او تا آخرین نفس به ارزش‌های آزادی پایبند ماند

خَبات ترکمن که پس از حمله تبهکاران داعش به روژاوا به مبارزات پیوست، با مبارزه خود برای خواهری-برادری خلق‌ها راه رهایی از قدرت‌های مسلط و رژیم‌های ستمگر را به همه جوانان عرب و ترکمن نشان داد.

خبات ترکمن

در روزگاری که قدرت‌های حاکم، نژادپرستی را برای منافع خود تشدید می‌کنند و بین مردم خصومت ایجاد می‌کنند، فلسفه رهبر آپو به امید زندگی مشترک همه مردم و باورها تبدیل می‌شود. یکی از کسانی که به پارادایم رهبر آپو معتقد است و بر این اساس مبارزه می‌کند، خبات ترکمن (محمد حناوی) است. رفیق خبات در رقه از مادری ترکمن و پدری عرب به دنیا آمد. رفیق خَبات که با فرهنگ و اخلاق جامعه عرب بزرگ شده بود، شاهد وحشیگری بود که با حمله تبهکاران داعش به رقه بر مردم وارد شد. خَبات ترکمن که تحت تأثیر قتل‌عام‌های تبهکاران داعش قرار گرفته بود و خشم شدیدی نسبت به تبهکاران احساس می‌کرد، با کوچ خانواده‌اش که دیگر توان تحمل فشار تبهکاران را نداشتند، در سال ۲۰۱۶ به روستای حمام ترکمن شهر گریسپی رفت و به فرصت زندگی آزاد دست یافت. او در اینجا بسیار تحت تأثیر مبارزان دلاور و قهرمانی قرار می‌گیرد که بر اساس فلسفه رهبر آپو، بی‌باکانه با داعش می‌جنگند. رفیق خبات که با نیروهای آزادی روژاوا آشنا شد، در همان سال به صفوف انقلاب پیوست.

خَبات ترکمن که مدتی در منطقه گریسپی با تبهکاران داعش مبارزه کرد، این فرصت را پیدا کرد تا با فلسفه رهبر آپو از نزدیک آشنا شود. او در آکادمی شهید عزیز عرب به آموزش می‌پردازد و با آموزش‌هایی که در آنجا می‌بیند، متوجه می‌شود که ایدئولوژی آزادی که توسط رهبر آپو توسعه داده شده، تضمین‌کننده آزادی همه خلق‌ها و زنان است. او با جان و دل در هر کاری شرکت می‌کند تا به سرعت زندگی گریلایی و کوهستانی را بیاموزد. رفیق خبات که به شخصیت متواضع و آرام معروف است، تلاش شدیدی برای انجام موفقیت‌آمیز وظایف و مسئولیت‌های خود می‌کند. او به‌عنوان یک مبارز آپویی، با آموزش خود در خط فداکاری، مشارکتی فعال‌تر از خود نشان می‌دهد. گریلا خبات، که خود را دائماً برای جنگ آماده نگه می‌دارد، هدفش واقف شدن بر تمام اصول گریلای مدرنیته دموکراتیک است.

عملیات‌های مؤثری انجام می‌دهد

گریلا خبات که به لطف هوش فنی خود در به موفقیت رسیدن بسیاری از کارها نقش داشته است، تلاش زیادی برای آماده‌سازی تونل‌های جنگی انجام می‌دهد. خبات قهرمان که در روند جنگ در منطقه تپه آمدیه علیه دولت ترکیه که از سال ۲۰۲۲ حملات اشغالگری به غرب زاپ را آغاز کرده بود، شرکت داشت، در عملیات موثری که از همان لحظات اولیه جنگ شکل گرفت شرکت کرد. رفیق خبات که با روحیه فداکاری دوش به دوش رفقایش شهید دلیل زاگرس، شهید گووَن دوزا، شهید آندوک عادل و شهید جوان ولات در نخستین لحظات حملات دولت ترکیه جنگید، نیز شاهد مقاومت این رفقای قهرمانش می‌شود. رفیق خبات و رفقایش که نقشه‌های اشغالگری دولت ترکیه را در حمله به غرب زاپ نقش بر آب کردند، با هر گلوله‌ای که به سمت دشمن شلیک می‌کردند انتقام رفقای شهید خود را می‌گرفتند.

گریلا خبات که با شجاعت فراوان و بدون لحظه‌ای درنگ علیه سربازان دشمن می‌جنگد، می‌بیند که دولت ترکیه با تبهکاران داعش که شهرها را غارت و مردم را قتل‌عام می‌کنند، تفاوتی ندارد. خَبات ترکمن که مبارزه علیه وجود چنین ذهنیت نسل‌کشی تا آخرین نفس و به اهتزاز درآوردن پرچم خواهری-برادری خلق‌ها را هدف خود ساخته بود، قدرت و اراده خود را در شدیدترین دوران جنگ از ایدئولوژی رهبر آپو می‌گیرد. رفیق خبات که در ۲۳ مارس ۲۰۲۴ در زاپ زادگاه زیلان‌ها و عگیدها در درگیری با دشمن فداکارانه جنگید، با پایبندی به ارزش‌های آزادی تا آخرین نفس به شهادت رسید. شهید خبات با مبارزه خود در راه خواهری-برادری خلق‌ها، راه رهایی از قدرت‌های مسلط و رژیم‌های ستمگر و اینکه برای چه هدفی می‌توانند جان خود را فدا کنند را به همه جوانان عرب و ترکمن نشان داد. شهید خَبات ترکمن با پیوستن به کاروان جاودانگان میراثی ارزشمند و مقدس در تاریخ پ‌ک‌ک به یادگار گذاشت.