سرعت گرم شدن اقیانوس‌ها تقریبا دو برابر شده است

رصدخانه آب و هوای اروپا کوپرنیک اعلام کرد که بیش از یک پنجم سطح اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۳ موج گرمای شدیدی را تجربه خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه (۳۰ سپتامبر) توسط رصدخانه اروپایی کوپرنیک منتشر شد، میزان گرم شدن اقیانوس‌ها از سال ۲۰۰۵ بدین‌سو تقریباً دو برابر شده است.

این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که بیش از یک پنجم سطح اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۳ موج گرمای شدیدی را تجربه خواهد کرد.

کارینا فون شوکمن، اقیانوس‌شناس، طی یک کنفرانس ویدئویی در ارائه هشتمین گزارش کوپرنیک در مورد وضعیت اقیانوس‌ها ‌گفت: «گرمایش اقیانوس‌ها را می‌توان منادی گرمایش جهانی دانست. گرمایش اقیانوس‌ها از دهه ۱۹۶۰ به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. نرخ گرم شدن اقیانوس‌ها از سال ۲۰۰۵ دو برابر شده است.»

بر اساس این گزارش، اقیانوس‌ها از سال ۲۰۰۵ به میزان ۱/۰۵ وات بر متر مربع (W/m2) گرم شده‌اند، این در حالی است که این میزان در دهه‌های گذشته ۰/۵۸ W/m2 بوده است.

اقیانوس‌های گرمتر به معنای طوفان‌های شدیدتر است

این مطالعه گزارش‌های هیئت بین‌الدولی تغییرات آب و هوایی (IPCC) را تقویت می‌کند. در سال ۲۰۱۹، این کارشناسان آب و هوایی منصوب شده از سوی سازمان ملل، میزان گرم شدن اقیانوس‌ها از سال ۱۹۹۳ بیش از دو برابر شده است.

به گفته IPCC، این گرمایش به این دلیل است که از سال ۱۹۷۰ اقیانوس‌ها «بیش از ۹۰٪ گرمای اضافی سیستم آب و هوایی» ناشی از انتشار شدید گازهای گلخانه‌ای بدلیل فعالیت‌های انسانی را جذب کرده‌اند.

اقیانوس‌ها که ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشانده‌اند، تنظیم‌کننده مهم آب و هوای زمین هستند. آب‌های گرم‌تر به معنای طوفان‌های شدیدتر و تخریب و سیلابی است که با آنها همراه است.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها که یک چهارم دی‌اکسید کربن (CO2) آزاد شده در نتیجه فعالیت‌های انسانی را جذب می‌کنند، از سال ۱۹۸۵ بدین‌سو ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بالاتر از حد معین، اسیدی‌شدن آب دریا برای مرجان‌ها، صدف‌ها و غیره مضر است. موجب سایندگی اسکلت و پوسته موجودات زنده می‌شود.

طبق گزارشی که هفته گذشته توسط مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب و هوای پوتسدام (PIK) منتشر شد، این آستانه، که یک «محدودیت جهانی» در نظر گرفته می‌شود، احتمالاً «در آینده نزدیک» فراتر خواهد رفت.