شورای ریاست کل ک‌ج‌ک: تا رسیدن به پیروزی باید کارزار را در بالاترین سطح انجام دهیم

شورای ریاست کل ک‌ج‌ک به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «از مردم خود در هر چهار بخش کوردستان و خارج از وطن و دوستان خود می‌خواهیم تا مبارزه را در بالاترین سطح تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند.»

توطئه ۹ اکتبر

در بیانیه شورای ریاست کل ک‌ج‌ک برای شکستن انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، تضمین آزادی، شکست کامل نقشه‌های جنگی رژیم فاشیست آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ علیه کوردها و بر این اساس شکست دادن توطئه در سال جدید، همه فراخوانده شدند تا مبارزه را تا رسیدن به پیروزی در بالاترین سطح ادامه دهند.

این شورا با بیان اینکه گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان اساسی‌ترین مانع موفقیت این توطئه هستند، گفت: «نیروهای گریلایی ما به شکلی قوی با رهبر آپو در ارتباط هستند و او را همچون مرکز اخلاق، پایه و اساس می‌دانند و از رهبر آپو قدرت می‌گیرند. آنها در هر شرایطی مقاومت خواهند کرد.»

بیانیه ‌ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«۲۶ سال است که توطئه بین‌المللی علیه خلق کورد و مبارزه برای موجودیت، در شخص رهبر آپو ادامه دارد. ما بار دیگر با خشم فراوان توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر را محکوم و تقبیح می‌کنیم. ما در مقابل این رویکرد توطئه‌آمیز علیه خلق کورد تسلیم نمی‌شویم.

شهدای قهرمان ما که برای محکومیت توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر و برای جلوگیری از اهداف کثیف توطئه پیرامون رهبر آپو، با شعار «نمی‌توانید روز ما را تاریک کنید» خود را به حلقه‌ای از آتش تبدیل کردند. در شخص رفقا هالیت اورال، سلامت مَنتَش و آینور آرتان از همه شهدا با احترام و تحسین یاد می‌کنیم.

درود می‌فرستیم به رهبر آپو که در طول ۲۶ سال توطئه با اراده‌ای بالا و تولید تفکری بی‌نظیر در مقابل شرایط اسارت و انزوای مطلق در امرالی ایستادگی کرد.

نیروهای هژمونیک سرمایه‌داری بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا که در حال آماده شدن برای شروع قرن بیست و یکم با پروژه خاورمیانه بزرگ بودند، رهبر آپو و مبارزه آزادی کوردها به رهبری پ‌ک‌ک را مانعی در مقابل منافع خود، امپریالیست‌ها و سرمایه‌داران در آن زمان دیدند و تشخیص دادند که ذهنیت کورد آزاد که توسط رهبر آپو ایجاد شده است، پتانسیل این را دارد که خاورمیانه را تحت تأثیر خود قرار دهد. کوردستان بین چهار کشور اصلی خاورمیانه تقسیم شده بود و مبارزات آزادی کوردها به رهبری پ‌ک‌ک، کوردهای هر چهار بخش را وارد مرحله مهم مبارزه کرد. کوردها که با درک آزادی در چهار بخش کوردستان و خارج از وطن خود را تقویت کردند، نخواستند یک قرن دیگر را بدون رهبر و بی‌جایگاه سیاسی بگذرانند و بر این اساس بدون تردید خود را به رهبر آپو و مبارزه برای آزادی سپاردند و از هر جهت از مبارزه حمایت کردند و در آن شرکت کردند. به تدریج ارزش‌های آزادی و دموکراسی در خاورمیانه به بزرگترین تغییر و تحول تبدیل می‌شود. نیروهای هژمونیک سرمایه‌داری به رهبری آمریکا، همراه با توطئه بین‌المللی که در ۹ اکتبر به راه انداخته شد، می‌خواستند اراده کورد آزاد جدید را که نقش محوری در خاورمیانه داشت، از بین ببرند. برای رسیدن به این هدف، انواع توطئه‌ها را بکار بردند. پیش خود حساب و کتاب کردند؛ اگر در خاورمیانه، مبارزه آزادی کوردها به پایان رسد و منحل شود، به راحتی می‌توانند به اهدافشان برسند و خاورمیانه را دوباره بازطراحی کنند.

اهداف محلی توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر این گونه بود و دست یافتنی‌ترین هدف از دیدگاه آنها این بود که کوردها را در قرن جدید مانند قرن ۲۰ بدون هویت، رهبری و موقعیت سیاسی نگه دارند. از آنجا که مردم کورد تسلیم نظام هژمونیک سرمایه‌داری جهانی نشدند، از اراده خود برای مبارزه دست نکشیدند و در برابر سیاست انکار و نابودی دولت نسل‌کش ترک تسلیم نشدند، بر آن شدند که مردم کورد را برای قرن جدید به سمت نابودی سوق دهند.

