ک‌ج‌ک‌: کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» پیروز خواهد شد.

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک اعلام کرد که در اروپا به مثابه یک عرصه، که صدای مبارزه خلق کورد را به جهان می‌ٰساند، نقش مرکزی ایفا می‌کند و اشاره کرد که کارزار جهانی ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئه کورد» پیروز خواهد شد.

۳۲مین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کورد

۳۲مین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کورد با تم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«ما انزوای تحمیلی و اشغالگری را شکست خواهیم داد، رهبر آپو را می‌کنیم.»،‌ با قرائت پیام ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک) ادامه پیدا کرد.

پیام ک‌ج‌ک از سوی سیاستمدار، نَجدَت آتالای قرائت شد. در پیام ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک گفته شده است‌: ‌«قبل از هرچیز، ما به ۳۲مین جشنواره فرهنگ کوردی درود می‌فرستیم. ما به خلق خود دوستانی که در این جشنواره شرکت کردند با دلگرمی درود می‌فرستیم، احترام خود به آنان را ابراز می‌کنیم.»

مبارزه، فروپاشی فاشیسم را تسریع کرده است

به مثابه خلق و جنبش، ما در مبارزه‌مان در حال عبور از مقطعی دشوارو بحرانی می‌باشیم، که سرنوشت خلق را تعیین خواهد کرد. می‌دانید که رژیم فاشیست، اشغالگر و قاتل آک‌پ-م‌ه‌پ علیه جنبش و مبارزه ما، بصورتی ویژه با نقشه ‌«به زانو درآوردن» در ۱۰ سال اخیر حنگی دشوار را انجام می‌دهد، به همین خاطر جنبش ما را برای خود مثل یک مسئله هستی و نیستی می‌بیند. اما آنان تاکنون نتوانستند نتیجه‌ای که می‌خواهند را بدست آورند. زیرا استراتژی جنگی آنان متکی بر تکنولوژی می‌باشد و این نیز از سوی گریلا خنثا شده است، بحران اجتماعی و اقتصادی سنگین که بخاطر جنگ ایجاد شده است، به حدی غیرقابل تحمل رسیده است و پایان حکومت جنگ کثیف در ترکیه را نزدیکتر کرده است. بی‌گمان هرچند هزینه‌های سنگینی نیز داده شده است اما، مبارزه ما این حکومت فاشیست را به این وضعیت انداخته است. قبل از هرچیز مقاومت رهبر آپو در امرالی، تاثیر کارزار جهانی آزادی، مبارزه بی‌وقفه خلق ما و اراده گریلاهای آزادی‌بخش که در مقابل هرگونه تکنولوژی و سلاح‌های شیمایی دشمن مقاومت می‌کنند، این مسئله را عملی کرده است. همچنین ابتکارات و هوشمندی گریلا از جنبه تکنولوژی و تکنیک، ابزارهای تکنولوژیک و تکنیکی دشمن را که بسیار به آن باور داشت را خنثا می‌کند‌؛ از جنبه تاکتیک و تکنیک گریلا خود را نوین نموده و فروپاشی فاشیسم را تسریع کرده است.

