ای‌ه‌د: آنچه در امرالی روی می‌دهد شکنجه است و باید انزوا فورا پایان یابد

جمعیت حقوق بشر ترکیه (ای‌ه‌د) درباره راهپیمایی آزادی گملیک، طی بیانیه‌ای اظهار داشت که آنچه در امرالی روی می‌دهد شکنجه است و باید انزوا فورا پایان یابد.

کمیسیون زندان‌های جمعیت حقوق بشر ترکیه (ای‌ه‌د) در رابطه با نقض حقوق بشر و تخلفات روی داده در راهپیمایی آزادی گملیک، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه چنین آمده است: «همچنان که بارها اعلام کرده‌ایم، انزوا و ایزوله‌سازی از متدهای مختلف شکنجه در زندان‌ها هستند. مخصوصا شیوه‌ی اعمال انزوا در زندان امرالی که هر گونه ارتباطی با خارج از زندان قطع شده است، در بسیاری از زندان‌های ترکیه اجرا می‌شود. نقض حقوق بشر در زندان‌های با امنیت بالای نوع S واضح‌ترین نشانه گسترش شیوه‌های انزوا و شکنجه است.

انزوای تحمیلی در زندان امرالی هم سبب نقض حقوق زندانیان و برخوردهای شکنجه‌گرایانه در سایر زندان‌ها شده و هم به مانعی برای حل دموکراتیک مسئله کورد تبدیل شده است. حمله به پارلمانتاران و کسانی که مخالف انزوا هستند، حاکی از خواست مقامات دولت برای تداوم انزواست. به علاوه، یورش به مردم عملاً لغو حق راهپیمایی، تظاهرات و تجمع است.

در این زمان که استفاده از حقوق به یک وضعیت استثنایی تبدیل شده است، ما به‌عنوان مدافعان حقوق بشر، یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که انزوا باید فوراً پایان یابد، زندانیان محبوس در زندان امرالی بتوانند با وکلای خود، کفیل و خانواده‌های خود ملاقات کنند. ما از مقامات می‌خواهیم که مطابق با قوانین ملی و بین‌المللی عمل کنند، از برخورد با کسانی که مخالف انزوا هستند، دست بردارند، افراد بازداشت شده را آزاد کنند و تحقیقات را در رابطه با کارمندان و مسئولان دولتی آغاز کنند.»