ریاست مشترک م.س.د نتایج دیدارهای دیپلماتیک نمایندگان شمال-شرق سوریه را منتشر نمود- ١

دیدارهای دیپلماتیک نمایندگان شمال-شرق سوریه دستور کار سیاسی جدیدی را باعث شده است و در این دیدارها پروژه خودمدیریتی در رابطه با دست‌یابی به راه حلی برای خاتمه دادن به بی‌ثباتی‌های سوریه با طرفهای خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بعد از مقاومتهای بیدریغ نیروهای سوریه دمکراتیک و خلق شمال-شرق سوریه در مقابل ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن تحت عنوان «ارتش الوطنی سوریه» در ٩ اکتبر سال ٢٠١٩ (١٧ مهر ١٣٩٨)، نمایندگان مجلس سوریه دمکراتیک و رهبران خودمدیریتی شمال-شرق سوریه ملاقات‌ها و دیدارهای فراوان و گسترده‌ای را با بسیاری از نمایندگان دولتهای خارجی انجام دادند. این ملاقاتها با استقبال گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی کشورهای خارجی برای دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه مواجه شد..

مجلس سوریه دمکراتیک در چارچوب چگونگی موضعگیری در مقابل اشغالگری دولت ترک، در بسیاری از نشست‌ها، فوروم‌ها و کنگره‌ها شرکت نمود. کنگره امور خارجی کشورهای عربی در قاهره، دیدار با نمایندگان کشورهای اروپایی در بروکسل، دیدار با وزیر امور خارجه واتیکان، دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک و نیز دیدار با اعضای دولت مصر از جمله دیدارهای مهم این تور دیپلماتیک بودند.

در رابطه با دیدارهای انجام شده از سوی نمایندگان مجلس دمکراتیک شمال-شرق سوریه و رهبران خودمدیریتی، ریاض درار، ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک به پرسشهای خبرگزاری هاوار در خصوص مواضع کشورهای اروپایی و عربی پاسخ داد. ریاض در این رابطه اظهار داشت: دیدارهای فراوانی انجام شده و این دیدارها هنوز نیز ادامه دارند. اما در این میان دیدارهای مهم در بروکسل، دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا، شرکت در نشست نمایندگان دولتهای اروپایی و خصوصا در بروکسل بود که از تلاشهای رهبری شمال-شرق سوریه حمایت کرده و در ای رابطه اشغالگریهای دولت ترک و نیز وضعیت کنونی را مورد بجث و بررسی قرار دادند.

نخستین بار با وزرای امور خارجه دیدار شد

ریاض درار در رابطه با دیدارهای مهمی که در سطح دولتها انجام شد اظهار داشت: ما با وزراتخانه‌های امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا و عرب، نمایندگان دولتهای اروپایی و وزراتهای خارجه کشورهای عربی ملاقات کردیم. از میان این ملاقاتها نیز، دیدار با وزیر امور خارجه واتیکان و دانمارک مهم بودند. نخستین بار بود که ملاقاتها در سطح وزرای امورخارجه انجام می‌شد. تا پیش از این دیدارها، فعالیتها در سطح غیر سیاسی و غیر رسمی انجام می‌شدند. اما اکنون در مرحله دیپلماسی خارجی قدرتمندتر بوده و آنها تلاش می‌کنند تا دیدارها را با ما ادامه بدهند. حملات دولت ترک بر منطقه ما، گسترش و پیشبرد دیپلماسی، درهای کشورهای خارجی را به روی پروژه ما باز کرده است تا ایستارها و نگرشهای خود را در راستای دستیابی به راه حلی برای بی‌ثباتی‌های سوریه مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مصر از جمله دولت‌های پیشقدم و بزرگی است که از نقش مهمی در آینده برخوردار است

ریاض درار در بخش دیگر از سخنان خود افزود که نمایندگان شمال-شرق سوریه با بسیاری از دولت‌ها و طرف‌های خارجی عربی و دولتهای اروپایی و غربی به گفتگو پرداخته‌اند. ریاض در این رابطه افزود: دیدارها و گفتگوهای مشترکی را با طرفهای خارجی انجام داده‌ایم. امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و مصر از جمله این کشورها هستند، این دیدارها به منظور برداشتن نقاب از سیمای واقعی وضعیت کنونی سوریه، حملات دولت ترک علیه آن و تاثیرگذاری این حملات و بررسی مکانیزمهای مذاکره بوده‌اند. همچنین به درخواست وزارت امور خارجه مصر، هیاتی از شمال-شرق سوریه در کنگره وزارتخانه امور خارجه مصر و کشورهای عربی به منظور بررسی حملات دولت اشغالگر ترک به خاک سوریه شرکت کرده‌اند. در این رابطه ریاض درار اظهار داشت: حضور ما در این کنگره با استقبال بزرگی از سوی دولتهای عربی مواجه شد. جمهوری مصر، کشوری پیشگام و بزرگ است. می‌تواند دولتهای عربی را حول موضوعاتی متحد و گردهم آورد. ما نیز به نقش مصر در جامعه عربی و آینده و راهکارهای مذاکراتی که از دست‌یابی به راه حلی سیاسی برای بی‌ثباتی‌های سوریه پشتیبانی می‌کند اتکا می‌کنیم.

