بیانیه ک‌ن‌ک در مورد انتخابات باشور کوردستان

ک‌ن‌ک با اشاره به اهمیت انتخابات پارلمانی باشور کوردستان گفت: «مردم ما باید پای صندوق‌های رای بروند و به نامزدهای میهن‌دوستی که از منافع مردم ما محافظت می‌کنند و در خدمت مردم هستند، رای دهند.»

انتخابات پارلمانی در باشور کوردستان

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) با انتشار پیامی موضع خود را در قبال انتخابات پارلمانی باشور کوردستان که در ۲۰ اکتبر برگزار می‌شود اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات در فضایی شفاف و دموکراتیک شد.

بیانیه کتبی شورای اجرایی ک‌ن‌ک به شرح زیر است:

«انتخابات پارلمانی در اقلیم باشور کوردستان در یک روند بسیار ویژه برگزار می‌شود. در ۳۳ سال گذشته اقلیم باشور هیچ دوره‌ای به اندازه این مرحله تنش‌زا و بحرانی از نظر انتخابات مجلس وجود نداشته است. در داخل نیز تضاد احزاب و تنش بین آنها، بحران اقتصادی و مشکلات مالی مردم، فقر، کمبود خدمات، بیکاری، تعطیلی مجلس، بی‌تفاوتی حکومت، بدهی‌های انباشته، نگرانی عمومی از آزادی‌ها و موانع موجود در این زمینه و دستگیری و سرکوب خبرنگاران وجود دارد. علاوه بر بحران‌ها و مشکلاتی که حکومت اقلیم کوردستان با بغداد تجربه کرده است، مداخلات نظامی، امنیتی و هرج‌ومرج دولت‌های منطقه نیز وجود دارد. همه اینها و بسیاری مسائل دیگر مشخصه باشور کوردستان و اداره منطقه است.

نگرش دولت مرکزی عراق نسبت به اقلیم کوردستان نه تنها خصمانه است، بلکه شاید با هدف تضعیف و تخریب موقعیت سیاسی اقلیم، ایجاد مشکلات دیگر و کاهش دستاوردها باشد. در پی روند همه‌پرسی، بخش بزرگی از باشور کوردستان در سال ۲۰۱۷ بازپس گرفته شد و روند تغییر جمعیت شهرها و شهرستان‌های کوردستان ادامه یافت. از سوی دیگر همراه با کشورهای منطقه برای از بین بردن دستاوردهای مردم کورد توطئه می‌کند. با دولت ترکیه قرارداد می‌بندد، احزاب کورد را ممنوع می‌کند، به ترکیه اجازه می‌دهد در عمق ده‌ها کیلومتری عراق مداخله کند و به بهای منافع مردم کورد، قراردادهای اقتصادی، امنیتی و نظامی امضا می‌کند. علاوه بر این، برای سرکوب مبارزات مشروع مردم در روژهلات کوردستان، با دولت ایران قرارداد خلع سلاح و خنثی کردن نیروهای روژهلات کوردستان امضا کرد. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده نگرش دولت مرکزی عراق و بسیاری از رهبران سیاسی عراق است.

همزمان، دولت عراق قصد دارد در ماه نوامبر، درست پس از انتخابات پارلمانی اقلیم، سرشماری عمومی انجام دهد. این پروژه در حالی اجرا می‌شود که هیچ یک از مفاد ماده ۱۴۰ اجرا نشد و مشکل مناطق حل نشد و به مسیر بدتری رفت.

با همه اینها، یک مسئله بسیار مهم وجود دارد: اشغال باشور کوردستان توسط دولت ترکیه. حملات و اشغال‌ها با ده‌ها واحد نظامی و انواع سلاح‌های سبک و سنگین از جمله سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی ادامه دارد. آنها ده‌ها پایگاه اطلاعاتی، نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه ساختند. ترکیه بخش بزرگی از منطقه بهدینان را اشغال کرده است و در منطقه اشغالی به عنوان مالک زمین و مردم منطقه عمل می‌کند.

اما با همه اینها، مردم کورد در چهار بخش، در شهرها، روستاها، زندان‌ها و کوه‌ها با امید و اراده فراوان در امید بی‌نظیر مقاومت و پیروزی هستند. برگزاری شفاف و بدون تقلب انتخابات پارلمانی در باشور کوردستان بخشی از این مقاومت و امید است.

بله، انتخابات پارلمانی باشور کوردستان در چنین فضای حساس و تعیین‌کننده‌ای برگزار می‌شود. این مرحله تعیین‌کننده‌ای است زیرا از یک سو دستاوردهای مردم ما در اقصی نقاط میهن با تهدید بزرگی مواجه است و از سوی دیگر فرصت بسیار خوبی برای پیروزی داریم.

ما نیز به عنوان کنگره ملی کوردستان که همواره خواستار اتحاد مردم و نیروهای سیاسی کوردستان هستیم، خواستار برگزاری انتخابات در فضایی آرام و متمدنانه و بدون مداخله هستیم. یک انتخابات شفاف که در آن مردم باشور کوردستان بتوانند آزادانه رای دهند. ما مطمئن هستیم که مردم باشور کوردستان آگاه هستند که به نامزدهایی رای خواهند داد که از منافع والای مردم کوردستان، دستاوردها، حقوق و آزادی‌های آنها محافظت کنند و برای یک کوردستان آزاد در برابر اشغالگری و توطئه مخالفانش مبارزه کنند. تاسیس و آغاز به کار یک حکومت کارآمد که پاسخگوی خواسته‌های همه رای‌دهندگان و مردم کورد باشد باید در اسرع وقت پذیرفته شود.

به همین مناسبت، ما به عنوان ک‌ن‌ک یک بار دیگر فراخوان داده و نکات زیر را ارائه می‌کنیم:

۱-این انتخابات مهم است، مردم ما باید پای صندوق‌های رای بروند و به نامزدهای میهن‌دوستی که از منافع مردم ما محافظت می‌کنند و در خدمت مردم هستند، رای دهند.

۲- برای حصول نتیجه صحیح و عادلانه انتخابات باید از هر نظر شفاف و بدون تقلب برگزار شود.

۳- تمامی احزاب سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات باید در پیام‌ها و تبلیغات خود طرح‌ها و پروژه‌های خود را به زبان سیاسی ارائه دهند و از زبان جنایت و توهین خودداری کنند. انتخابات باید در محیطی دموکراتیک برگزار شود و در هیچ کجا علیه کسی خشونت اعمال نشود.

۴- همه نیروها باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند و یک حکومت دموکراتیک بر اساس نتایج انتخابات به قدرت برسد.»