اما به لطف مفهوم منحصر به فرد و جدید مقاومت، خلاقیت و فلسفه فکری رهبر آپو، صیانت بالای مردم میهن‌دوست و اراده قوی گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان برای مبارزه، اهداف کثیف توطئه بین‌المللی ناکام ماند. آنها از دستیابی به اهدافشان بازماندند. در طول ۲۶ سالی که از توطئه بین‌المللی می‌گذرد، یک واقعیت بسیار خوب درک و سازماندهی شده، یک روش گریلایی حرفه‌ای، یک سازمان‌دهی حزبی خوب درک شده و قوی و یک سطح از عملی بودن و دانش سیاسی بالا ایجاد شده است. مردم کورد در طول ۲۶ سال ارزش‌های اجتماعی و میهنی خود را افزایش دادند و به دیدگاه سازمانی دموکراتیک دست یافتند.

اما اهداف گسترده توطئه خنثی شده، توسط نیروهای توطئه‌گر به طرق مختلف تجدید شد و از طرق مختلف در تلاش برای دستیابی به آن هستند. وضعیت جدید توطئه بین‌المللی سعی دارد در بسیاری از زمینه‌ها ادامه یابد. «اسارت» رهبر آپو در زندان امرالی و نگه داشتن او در شکنجه و انزوای مطلق، جنبه جدیدی از توطئه است. با بسته نگه داشتن درهای امرالی از یک سو رهبری را از کوردها سلب می‌کنند، از سوی دیگر مسئله تاریخی کوردها را که بزرگترین و اساسی‌ترین مسئله ترکیه است در سیاست بلاتکلیفی نگه می‌دارند و مانع از روند دموکراتیک شدن ترکیه می‌شوند.

پرونده رهبر آپو، پرونده قرن است و راه حل آن هم راه حل قرن خواهد بود. حل چنین پرونده تاریخی که اثر خود را در قرن گذاشته است، بدون مبارزه انقلابی محقق نمی‌شود. با این حال، مبنای حقوقی و سیاسی که مبارزه سیاسی را ایجاد کرده است، باید به شدت مورد ارزیابی قرار گیرد. همانطور که مردم ما و افکار عمومی دموکراتیک مشاهده می‌کنند، طبق قوانین بین‌المللی فعلی، شرایط لازم برای آزادی فیزیکی رهبر آپو ایجاد شده است. طبق قوانین بین‌المللی، حکمی که برای رهبر ما صادر شد، اکنون به انتهای خود رسیده است. در آخرین جلسه کمیته وزرای شورای اروپا، آنها مجبور به اعتراف به این واقعیت شدند، اما «سیاست واگذاری به زمان» را برای برخورد با کوردها در عمل اجرا کردند. این سیاست به تعویق انداختن شورای اروپا غیرقابل قبول است.

از یک طرف شرایط از نظر حقوق بین‌الملل اینگونه بود، از طرف دیگر رژیم فاشیست آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ که دشمن کوردها است درگیر یک توطئه بزرگ حقوقی علیه رهبر آپو است. او تنبیه‌های انضباطی بی‌اساسی را بر رهبر ما تحمیل می‌کند و از این طریق سعی در ایجاد بی‌قانونی دارد. او با تنبیه‌های انضباطی خودسرانه سعی می‌کند وضعیت «اسارت» را به رهبر ما تحمیل کند و آن را برای همیشه ادامه دهد. برای جلوگیری از اعتراض به مجازات‌های انضباطی، اطلاعاتی در مورد چرایی این مجازات‌ها به وکلای رهبری نمی‌دهند. به این ترتیب رژیم فاشیستی دولت ترکیه در تلاش است تا حکم «تخلف» که توسط دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد مجازات «حبس ابد» داده بود، را خنثی کند. در کنار انزوای مطلق رهبر ما، این توطئه تحمیل شده است و باید همه ما آن را ببینیم و برای جلوگیری از این امر به هر نحو ممکن مبارزه کنیم.

