با گفتن "مقاومت زندگیست" در برابر تسلا در برلین مقاومت می‌کنند

طرح تسلا سازنده خودروهای الکتریکی مستقر در ایالات متحده برای توسعه کارخانه خود در گرونهاید در نزدیکی برلین، شاهد اعتراضات شدید فعالان محیط زیست است.

حدود ۸۰ نفر از فعالان سازمان‌دهی شده به این دلیل که گسترش کارخانه باعث تخریب مناطق جنگلی و آسیب رساندن به منابع آب شرب منطقه می‌شود تحت عنوان "تسلا را متوقف کنید" به اقدامات خود ادامه می‌دهند. 

تسلا قصد دارد در کنار کارخانه ۳۰۰ هکتاری موجود، انبارها و مهدکودکی برای فرزندان کارمندان بسازد. با این حال، این طرح توسعه مستلزم قطع درختان در حدود ۱۰۰ هکتار است. تقاضای بالای آب این کارخانه به دلیل خشکسالی تجربه شده در این منطقه در پنج سال اخیر، نگرانی اصلی مردم محلی بوده است. ساکنان گرونهاید در رای‌گیری هفته گذشته با گسترش کارخانه مخالفت کردند. 

دیدگاه‌های فعالان 

بنری با نوشته «مقاومت زندگیست» نیز در محل اعتراض جلب توجه می‌کند. مارا که از جمله فعالان بود و زبان کوردی را به دلیل همدردی با جنبش آزادی‌خواهی کوردستان آموخته بود، گفت: «دیدگاه جنبش آزادی‌خواهی کورد به اکولوژی و انسانیت به ما نیرو می‌دهد.» 

مارا در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) با بیان اینکه جنبش آزادی‌خواهی کورد نه تنها امیدی برای کوردها بلکه برای بشریت است و بر اهمیت آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تاکید کرد. 

برچن، یکی از ساکنان محلی، گفت: «من اینجا هستم تا از آب خود محافظت کنم.» برچن اظهار داشت که در منطقه اودر-اسپری بزرگ شده و برای حفاظت از منابع آبی در این منطقه مبارزه کرده است. 

برچن با بیان اینکه مبارزه شخصی با طرح توسعه کارخانه تسلا داشته است، افزود: «او ادعا می‌کند که ایلان ماسک خودروهایی با انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌کند و این یک فناوری سبز است، اما او می‌خواهد این جنگل را قطع کند. این روایت درست نیست.» 

مبارزه ضد سرمایه‌داری 

دیسی در مورد اشغال و زندگی در جنگل گفت: «وسایل نقلیه الکتریکی در خدمت منافع ایلان ماسک است.» 

دیسی اظهار داشت که چند هفته است در جنگل زندگی می‌کند و با تخریب‌هایی که در آنجا اتفاق می‌افتد مخالفت می‌کند. دیسی با تاکید بر اینکه مبارزه تنها برای حفاظت از جنگل‌ها نیست، بلکه برای حفاظت از آب مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی است، افزود: «خودروهای الکترونیکی برای مردم نیستند، بلکه در خدمت منافع ایلان ماسک هستند.» 

دیسی تاکید کرد که مبارزه آنها مبارزه‌ای ضد سرمایه‌داری است و اعلام کرد که مخالف سرمایه‌داری سبز هستند. 

دیسی با بیان اینکه سرمایه‌داری نمی‌تواند با طبیعت و مردم زندگی خوبی داشته باشد، گفت: «ما به یک انقلاب سبز نیاز داریم.» وی همچنین به اهمیت نقش زنان در این مبارزه اشاره کرد و اظهار داشت: «البته این یک مبارزه فمینیستی در سطح وسیع وجود دارد، زیرا نظام سرمایه‌داری مردسالار است و باید با آن مبارزه کنیم.» 

فراخوان 

با ادامه اعتراضات، فعالان از مردم سراسر جهان می‌خواهند که از این مبارزه حمایت کنند. برچن با بیان اینکه سرمایه‌داری و بی‌عدالتی اجتماعی یک مشکل جهانی است، گفت: «ما در اینجا برای زندگی، برای خود و دیگران مبارزه می‌کنیم.» 

فعالان خواستار همبستگی بین‌المللی برای ایستادگی در برابر استثمار سرمایه‌داری از طبیعت و مردم هستند. در حالی که تدارکات برای تظاهرات اعتراضی بزرگ در گرونهاید در روز جمعه، ۲۴ می ادامه دارد، فعالان محیط‌زیست و مردم محلی همچنان به مقاومت در برابر برنامه‌های توسعه تسلا ادامه می‌دهند.