ک‌ج‌ک: موضع شورای وزیران اتحادیه اروپا در مورد انزوای تحمیلی ناکافی است

ک‌ج‌ک در واکنش به تصمیم کمیته وزرای اتحادیه اروپا مبنی بر مهلت دادن به ترکیه در خصوص انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، اظهار داشت که این تصمیم نقض آشکار حقوق از سوی دولت ترکیه را مشروعیت می‌بخشد.

انزوای امرالی

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) از کمیته وزرای شورای اروپا انتقاد کرد که به ترکیه برای اقدامات لازم در خصوص انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مهلت داده است. ک‌ج‌ک با بیان اینکه تصمیم کمیته وزرای اتحادیه اروپا به «نقض آشکار حقوق از سوی دولت ترکیه مشروعیت بخشیده است»، افزود: «با این حال، در مواجهه با نقض آشکار حقوق و انزوای مطلق که به هیچ عنوان قابل توضیح و پذیرش نیست، کمیته وزیران شورای اروپا باید ترکیه را وادار می‌کرد که اقدامات فوری انجام دهد، موضعش بایستی در این راستا می‌بود.»

بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک در این خصوص به شرح زیر است:

«۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، موضع کمیته وزرای شورای اروپا در مورد قانون حق امید به افکار عمومی منعکس شد. همانطور که در مطبوعات گزارش شد، کمیته وزرای شورای اروپا عدم اجرای قانون حق امید از سوی دولت ترکیه را نقض حقوق ارزیابی کرد و از ترکیه خواست تا اقدامی انجام دهد. بدین منوال برای این کار به ترکیه یک سال فرصت داد. با این حال، دولت ترکیه به وضوح مانع از بهره‌مندی رهبر آپو از این قانون می‌شود و اعلام می‌کند که به این موضع خود ادامه خواهد داد. با هدف اینکه رهبر آپو از این حق بهره‌مند نشود، درخواست سایر زندانیان را نیز رد می‌کند و مانع از بهره‌مندی آنها از این قانون می‌شود. در حالی که این نگرش و موضع حکومت فاشیست، نژادپرست و شکنجه‌گر آک‌پ-م‌ه‌پ است، اما این یک پارادوکس جدی و رویکردی غیرقابل قبول است که کمیته وزیران شورای اروپا تصمیمات لازم را اتخاذ نکند و به ترکیه مهلت دهد. رویکردهای دولت ترکیه و دولت آک‌پ-م‌ه‌پ آشکار است. دولت آک‌پ-م‌ه‌پ سیاست‌های نسل‌کشی علیه کوردها را اجرا می‌کند و هیچ اصول حقوقی، اخلاقی و قانونی را در نظر نمی‌گیرد. رویکرد او به رهبر آپو نیز در همین چارچوب است. چنانچه نه تنها مانع از بهره‌مندی رهبر آپو از قانون «حق امید» شدند، بلکه سیستم کامل شکنجه و نسل‌کشی در امرالی در حال اجراست. رهبر آپو ۲۶ سال است که تحت یک سیستم شکنجه و نسل‌کشی در امرالی نگهداری می‌شود. به مدت ۴ سال است که در انزوای مطلق نگهداری می‌شود و بدین ترتیب تمام روابط وی با خارج قطع شده است. در حالی که واقعیت این است، اما دادن زمان و مهلت به دولت ترکیه و فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ که با نظام امرالی مرتکب شدیدترین جنایت علیه بشریت شد، اساساً به معنای حمایت و مشروعیت بخشیدن به این رویکرد است. در حالی که آنچه از کمیته وزرای شورای اروپا انتظار می‌رفت این بود که بدون فوت وقت دولت ترکیه را وادار به اقدام عملی کند؛ عدم انجام این کار، زمان دادن و اتخاذ نگرش نامشخص منجر به ادامه شکنجه و نقض حقوق بشر می‌شود.

