارای اراده هستیم و به خودشناسی دست یافته‌ایم'

ما لقمه‌ای برای دهان دیگران نخواهیم بود. ما در شنگال از لحاظ سیاسی و نظامی تا اجتماعی و آیینی خود را سازماندهی کرده‌ایم. به نیروی اراده خود پی برده‌ایم. جامعه به سطحی رسیده‌ است که امروز با تکیه بر یک ایدئولوژی زندگی می‌کند و به سازماندهی امور خود می‌پردازد. به مدیریت امور خود می‌پردازد و در جهان با این هویت شناخته می‌شود. سال‌ها جامعه ایزدی از سوی بیگانگان مورد استثمار قرار گرفته و مورد ظلم واقع می‌شد.

'عراق هیچ زمانی حق ایزدی‌ها را به رسمیت نشناخته است'

سال گذشته به موازات حملات دشمنان، ما مقاومت بزرگی را در پیش گرفتیم. ما با شهیدایمان به ایزدی‌بودنمان می‌بالیم. ما ارزش‌های بزرگی را آفریده‌ایم. ما اجازه نمی‌دهیم از خارج یا در داخل عراق توطئه‌هایی علیه ما شکل گیرند. اجازه نمی‌دهیم این سیاست‌ها در شنگال به اجرا گذاشته شوند. دولت عراق هم باید اجازه چنین نقشه‌هایی را ندهد. اگر عراق بر رویه خود پافشاری کند شنگالی‌ها را به دشمن مبدل می‌کند. زیرا در خاک کشور عراق و با همدستی دولت عراق ایزدی‌ها هدف حمله واقع می‌شوند. زبان‌ها و آیین‌های بسیاری در عراق وجود دارند، چرا تنها به ایزدی‌ها حمله می‌شود؟ اگر چه هنوز حکومتی شکل نگرفته است، اما از سال ٢٠٠٣ تا کنون حاکمیتی که بتواند نماینده عراقی‌ها باشد روی کار نیامده است.

'سال تازه به سال صلح، عزم و موجودیت ایزدی‌ها مبدل می‌شود'

ما امیدواریم که سال ٢٠٢٢ به سال صلح، به سال عزم و اراده برای تمامی باورمندان و موجودیت مبدل گردد. صلح و آرامش در داخل خاک عراق حکمفرما شود و جامعه ایزدی به حقوق خود دست یابد. هم در مجلس و هم در عرصه‌های نظامی و سیاسی از خود صیانت کند. از رویه سیاسی دشمنی با ایزدیان دست برداشته شود. حکومت تازه به همکار تازه‌ای برای سیاست‌های ضدایزدی مبدل نگردد.

'صرف هر هزینه‌ای، یک وجب عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ تسلیم در قاموس ما معنی ندارد، تسلیم یعنی کالبد بی‌روح'

ما تا پایان در کنار خلقمان به مبارزه ادامه می‌دهیم. صرف هر هزینه‌ای یک وجب هم از آرمان‌هایمان عقب نمی‌نشینیم. اگر امروز هزینه آنرا پرداخت نکنیم مجبور به پذیرش تسلیم خواهیم شد. تسلیم شدن هم به محةی کالبد بی‌روح است. جامعه ایزدی به هیچ عنوان زیر بار این ننگ نمی‌روند. جامعه ایزدی هزینه‌های گزافی را متحمل شده‌اند. در تاریخ برای نام، آیین و ملت خود هزینه صرف کرده‌اند. ما در مقابل هر حمله‌ای ایستادگی می‌کنیم.

مدل خودمدیریتی طرح شده از سوی عبدالله اوجالان مانع قتل‌عام انسان‌ها و جوامع می‌شود؛ ما از این طرح صیانت می‌کنیم'

شنگال خود را بر مبنای اندیشه و فلسفه آقای عبدالله اوجالان نهادینه کرده است. چنان طرحی است که جامعه مدیریت امور خویش را بدست می‌گیرد. به اراده خویش دست می‌یابد. یک مدل برای خوددفاعی است و از مداخله نیروهای بیگانه جلوگیری می‌کند. ما جامعه ایزدی از این طرح صیانت کرده و آنرا متعلق به خویش می‌دانیم. این طرح از سیاست امحا و انکار جلوگیری می‌کند. این مدل مانع قتل‌عام انسان‌ها و بشریت می‌شود."