رهبر آپو با آزاد اندیشی شرایط شکنجه و اسارت در امرالی را شکست و پارادایم اجتماعی جدیدی از آزادی زنان، خودمدیریتی دموکراتیک و اکولوژیک ایجاد کرد و بدین ترتیب آن را به مردم کورد و همچنین به مردم ستمدیده خاورمیانه و جهان ارائه کرد. این ایده جدید، در درجه اول برای کوردها و مردم کوردستان است و البته برای همه مردم خاورمیانه و جهان به عنوان یک برنامه رهایی بخش است. این سطح فکری منحصربه‌فرد که او در بحبوحه اسارت و شکنجه انزوای مطلق ایجاد کرد، همانطور که رهایی‌بخش مردم جهان و بشریت دموکراتیک می‌شود، به سطح بالایی از صیانت تبدیل می‌شود. یک رابطه بسیار معنادار و ارزشمند خواهری، برادری و رفاقت هم با مردم خاورمیانه و هم با مردمان مختلف در اروپا و بسیاری از نقاط جهان ایجاد شده است. رابطه خواهری، برادری و صلح و دموکراسی که رهبر آپو می‌خواهد بین مردم، باورها و فرهنگ‌ها ایجاد کند، رابطه مدرنیته دموکراتیکی است که ارزش‌های جدیدی را برای بشریت، برای دموکراسی و آزادی تولید می‌کند. نظام دولت‌گرایی و قدرت‌پرستی که ایدئولوژی سرمایه‌داری، صنعت گرایی و دولت-ملت را ایجاد کرد، زندگی و بحران‌های اجتماعی بیشماری را به وجود آورده است. ایده رهبر عبدالله اوجالان تنها راه برون رفت از این بحران‌ها است. با روشن شدن این واقعیت، میزان حمایت از رهبر آپو در عرصه بین‌المللی و میزان حمایت از آزادی او نیز افزایش می‌یابد.

کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» سال گذشته با پیشاهنگی رفقا و به تدریج روشنفکران، نویسندگان، دانشگاهیان، هنرمندان، حقوقدانان، فمینیست‌ها، بوم شناسان، ضد سرمایه‌داران، آنارشیست‌ها و کارگران و در نهایت برندگان پیشین جایزه نوبل آغاز شد و این حمایت‌ها سطح مهمی از مبارزه را ایجاد کردند. ما یک بار دیگر به همه کسانی که برای آزادی جسمانی رهبر آپو در این کارزار شرکت کردند و به همه رفقا و مبارزات ارزشمندشان درود می‌فرستیم. ما امیدواریم و انتظار داریم که در سال جدید، این کارزارهای آزادی خواهانه که در سطح بین‌المللی انجام می‌شود به مرحله جدیدی منتقل شود.

تزهای رهبر آپو درباره آزادی زنان در قرن بیست و یکم هر روز بیش از پیش راه زنان کورد را روشن می‌کند. مبارزه‌ای که زنان کورد با تزهای او برای آزادی انجام می‌دهند، تحولات مهمی را در کوردستان و خاورمیانه ایجاد می‌کند. این اراده بالایی که زنان کورد از منظر سیاسی، نظامی و اجتماعی ایجاد کرده‌اند، تحول و بیداری جدی در هر چهار بخش کوردستان است، هم برای زنان کورد و هم برای زنان خلق‌های همسایه. این تحولی است که دیگر نمی‌توان از آن اجتناب کرد. قدرت هیچ دولتی برای سرکوب این اراده آزادی زنان که آگاه شده و تحقیق می‌کنند کافی نیست. در سطح کنونی، در هر چهار بخش کوردستان و خارج از آن، آزادی زنان و سطح پارادایم ایدئولوژیک رهبر آپو بالا می‌رود تا نقش پیشاهنگی در شکست توطئه بین‌المللی را بر عهده گیرد.

گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان از نظر ایدئولوژیک، فلسفی و تشکیلاتی از رهبر آپو صیانت می‌کنند. این نیرو به یمن اراده قوی و مبارزه مصمم خود، به اساسی‌ترین نیرو برای جلوگیری از پیروزی توطئه بین‌المللی در ۲۶ سال گذشته تبدیل شد. نیروهای گریلایی ما به شدت با رهبر آپو در ارتباط هستند و او را کانون اصلی روحیه خود می‌دانند. با قدرت برگرفته از رهبر آپو و درک افکار او، در هر شرایطی مقاومت می‌کنند.

برای شکستن انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، تضمین آزادی او، شکست نقشه‌های جنگی تمام عیار رژیم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ علیه کوردها و بر این اساس برای شکست توطئه در سال جدید، از مردم خود و رفقایمان می‌خواهیم که در بالاترین سطح مبارزه کنند. بر این اساس، ما از زنان و جوانان کورد می‌خواهیم که سازمان‌دهی خود را تقویت کرده و کنش‌های خود را با هدف تامین سلامت، امنیت و آزادی رهبرمان گسترش دهند.»