بخاطر اینکه امیدهای نیروهای قاتل و فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ شکست خورده است و فهمیدند که نمی‌تواند به تنهایی به نتیجه برسند‌؛ بر اساس بنیاد توافق علیه کوردها و جنبش ما، در منطقه هیچ امتیازی نیست که حاضر نباشد در قبال آن ندهد. اردوغانی که تا دیروز علیه رژیم بشار اسد دشمنی بزرگی می‌کرد، در نتیجه دشمنی با کوردها به جایی رسید که بخاطر دیدار با بشار اسد و مبارزه مشترک علیه کوردها، آرام و قرار نداشته باشد. در عراق و باشور، هرگونه همدستی و دشمنی پ‌د‌ک همراه با جمهوری ترکیه در مقابل پ‌ک‌ک، از همان ابتدا وجود داشت، اما این هم کفایت کننده نبود، به همین علت با شانتاژ و اصراری بسیاری خواستند که عراق را نیز به این همدستی‌ها بکشانند. در نتیجه از وضعیت ضعیفش سود بردند و آن را نیز به این توافق کشاندند. در این برهه، رژيم فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ تلاش کرد تا یک کانسبت محلی که کانسبت بین‌المللی علیه جنبش ما را کامل کند، توسعه دهند. دولت قاتل و استعمارگر ترکیه دشمن تمام کوردها است. قبلا هم دولت‌هایی که بر دیگر بخش‌های کوردستان حکومت می‌کردند، همیشه در سیاست‌های ضد کوردها، اشغالگری ترکیه رای برای خود مثل نمونه قبول می‌کردند و سیاست‌های خود را معیین می‌کردند. در وضعیت موجود دولت‌ اشغالگر و قاتل ترکیه، امروز در دیگر بخش‌های کوردستان نیز علیه کوردها می‌جنگند. می‌خواهد خود را به مرزهای میثاق ملی برساند. حملات اشغالگرانه علیه باشور کوردستان و روژاوا با هدف عملی کردن این نقشه صورت می‌گیرند.

ما نیم‌ قرن است که بی‌وقفه مقاومت می‌کنیم

به مثابه خلق کورد، ما چنین نیروی مبارزه‌ای هستیم که نیم قرن است بصورتی بی‌وقفه مقاومت می‌کنیم. ما در چنین برهه‌ای قرار داریم که حقایق و واقعیت‌های جنگ جهانی سوم مشخص‌تر شده است، هر کسی مطابق این امر تدارکات می‌بیند و حول آن روابط و توازنات را توسعه می‌دهد. در چنین برهه‌ای، نیرو و تاثیر ما برای شکست دادن بازی‌هایی که علیه نیروی مبارز مثل ما ایجاد می‌شوند نیز قابل دیدن است و از آن مطلع هستید. بی‌گمان در تاریخ کوردها، مقاومت‌های کوتاه‌مدت بسیاری توسعه یافتند، اما با خشونت و نسل‌کشی‌ها سرکوب شدند و به یک وضعیت قتل‌عامی سنگین‌تر از قبل انداخته شدند. در مرحله‌ای که ما امروزه بدان رسیده‌ایم، آسان نیست که از مبارزه آزادی خلق‌مان که نیم قرن است ادامه دارد، جلوگیری شود و دستاوردهای آن را شکست داد. در تاریخ کوردها، برای اولین‌بار است که مبارزه آزادی به چنین پیشاهنگی و سازماندهی انجام می‌شود و ارزش‌های ماندگار و پاینده آزادی آفریده شده‌اند. مبارزه ما اثرات اجتماعی مهم، نگرش آزادی غیرقابل بازگشت و موضع مقاومت را به منصه ظهور رسانده است. انقلاب رستاخیز ملی که ابراز  کننده گسست جامعه کورد از نظام اشغالگر می‌باشد، را عملی کرده است.

باید خلق‌مان در تمام عرصه‌های حیات، خود را حول واقعیت مبارزه، سازماندهی کند

خلق ارجمند ما‌؛

پیشاهنگی انقلابی در مبارزه یک خلق، بی‌شک امری مهم و تعیین کننده می‌باشد. اما کاراکتر مبارزه عصر نشان داده است که یک مبارزه‌ تنها با نیروهای انقلابی و یا گریلا، نمی‌تواند پیروزی نهایی و یقینا را محقق کند. به همین دلیل رهبر آپو، استراتژی مبارزه برهه نوین را به مثابه جنگ انقلابی خلق تحت پیشاهنگی گریلا تعیین کرده است. این بدان معنا نیست که تمام خلق به مثابه پیشاهنگ و گریلاها در میان مبارزه گرم حضور داشته باشند‌‌؛ اما بدان معنا می‌باشد که خلق ما باید در تمام عرصه‌های حیات حول واقعیت مبارزه خود را سازماندهی کند و به شیوه‌ای فعال در انقلاب مشارکت نماید. الزامی است که خلق‌ما در عرصه‌های حیاتی خود و روابط اجتماعی،‌ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک را طبق وقاعیت مبارزه سازماندهی کند و به بخشی از مبارزه مبدل شود. رهبر آپو برای خلقی که چنین می‌زید و سازماندهی می‌شود گفت‌:‌‌ ‌«حقیقت خلق جنگنده». هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل مبارزه به حق چنین نیروی خلقی ایستادگی کند.

