گُلان فهیم؛ سازمان‌های بین‌المللی نباید در سایه منافع حکمرانها تعهدات خود را نقض کنند

رئیس مشترک کودار ضمن ابراز نگرانی از نبود هرگونه تماسی با رهبر آپو طی مدت طولانی یادآوری کرد: "هر کسی باید خودش را در مقابل حقوق بشر مسئول ببیند.

گُلان فهیم، ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد روژهلات کوردستان با شرکت در برنامه راوین تلویزیون آرین به سئوالاتی در مورد وضعیت رهبر عبدالله اوجالان پاسخ داد. او همچنین در واکنش به تخریب جنبش کوردها در تعاریف بین‌المللی شرح داد ترور چیست و تروریست کیست! 

گُلان فهیم با مهم دانستن اعتراضات عمومی به حصر رهبر عبدالله اوجالان گفت: "سالهاست که رهبر آپو در زندان امرالی ترکیه تحت شکنجه قرار می‌گیرد که این فقط مربوط به محدودیت هرگونه تماس یا ملاقات با رهبری نیست. برای به اسارت درآوردن اراده انسانیت در امرالی است که علیه رهبر آپو مرتکب شکنجه می‌شوند. بخصوص از سال ٢٠١٨ به بعد وقتی نتوانستند آنچه که می‌خواستند را از تعامل با رهبری به دست آوردند، به راههای کثیف‌ متوسل شدند که ناشی از ضعف آنهاست.

رئیس مشترک کودار ضمن ابراز نگرانی از نبود هرگونه تماسی با رهبر آپو طی مدت طولانی یادآوری کرد: "هر کسی باید خودش را در مقابل حقوق بشر مسئول ببیند. سازمان‌های بین‌المللی نباید در سایه منافع حکمران‌ها تعهدات خود را نقض کنند. این موضوع به مبارزه، بازپرسی و دادخواهی نیاز دارد.

اکنون ٢٩ روشنفکر کمپینی برای آزادی رهبر آپو براه انداخته و از یونان بسوی ایتالیا حرکت کرده‌اند که نشان از مسئولیت‌پذیری و اخلاق آنهاست. انتظار ما از همه سیاستمداران، روشنفکران و جامعه این است چون نهادهای مسئول بین‌المللی در برابر بی عدالتی و نقض حقوق بشر در امرالی سکوت کرده‌اند.

گُلان فهیم همچنین با اشاره به مصائبی که نظام‌های فاشیستی بر خلق کورد تحمیل کرده‌اند گفت: "آنهایی که قلبشان برای آزادی می‌تپد هرچه مورد ستمگری قرار بگیرند نیز سر خم نمی‌کنند و به مقاومت خود ادامه خواهند داد. هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد می‌تواند با شرکت در برنامه‌ها به مقاومت کمک کند و بخشی از آن باشد. گرچه دو رژیم فاشیست ایران و ترکیه با آمدن مردم به خیابان‌ها برخورد می‌کنند. علاوه بر ترکیه، حکومت ایران نیز نمی‌خواهد خلق کورد از رهبرش دفاع کند، اما مردم دوباره به میدان می‌آیند."

رئیس مشترک کودار در مورد ترور و تروریسم به توسل حکمرانان به انواع سیاست‌های ضد انسانی برای تقویت حکمرانی خود پرداخت و گفت: "آنها دست به کشتار جمعی و نقض حقوق بشر می‌زنند. بنابراین براحتی می‌شود گفت مرتکب ترور بشریت می‌شوند. کوردها قبل از ظهور جنبش آپویی نیز برای آزادی خود مبارزه می‌کردند اما در چهل سال گذشته با بیش از پیش خواستار حقوق خود شده و برای آزادی خاکشان مبارزه کرده‌اند. جنبش و مردمی به این شکل را چگونه می‌شود "تروریستی" معرفی کرد!  این اتهام به کوردها زده شده تا حملات به آن را مشروع جلوه دهند."

گُلان فهیم گفت سال‌هاست پ.ک.ک را تحت عناوینی در فهرست تروریستی قرار داده‌اند. کارهایی که پ.ک.ک انجام نداده بود را آمریکا به نام پ.ک.ک نوشت تا آن را ترویستی به جهان بشناسد. اکنون نیز از هرگونه بحثی در اینباره پرهیز می‌کنند مبادا دروغشان برملا شود.