روژن: زنان روزنامه‌نگار کورد دریچه حقیقت را باز می‌کنند

اتحادیه روزنامه‌نگاران زن کورد (روژن) در پیامی که به مناسبت ۷ اکتبر روز روزنامه‌نگاران زن کورد منتشر شد، اعلام کرد که زنان روزنامه‌نگار دریچه حقیقت را گشودند.

روزنامه‌نگاران زن کورد

روژن با انتشار پیامی نوشت: «۷ اکتبر، روزی که غربت‌الی ارسوز، سردبیر روزنامه اوزگور گوندَم، پیشگام در توسعه مطبوعات زنان کورد و اولین سردبیر زن در تاریخ مطبوعات ترکیه جان باخت، در سال ۲۰۱۴ به عنوان روز روزنامه‌نگاران زن کورد اعلام شد.»

در ادامه این پیام آمده است: «ما بار دیگر مفتخریم که این میراث ارزشمند را در روزی که به عنوان روز روزنامه‌نگاری زنان کورد جشن گرفته می‌شود، به دوش می‌کشیم. ما با احترام، عشق و قدردانی یاد و خاطره غربت‌الی ارسوز، راهنمای مطبوعات زنان‌مان را گرامی می‌داریم، که با علم به این که ایستادگی در راه حقیقت به معنای پوشیدن پیراهن آتشین است و مستلزم پرداخت بهای سنگین است، به راه افتاد و در نیمکت‌های شکنجه و دادگاه‌های استعماری به حاکمان تعظیم نکرد را گرامی می‌داریم. ۷ اکتبر، روز روزنامه‌نگاری زنان کورد را تبریک می‌گوییم.

یک بار دیگر، یاد و خاطره شهدای مطبوعات آزاد را در شخص رفقای روزنامه‌نگارمان گلستان تارا و هیرو بهاالدین که میراث غربت‌الی ارسوز را بر عهده گرفتند و برای رساندن حقیقت به زنان و جامعه جان‌شان را تقدیم کردند، گرامی می‌داریم.

زنانی که قلم غربت‌الی را زمین نمی‌گذارند، در نوشتن حقیقت بر خلاف زبان مردانه رسانه‌ها سازش نمی‌کنند. زنان روزنامه‌نگار کورد که علیرغم سیاست‌های ظلم، بازداشت، دستگیری، نادیده گرفتن و تخریب، کوتاه نمی‌آیند و حقیقت را دنبال می‌کنند، دریچه حقیقت را به روی زنان و جامعه می‌گشایند. بنابراین، در دنیای امروز که سیاست‌های جنگی حاکم است و تبعیض جنسیتی در رسانه‌ها در اوج خود قرار دارد، اهمیت روزنامه‌نگاران زن در حال افزایش است.

زنان روزنامه‌نگار کورد، در برابر تبعیض جنسیتی رسانه‌ها، چهره تخریب‌کارانه جنگ علیه زنان، کودکان و جامعه را با قلم زنان روزنامه‌نگار به جامعه نشان می‌دهند.

بدون شک این میراث از مبارزات شجاعانه و مصمم غربت‌الی ارسوز می‌آید. ما به عنوان روژن، با علم به اینکه صیانت از قلم او به معنای صیانت از حقیقت است، در راهی که غربت‌الی گشوده‌ تا حقیقت از بین نرود‌، ادامه خواهیم داد.»