کارزار آزادی که جهانی شده است به پیروزی خواهد رسید

عرصه اروپا که شما در آن ساکن هستید، به صدا و پنجره مبارزه ما مبدل می‌شود که در جهان شنیده و عیان می‌شود. این عرصه در عین‌حال، همان جاییست که پیمان‌نامه لوزان که قتل کوردها را پذیرفت، در آن عقد شده است. از نقش اروپا در توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو و خلق کورد نیز مطلع می‌باشید. در کارزار ما با عنوان ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که از روز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، یک نقش مرکزی و مهم برای عرصه اروپا معیین شد. با همبستگی با جوامع اروپایی،‌ با یادآوری کردن مسئولیت‌ دولت‌های حاکمه و نهادهای بین‌المللی در اروپا و برای عملی رهیافت به همراه آنان مهم می‌باشند. ما بر این باور هستیم که خلق و دوستان‌ما این کارزار آزادی جهانی را بصورتی بی‌وقفه ادامه خواهند داد و به پیروزی می‌ٰسانند.‌

سازماندهی شدن خلق‌ ما در اروپا از ۴۰مین سال هم عبور کرد. رهبر آپو قریب به ۲۰ سال از نزدیک به سازماندهی شدن خلق در اروپا پرداخت. با کار و کنش و پیشاهنگی مستقیم رهبر آپو، یک سازماندهی اجتماعی که هیچ جنبش دیگری نمی‌تواند همانند آن را ایجاد کند، عملی شد. خلق ما در اروپا نیز از ابتدای مبارزه، پشتیبانی و مشارکت مهمی را در مبارزه آزادی انجام داده است و نقش‌ بسیار مهمی را ایفا کرده است. به علاوه اینکه خلق ما در اروپا در هر مرحله‌ای از مبارزه، نقش‌های مهمی را ایفا کرده است و نقش‌آفرینی در گذشته تا سطح بسیاری عملی کرده، امروز نیز نقش و مسئولیت‌های خلق ما بیشتر و سنگین‌تر شده‌اند.

بنیان اتحاد ملی در اروپا بسیار قدرتمند شده است

اروپا برای ایجاد اتحاد ملی دارای یک بنیان مهم است، زیرا خلق ما از هر چهار بخش کوردستان در آنجا گردهم آمدند. بر این اساس اتحاد ملی، برای پیشبرد حقیقت اجتماعی ما، که از سوی استعمارگری سرکوب شده است، فرصت‌هایی را ارائه می‌کند. به ویژه در این سال‌های اخیر، اروپا بخاطر سیاست‌های مهاجرتی نیروهای استعمارگر در هر چهار بخش کوردستان، به جمعیت عظیم و ارجمندی از کوردها دست یافته است. بسیار مهم است که خلق‌مان که ناچار به مهاجرت به اروپا شدند و جوانان‌مان را در مقابل چرخ‌های مدرنیته کاپیتالیست تنها نگذاریم و از آنان محافظت کنیم. با گذار از رفتارهای تنگ‌نظرانه، متفرقانه و محلی،‌ از هر طرف و بخش خود را به خلق خویش رساندن‌؛ مهم‌ترین کنش ملی است. در اروپا با سازماندهی جامعه کورد، پیشبرد سیستم ملی دمکراتیک و نهادهای آن، کار و کنشی بنیادین و یک وظیفه میهن‌دوستی است.