'حملات به هم وابسته‌اند'

زهرا سلیمان با اشاره به حملات به رژیم ترک به شنگال، روژاوا و مخمور گفت: "حملاتی که به روژاوا، مخمور و شنگال صورت می‌گیرند در یک راستا انجام می‌شوند. زیرا این مناطق خود را بر بنیان این اندیشه بنا نهاده‌اند، به همین دلیل درصدد نابودی آنان هستند. این ملت دیگر ظلم و زور را نمی‌پذیرد. صحیح‌ترین مدل اداره جامعه را مدل خودمدیریتی می‌داند. نظام سرمایه‌داری می‌خواهد این خلق‌ها را در راستای سیاست‌های خویش مورد استفاده قرار دهد، اما این خلق‌ها نظام سرمایه‌داری را نمی‌خواهند. یکی از دولت‌ها هم ترکیه است. ترکیه بیش از هر نیروی دیگری به روژاوا، شنگال و مخمور حمله می‌کند، به کوهستا‌ن‌های کوردستان و نیروهای گریلا حمله می‌کند.

'پ.ک.ک از این خلق دفاع کرده و از آیین آن صیانت کرد'

پ.ک.ک از این خلق دفاع کرد. پ.ک.ک از آیین و باورمندی‌ آنان صیانت به عمل می‌آورد. از اقلیت‌ها حمایت می‌کند. از خلق‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل هم به کوهستان‌ها حمله می‌شود و هم به شهرها و مناطق مسکونی کوردها را هدف قرار می‌دهند. ترکیه سال گذشته تمامی توان خود را صرف کرد که مقاومت کوهستان‌ها را در هم بشکند و خواست شنگال را هم نابود کند. مقاومت و عزم موجود، بر بنیان اداره خودمدیریتی شکل گرفته و خواب و خیال دشمنان را بر هم زده است. دشمن هیچگاه به آرزوهایش دست نخواهد یافت. محافظت از اداره خودمدیریتی دمکراتیک به معنی حضور پ.ک.ک در اینجا نیست، این یک حق خلق‌هاست. هر جامعه‌ای حق دارد خودمدیر و با دارابودن ویژگی‌های خویش زندگی کند. ما برای مدیریت امور خویش مجلس خودگردانی دمکراتیک را بهترین مدل می‌دانیم. ما تا آخرین نفس هم برای آن مبارزه می‌کنیم و از خلقمان دفاع خواهیم کرد. ما آماده‌ایم با هر خلقی در صلح و صفا زندگی کنیم. ما باید با حق و حقوق خود بتوانیم مدیریت زندگی را در دست داشته باشیم، از خود دفاع کنیم.

'هر چقدر بیشتر حمله کنند ما یک وجب عقب نمی‌نشینیم، از خودمدیریتی دست برنمی‌داریم'

ما اذعان داریم که در توطئه و سیاست‌های کثیف در سال تازه نیز ادامه خواهند یافت. ما همچون اداره خودمدیریتی شنگال، همچون حزب PADÊ، به عنوان نظامیان ی.ن.ش/ی.ژ.ش و تاژه (جنبش آزادی زنان ایزدی) همه خوب می‌دانیم که دشمنان به شیوه‌های گوناگون فعالیت برای نابودی ایزدی‌ها را ادامه می‌دهند. حمله اخیر نشان داد که در سال تازه هم شاهد چنین حملاتی خواهیم بود. ما همچون جامعه ایزدی، هر اندازه که آماج حملات شدیدتری قرار گیریم یک وجب عقب‌نشینی نخواهیم کرد. ما از اداره خودمدیریتی و خط خویش دست برنمی‌داریم."

'پسران و دختران ایزدی گروه گروه به صفوف مبارزان ی.ب.ش/ی.ژ.ش می‌پیوندند'

زهرا سلیمان ریاست مشترک حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان در پایان سخنان خود از پیوستن جوانان ایزدی به صفوف مبارزان شنگال سخن گفت:"هر چقدر حمله علیه ما صورت گرفته و هزینه‌هایی را متحمل شدیم اما دختران و پسران ایزدی بیشتری به صفوف نظامیان ی.ب.ش/ی.ژ.ش ملحق شدند. روز به روز شاهد استقبال بیشتر جوانان از پیوستن به صفوف مبارزان شنگال هستیم. خلق به این سطح از آگاهی و هشیاری رسیده است که هیچ نیرویی بجز خود آنها نمی‌تواند از موجودیتشان محافظت کند. در سال تازه برا اساس خوددفاعی و سیاست طرح شده، سازماندهی خود را گسترش می‌دهیم. ما اثبات می‌کنیم که چگونه می‌توانیم در مقابل حملات بأیستیم، تحت هیچ شرایطی سر تسلیم خم نخواهیم کرد."