جمعیت حقوق بشر: هویت ملی کوردها هدف حمله قرار گرفته است

جمعیت حقوق بشر (IHD) [ترکیه] با انتشار بیانیه‌ای در مورد حملات نژادپرستانه به کوردها در قونیه، سمسور و آنکارا، این اقدامات ضدانسانی را محکوم کرده و می‌گوید: "این اقدامات، جنایت و حمله علیه هویت ملی کوردهاست."

شعبه جمعیت حقوق بشر (IHD) در شهر آمد با انتشار بیانیه‌ای، افزایش حملات نژادپرستانه علیه کوردها به ویژه حملات صورت گرفته به شهروندان در شهرهای قونیه، سمسور و آنکارا را مورد توجه قرار داده و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: "این حملات، جنایات نفرت انگیزی است که از طریق تبعیض و نژادپرستی، زندگی کوردها را هدف گرفته است و حملاتی سیستماتیک علیه هویت کوردهاست."

جمعیت حقوق بشر با یادآوری حمله ١۶ دسامبر ٢٠١٨ که در ساکاریا رخ داد، اعلام کرد که قادر ساکچی تنها به دلیل کوردی سخن گفتن هدف حمله فاشیستها و نژادپرستان ترک قرار گرفت و در نتیجه این اقدام ضدانسانی قادر و پسرش برهان ساکچی بشدت زخمی شدند.

شاخه جمعیت حقوق بشر شهر آمد همچنین اعلام کرد که شیرین توسون در یک حمله نژادپرستانه دیگر در ساکاریا جان خود را از دست داد، اما خاطیان این عمل شنیع از مصونیت در مقابل مجازات برخوردار بوده و بشدت این سیاست را محکوم کرد.

این سازمان حقوق بشری یادآوری کرد، در تحقیقاتی که در مورد حمله به یک خانواده کشاورز مردینی صورت گرفت، نهادهای ذیربط در نهایت تصمیم گرفتند که مجرمان تحت تعقیب قرار نگیرند. سپس با اشاره به ترور دنیز پویراز، که ماه گذشته در حمله یک فاشیست ترک به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در ازمیر ترور شد، یادآور شد که شاهد رویکردهای تبعیض آمیز و غیرقانونی هستیم. این حملات نشان می‌دهند که زندگی انسانها در معرض خطر قرار گرفته است و افزایش این اقدمات نفرت انگیز نزادپرستانه نتیجه اظهارات تبعیض آمیز و مصونیت مجرمان از مجازات است.

بر اساس بیانیه این نهاد حقوق بشری تنها در سال ٢٠٢٠، حداقل ١۴ حمله نژادپرستانه علیه شهروندان انجام گرفته است و در نتیجه آن سە کودک سوری و هفت نفر دیگر کشته شده اند.

جمعیت حقوق بشر (IHD) ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده حکیم دال، اعلام کرد: "باید از حملات و سیاست‌های نفرت انگیزانه و نژادپرستانه جلوگیری شود. سیاست مصونیت مجازات عاملان و جانیان باید پایان یابد و تحقیقات سالم و مستقل در مورد این جنایات صورت گیرد."