به ارتکاب تخلفات و نقض حقوق‌ از سوی دولت ترکیه مشروعیت داده می‌شود

دولت ترکیه تاکنون نسل‌کشی کوردها را با حمایت قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی انجام داده است. توطئه بین‌المللی در شخص رهبر آپو علیه مردم کورد نیز با حمایت نیروهای مذکور صورت گرفت. اکنون دولت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ با حمایتی که از آمریکا، اسرائیل، ناتو و کشورهای اروپایی دریافت می‌کند، به سیاست‌های نسل‌کشی علیه کوردها ادامه می‌دهد. تا به امروز، نهادهای اروپایی بر اساس مسئولیت‌ها و مأموریت‌های خود عمل نکرده‌اند و در مورد اجرای هر دو ماده کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و قوانین جهانی موضع لازم را اتخاذ نکرده‌اند. آنها در برابر نقض آشکار و جنایات ضد بشری دولت ترکیه در مورد کوردها و رهبر آپو یا سکوت کردند یا منفعل ماندند. تصمیم قبلی دادگاه اروپایی حقوق بشر که بیان می‌کرد رهبر آپو عادلانه محاکمه نشده است و بنابراین باید دوباره محاکمه شود، توسط دولت ترکیه اجرا نشد. با این حال هیچ اقدامی علیه آن انجام نشده است. همچنین، سی‌پی‌تی نه تنها به مسئولیت خود در پیشگیری از جنایات آشکار و نقض قوانینی که شناسایی کرده عمل نکرده است، بلکه هر بار به ترکیه مهلت داده و از سوی دیگر، آنچه انجام شده را مشروعیت بخشیده است و به این ترتیب به موقعیتی متناقض با وظیفه و رسالت خود افتاده است. اکنون کمیته وزیران شورای اروپا نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته و به ترکیه زمان داده است. با این حال، در مواجهه با نقض آشکار حقوق و انزوای مطلق که به هیچ وجه قابل توضیح و پذیرش نیست، کمیته وزیران شورای اروپا باید ترکیه را وادار می‌کرد که اقدام فوری انجام دهد؛ موضع آنها باید در این راستا می‌بود. از این نظر، نگرش و موضع کمیته وزرای شورای اروپا ناکافی است و به نقض آشکار حقوق از سوی دولت ترکیه مشروعیت بخشیده است.

نگرشی که ترکیه را وادار می‌کند گام عملی بردارد و دیگر مهلت نمی‌دهد باید توسعه داده شود

حکومت نسل‌کش-استعمارگر ترکیه و دولت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ با تحمیل انزوای مطلق در امرالی، اشغال کوردستان و حملات خود علیه مردم کوردستان و گریلاهای آزادی می‌خواهند به توطئه بین‌المللی ادامه دهند و بر همین اساس می‌خواهند نسل‌کشی کوردها را عملی کنند. همانطور که تاکنون با حمایت‌هایی که از خارج دریافت می‌کند، تلاش می‌کند تا این کار را انجام دهد. همه باید در برابر بزرگترین جنایات تاریخ که توسط حکومت ترکیه و دولت آک‌پ-م‌ه‌پ در چارچوب سیاست‌های نسل‌کشی کوردها مرتکب شده‌اند، مسئولانه عمل کنند. نهادهای اروپایی به ویژه شورای اروپا و همه نهادهای مسئول باید با این مسئولیت عمل کنند. باید نگرش و موضعی توسعه داده شود که به دولت ترکیه برای غصب شدید حقوق و جنایت علیه بشریت مهلت ندهد، بلکه او را وادار به برداشتن گام عملی در راستای متوقف کردن این اعمال کند.

مبارزه باید افزایش یابد

فراخوان ما از اینجا به همه نهادها و افراد مدافع حقوق بشر به ویژه حقوقدانان این است: رویکرد علیه رهبر آپو تنها با تعریف آن به عنوان جنایت علیه بشریت قابل توضیح است. رویکرد حکومت ترکیه و دولت آک‌پ-م‌ه‌پ در قبال مردم کورد و رهبر آپو اساساً حمله به ارزش‌های انسانی است. ما از آنها می‌خواهیم که در برابر این بی‌قانونی و بی‌عدالتی تاریخی موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کنند و بر این اساس اقدام کنند.

بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده توسط نهادهای بین‌المللی تا به امروز نشان داده است که دولت ترکیه حقوق، قانون، عدالت، وجدان و اخلاق را زیر پا گذاشته است. تصمیم متناقض کمیته وزیران شورای اروپا بار دیگر این ویژگی دولت ترکیه و صحت مبارزه با آن را ثابت کرد. در این راستا، بسیار مهم است که همه کسانی که در کارزار آزادی مشارکت و از آن حمایت می‌کنند، به ویژه مردم کوردستان، مبارزات ارزشمند خود را برای آزادی جسمانی رهبر آپو تقویت کرده و ادامه دهند. بر این اساس همه مردم به ویژه مردم کوردستان، زنان، جوانان، نیروهای انقلابی- دموکراتیک- آزادی‌خواه باید مبارزه آزادی انترناسیونال را در برابر این حمله، اشغالگری، انزوا و نسل‌کشی افزایش دهند.»