علیه سیاست‌های جنگ‌ ویژه باید از ارزش‌های اجتماعی دفاع شود

علیرغم اینکه ما انقلاب ملی را تا حدی مهم عملی کرده‌ایم نیز، ارزش و فرهنگ ملی ما هنوز تحت خطر و فشار بزرگ دولت‌های اشغالگران کوردستان می‌باشد. به ویژه اشغالگری دولت ترکیه، دستاورهای کوردها، ارزش و فرهنگ کوردها را قبول نمی‌کند. همانگونه که در مدت اخیر نیز تجربه شد، رژيم فاشیست به زبان کوردی و رقص نیز حمله می‌کند. رژيم فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ با فشارها علیه فرهنگ، زبان و ارزش‌های اجتماعی ما، بسنده نمی‌کند. برای اینکه خلق کورد را به چنان وضعیتی بیندازد که علیه ارزش‌های اجتماعی، مبارزه و آزادی رفتار کند، با خشونت از هر معیار و روش جنگ ویژه استفاده می‌کند. امروز علیه خلق ما در کوردستان با هزار روش شانتاژ انجام می‌دهند، با به زور تهدید آنان را به جاسوس مبدل می‌کند. اعمال جنگ ویژه به مثابه اینکه جوانان را در طوفان مواد مخدر و فحشا قرار دادن، در کوردستان به یک روند روزمره دولت اشغالگر مبدل شده است. به مثابه خلق کورد باید از فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی خود در مقابل این حملات جنگ ویژه دشمن، دفاع کنیم و توسه دهیم. عرصه‌ای که ما در آن جنگ ویژه علیه تمام جامعه‌مان، به ویژه جوانان و زنان کورد را خنثا کنیم و بدان پاسخ دهیم، عرصه فرهنگ و هنر است.

در اروپا،‌ بنیاد و فرصت توسعه فرهنگ و زبان کوردی وجود دارد. اما،‌به اندازه‌ای که قابل درک است، به مثابه خلق ما این فرصت را به تمامی ارزیابی نکرده‌ایم. در اروپا فشاری مثل دولت‌های استعمارگر و اشغالگر کوردستان وجود ندارد. اما گفته می‌شود که در چرخش لیبرالیسم در اروپا، فرزندان و جوانان‌ما از اجتماعی بودن، ارزش و فرهنگ ما دور می‌شوند و نمی‌توانند به زبان خود حرف بزنند. همانگونه که گفته می‌شود، نتیجه‌ای را که نیروهای استعمارگر و اشغالگر نمی‌توانند با سیاست‌ و حملات نابودگرانه و انکارگرایانه‌شان در این صد سال عملی کنند،‌ بصورتی دلخواه در جایی دیگر عملی می‌شود. این امر نیز عقب ماندن از مبارزه ما برای موجودیت و آزادی است.

به مثابه خلق ما هنوز هم تحت قتل‌عام اجتماعی،‌ طبیعی و فرهنگی قرار داریم. در عصری که در آن ادعا می‌شود، ارزش‌های مشترک انسانی افزایش یافته‌اند، متاسفانه ما در مقاومتی هستیم تا فرهنگ و زبان خود را زنده‌ نگه‌داریم. به مثابه کورد، ما باید با فرهنگ،‌ زبان و ارزش‌های اجتماعی‌مان قبل از هرچیزی به خویشتن‌مان مبدل شویم، خود بودن خود را عملی کنیم تا بتوانیم با ارزش‌های مشترک انسانی یکی شویم.

