گرمای شدید در مکزیک جان بیش از ۱۵۰ نفر را گرفت

وزارت بهداشت مکزیک روز پنجشنبه اعلام کرد موج گرما که از ماه مارس در بیشتر مناطق این کشور موثر بوده است، جان ۱۵۵ نفر را گرفته است.

بر اساس گزارش هفتگی این وزارتخانه در مورد فصل موج گرما که از ۱۷ مارس تا ۵ اکتبر ادامه خواهد داشت، از ۱۷ مارس بدین سو در مجموع ۲۵۶۷ مورد مشکل بهداشتی به دلیل «دماهای طبیعی شدید» ثبت شده است.

گرما باعث مرگ ۵۶ نفر، بیشتر در ایالت شرقی وراکروز در امتداد خلیج مکزیک، ۱۸ مورد در تاباسکو در شبه جزیره یوکاتان و ۱۷ مورد مرگ در سه ایالت شمالی تاماولیپاس، ۱۲ مورد در نووو لئون و ۱۱ مورد در سان لوئیس پوتوسی شد.

تأثیر تغییرات آب و هوایی

کارشناسان شبکه اسناد آب و هوای جهان (World Weather Attribution-WWA) روز پنجشنبه گزارش دادند که موج گرمای مرگباری که در اواخر ماه می و اوایل ژوئن به ایالات متحده، مکزیک و آمریکای مرکزی وارد شده است به دلیل تغییرات آب و هوایی ۳۵ برابر بیشتر شده است.

دمای هوا در بسیاری از شهرها، به ویژه در پایتخت مکزیک، مکزیکو سیتی، در روز ۲۵ می با ۳۴/۷ درجه سانتیگراد، رکوردهای دما را شکست.

به دلیل درجه حرارت بالا و کمبود باران، سطح آب در بسیاری از سدها بسیار پایین ماند و دریاچه‌ها خشک شدند.

زمانی که طوفان استوایی آلبرتو باران شدیدی را به همراه آورد و چهار نفر را در هنگام رسیدن به خشکی در شمال شرقی ایالت نووو لئون بودند را کشت، وضعیت ناگهان تغییر کرد.

با این حال، وزارت بهداشت هشدار داد که شرایط آب و هوایی بسیار گرم همچنان در بیشتر نقاط کشور رخ خواهد داد و ممکن است دما در ایالت شمال غربی باجا کالیفرنیا از ۴۵ درجه فراتر رود.

ده‌ها میمون نیز در جنگل‌های تاباسکو و چیاپاس در جنوب این کشور که دمای بالای ۴۰ درجه ثبت شده است، تلف شدند.