سمپوزیوم کشاورزی: با مدل‌های جایگزین موفق خواهیم شد

تولای حاتم‌اغوللاری رئیس مشترک کل دم پارتی در نشست هم اندیشی «ساختن آینده کشاورزی و غذایی» گفت: «در کوردستان ما با سیاست ویژه روبرو هستیم، با سیاست‌ها و مدل‌های جایگزین موفق خواهیم شد.»

سمپوزیوم کشاورزی

سمپوزیوم «ساختن آینده کشاورزی و غذایی» توسط حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی) در قالب نشست‌های «نان و عدالت» برگزار می‌شود. این سمپوزیوم قرار است در سالن طاهر الچی وان برگزار شود. در این سمپوزیوم که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت، موضوعات «سیاست اقتصادی کشاورزی، سیاست‌های کشاورزی در کوردستان در چارچوب بهره‌کشی»، «در مقابل این سیاست‌ها چه باید کرد، چگونه عمل کنیم» و « کشاورزی و خوراک در آینده، شکل دادن به آینده کشاورزی، مزایا و چالش‌ها» مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گلشن کورت رئیس مشترک دم پارتی در وان، سخنرانی افتتاحیه را ایراد کرد و از همه مهمانان به خاطر حضورشان تشکر کرد. سپس رضوان توران سخنگوی کمیسیون کشاورزی دم پارتی سخنرانی کرد و خاطرنشان کرد که حزب عدالت و توسعه می‌خواهد با یک سیاست عامدانه کشاورزی را در کوردستان نابود کند و تولیدات را اینجا به صفر برساند.

تولای حاتم‌اغوللاری رئیس مشترک کل دم پارتی هم به شرکت کنندگان اظهار داشت که حزب عدالت و توسعه ترکیه را با سیاست‌های نئولیبرالی اداره می‌کند و به دلیل این سیاست‌ها، کشاورزی به نقطه بحرانی رسیده است. وی اعلام کرد که حزب عدالت و توسعه با سیاست‌های نئولیبرالی، از خود بیگانگی و بی‌هویتی را افزایش داده است.

حاتم‌اغوللاری با بیان اینکه حزب عدالت و توسعه سیاست‌های ویژه‌ای را برای شهرهای باکور کوردستان پیش می‌برد، گفت: «اصرار بر بدون حل ماندن مسئله کوردستان تنها سیاست دولتی آ‌ک‌پ نیست، بلکه سیاستی است که به عنوان یک حزب هم در منطقه اجرا می‌کند. رویکرد سنتی و خصمانه دولت به مسئله کوردها ادامه یافته است. آتش‌ زدن روستاها و مهاجرت از روستاها به حدی بود که کشاورزی در کوردستان با نابودی مواجه شد. در حالی که ترکیه قبلاً کشوری بود که محصولات کشاورزی صادر می‌کرد، اکنون به کشوری واردکننده تبدیل شده است. ترکیه بهشت ​​گندم، غلات و پنبه است. در حالی که قبلا صادرکننده جدی در این زمینه‌ها بود، صادرکننده سبزیجات و میوه‌های تازه بود، اما متاسفانه اکنون به کشوری تبدیل شده است که همه چیزرا وارد می‌کند. ما به عنوان دم پارتی بسیار مصمم هستیم تا کشاورزی مورد نظر را بازسازی کنیم و کشور را احیا کنیم، امنیت غذایی را که تامین نمی‌شود تضمین کنیم و به مبارزه با فقری که کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد ادامه دهیم.»

حاتم‌اغوللاری از بی‌بهره ماندن کشاورزان به دلیل سیاست‌های کشاورزی حزب عدالت و توسعه خبر داد و گفت: «در نتیجه سیاست‌های حزب عدالت و توسعه، کشاورزی نابود شد. کسانی که کشاورزی می‌کردند به دلیل وضعیت بد اقتصادی، کشاورزی را متوقف کردند. وقتی از کوردستان صحبت می‌کنیم شرایط به مراتب وخیم‌تر است و مردم مجبور هستند به شهرها مهاجرت کنند. همه چیز گران شده و کشاورزان دیگر نمی‌توانند کشاورزی کنند. آنها نمی‌توانند گازوئیل، کود، ذرت، مواد اولیه کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی و بذر بخرند. تصور کنید که گازوئیل از ۲۴ لیر به ۴۴ لیر افزایش یافته است.»

حاتم‌اغوللاری با اشاره به اینکه ذهنیت پوسیده و عقب‌مانده دولت در مورد کوردستان ادامه دارد و به همین دلیل مسئله کوردستان بدون حل باقی مانده است، ادامه داد: «تا امروز نزدیک به ۴ هزار روستا سوزانده شده و شهروندان شکنجه شده‌اند؛ با این روش‌ها روستاها تخلیه شد. امروزه در این منطقه کشاورزان با سیاست‌های ویژه فقیر شده و زحماتشان هدر می‌رود. به عنوان مثال در روستاهای مردین و آمد آتش سوزی رخ داد و ۱۵ نفر از اهالی روستا جان خود را از دست دادند. علت این آتش سوزی شرکت توزیع برق دَداش است. اکنون در کوردستان از دَداش به عنوان روشی برای شکنجه استفاده می‌شود. رویکرد دَداش باید فورا تغییر کند و به ظلم و ستم بر مردم پایان دهد.»

حاتم‌اغوللاری با بیان اینکه نیاز به سیاست کشاورزی و غذایی حافظ اکولوژی، مبتنی بر دموکراسی‌، طبیعت و جامعه و حمایت از حقوق کارگران و حمایت از حقوق کارگران زن و حل مشکلات غذایی شهروندان است، گفت باید در همه زمینه‌ها از کشاورزان حمایت شود؛ این نیاز فوری است.

حاتم‌اغوللاری با بیان اینکه زنان بیشتر کارهای کشاورزی را انجام می‌دهند، اما تلاششان دیده نمی‌شود و هدر می‌رود، در مورد کودکان هم گفت: «یکی از مشکلات اصلی کار کودکان است و باید کار کودکان ممنوع شود.»

حاتم‌اغوللاری با بیان اینکه با مبارزه و مقاومت، تلاش خواهند کرد تا کشور را از این سیاست‌های استثماری و این وضعیت بحرانی نجات دهند گفت: «با سیاست‌های جایگزین، الگوهای تشکیلاتی و مبارزه یکپارچه می‌توان در برابر سیاست‌های غلط پیروز شد.»

پس از پایان سخنرانی، اولین جلسه سمپوزیوم آغاز شد.