برای تکلم به زبان کوردی برخوردی مبدایی لازم است

بدین معنا وظیفه و مسئولیت بنیادین میهن‌دوستی تمام میهن‌دوستان و خلق‌ما که در اروپا زندگی می‌کنند اینست که فرهنگ خود را زنده نگه‌دارند و با آن زندگی کنند. تکلم به زبان کوردی در خانواده و نهادهای ما و در تمام روابط‌مان باید مثل یک برخورد پرنسیبی توسعه یابد. از تلاش‌های فردی گرفته تا تمام اعضای ما در نهادها و سازماندهی‌ها، برای توسعه زبان و فرهنگ کوردی در هر زمینه‌ای، الزامی است که تلاشی قدرتمندانه انجام دهیم. این موضع در معنای محدود خود کوردگرایی نمی‌باشد، موضعی آزادی است، موضع انسانیت است. ما به مثابه جنبش، بر اساس‌های چند فرهنگی و چند زبانی بر بنیاد درک ملت دمکراتیک و هدف زندگی مسالمت‌آمیز و مشترک آزاد خلق‌ها، مبارزه می‌کنیم. اما برای آن نیز مشخص است که باید هر خلق و به ویژه خلق کورد به خویشتن مبدل شوند و با فرهنگ و ارزش‌های خود موجودیت یابند. این جشنواره که در اروپا به یک میراث مبدل شده و بسیاری از دیگر جشنواره‌ها و کار‌ و کنش‌های باید قبل از هرچیز دیگری، موسیقی‌های کوردی بسازند‌؛ باید ادیبان ما به زبان کوردی احساس کنند و به زبان کوردی بنویسند. روشنفکران ما باید به زبان کوردی فکر کنندو خلق ما را به زبان کوردی روشن کنند. روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان کورد تجمل برای متفاوت و جداگانه نشان دادن خود ندارد. زیرا هنرمند و روشنفکران خلقی هستند که در مقابل قتل‌عام فرهنگی قیام می‌کنند،‌ باید در مقابل این قتل‌عام، مواضع مقاومت و آزادی را توسعه دهند.

دینامیک اساسی که خلق را به خلق مبدل می‌کند، جامعه را ایجاد ساخته و مرتبط با این موارد انسان را به انسان تبدیل می‌کند، فرهنگ است. قبل از همه زبان، برای ما مسئله موجودیت و آزادی است تا ما از همه ارزش‌های فرهنگی که اجتماعی بودن و انسانیت را ایجاد کردند، دفاع کنیم. مبارزه ما مبارزه موجودیت و آزادی است، مقاومت مبارزه فرهنگی است.

موضع میهن‌دوستانه و مقاومت بنیادین خلق ما در اروپا، دفاع از فرهنگ، زبان و ارزش‌های اجتماعی مبارزه‌مان‌‌؛ بر اساس‌های زیستن،‌ دفاع و توسعه فرهنگ خود است. ما بر این باور هستیم که خلق ما دیگر در موضوع موجودیت و آزادی خود، دفاع و توسعه فرهنگش همیشه حساس‌ است و ‌آن را زنده نگه‌می‌دارد. ما برای مبارزه شما آرزوی پیروزی را داریم.

توده خلق با سردادن شعار ‌«زنده‌باد رهبر آپو» به پیام ک‌ج‌ک پاسخ داد.

کنشگران راهپیمایی طولانی با سردادن شعار به محل برگزاری جشنواره رسیدند

در زمانیکه پیام ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک قرائت شد، راهپیمایی طولانی که به پیشاهنگی جوانان ۶ روز ادامه داشت، در محل برگزاری جشنواره به پایان رسید، پس از اینکه جوانان به این محل آمدند، پلیس آلمان نگذاشت که جوانان با لباس‌هایی که تصویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بروی آن نقش بسته بود بروی صحنه بروند، اما در نتیجه مذاکرات کمیته تدارکات این جشنواره با پلیس‌ها، جوانان به همان شکل بروی صحنه رفتند.

جوانان با سردادن شعارهای «زنده‌باد رهبر آپو»، ‌«بدون رهبری حیات میسر نیست» و ‌«ژن ژيان آزادی» به محل برگزاری جشنواره وارد شدند و از سوی توده‌خلق با اشتیاق بسیاری مورد استقابل قرار گرفتند. کنشگران راهپیمایی طولانی بروی صحنه رفتند و به توده خلق درود فرستادند.