موضوع اصلی پایان دادن به حملات ترکیه است

ریاض درار در رابطه با موضوع و نکات اصلی در دیدارهای هیات دیپلماتیک مجلس سوریه دمکراتیک نیز اظهار داشت: موضوعات اصلی این دیدارها شامل حملات دولت اشغالگر ترک، راهکارهای محدود کردن این حملات و تاثیرات آن، حل دشمنی و تاثیرات آن بر منطقه، بازکشت مناطق از دست رفته به مشال-شرق سوریه و اعضای گروه تروریستی داعش و خانواده‌های آنان بودند. همچنین در رابطه با نقش نمایندگی شمال-شرق سوریه در مدیریت بی‌ثباتی‌های سوریه در آینده و تاثیر نتایج دیدارها بر آینده شمال-شرق سوریه مذاکرات و گفتگوهای فراوانی انجام شدند.

درار با اشاره به موضع کشورهای غربی و عربی در رابطه با حملات دولت اشغالگر ترک به شمال-شرق سوریه نیز گقت: این کشورها تاسف خود را از حملات اشغالگرانه دولت ترک به مناطق شمال-شرق سوریه بر زبان آورده‌اند. اما دولت ترک از تاثیر بزرگی بر داخل اروپا برخوردار است. در این گفتگوها تاثیرات منفی حملات دولت ترک نیز بر آینده منطقه، اروپا و تلاشهای آنان در محکومیت تبهکاران و اطلاق عنوان تبهکار به آنان نیز مورد گفتگو واقع شد.

سناریوهای مختلف در رابطه با تبهکاران داعش

در رابطه با پرونده تبهکاران داعش، خانواده‌های آنان و موضع دولتهای اروپایی، ریاض درار اعلام کرد که تلاش‌ها و سناریوهایی از سوی دولت‌ها و همچنین رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه وجود دارند. اما تا کنون هیچگونه توافقی در این باره انجام نشده است. ریاض در این رابطه افزود: یکی از این موارد لزوم محاکمه تبهکاران داعشی در منطقه شمال-شرق سوریه بود. به دلیل وجود مدارک و ادله کافی در شمال-شرق سوریه، محاکمه این افراد توسط هر یک از کشورها مورد بحث قرار گرفت، یکی دیگر از راهکارها نیز دادگاهی افراد داعشی در عراق بود. اما این پیشنهاد چندان جدی گرفته نشد، زیرا محاکمه این افراد در عراق نیازمند بودجه و بار مالی هنگفتی خواهد بود.

ریاض درار تایید کرد که تمامی سناریوها در حال بررسی بوده و تا کنون در این رابطه توافق نهایی صورت نپذیرفته است.

وتوی ترکیه علیه شمال-شرق سوریه ضعیف بود

در رابطه با حضور نمایندگان شمال-شرق سوریه در مدیریت آینده و دست‌یابی به راه‌حل بی‌ثباتی‌های سوریه نیز ریاض درار تایید نمود که آنها به بخش مهمی در آینده سوریه و راه حل بی‌ثباتی‌های این کشور تبدیل خواهند شد. وی گفت: در تمامی دیدارها، ما خواسته‌ایم که لازم است نمایندگان شمال-شرق سوریه در آینده سوریه و راه‌حل بی‌ثباتی‌های این کشور حضور قدرتمند داشته باشند. ریاض درار در این رابطه خاطرنشان ساخت که موضع دولت ترکیه در خصوص شمال-شرق سوریه در مقایسه با دورهای قبل ضعیف‌تر شده است. زیرا شمار رقبای دولت ترک در روژآوا و خاورمیانه افزایش یافته‌اند، اکنون ما بعد از آنکه از هیات مذاکرات ژنو و آستانه اخراج شدیم نقش مهمتری را در آینده و مدیریت این مناطق کسب کرده‌ایم.

در رابطه با تحرکات دیپلماتیک اخیر، نشست‌ها و ملاقات‌ها و تاثیرگذاری بر بی‌ثباتی‌های سوریه و خصوصا در رابطه با مناطق روژآوا و شمال-شرق سوریه نیز ریاض درار اظهار داشت: شما اطلاع دارید که هر دولتی بر مبنای گزارش‌هایی که به آنها می‌رسد و بر مبنای سیاستهای کلی خود موضعگیری می‌نماید. ما امروز در خصوص ملاقات‌ها و نشست‌هایی که این سیاستها را تغییر داده‌اند سخن گفتیم. ما در این گفتگوها پروژه‌ها و گزارشهای انحرافی را که از سوی برخی از طرف‌های دیگر تصحیح کردیم؛ این گزارش‌ها درصدد بودند که سیمایی منفی در رابطه با ما را ترسیم کنند. در آینده، فعالیتهای سیاسی خود را افزایش داده و از این طریق تمامی ابعاد سیاسی مخالف از سوی دولت‌هایی که سیاستهایشان را علیه ما تنظیم کرده‌اند، تصحیح کرده و بهبود می‌بخشیم.

منبع:  ANHA