‌«ترکیه تمام توافقات مربوط به آب با عراق را نقض کرده است‌»

حسین مردان عضو کمیته کشاورزی و آب پارلمان عراق اعلام کرد که ترکیه تمامی توافقات مربوط به آب با عراق را زیر پا گذاشته است.

حسین مردان، یکی از اعضای کمیته کشاورزی، آب و مراتع پارلمان عراق درباره تخلف ترکیه از سهم آب عراق صحبت کرد. حسین مردان در گفتگو با رسانه‌های داخلی عراق گفت: «ما به عنوان کمیته کشاورزی و آب مجلس نمایندگان با وزارت منابع آب و وزارت کشاورزی ارتباط مستقیم برقرار کردیم و مشخص شد که ترکیه به تمام تصمیمات قبلی و آن تصمیماتی که بین دولت عراق و ترکیه امضا شده است، پایبند نبوده و آنها را نقض کرده است».

حسین مردان با بیان اینکه با ترکیه بر سر رهاسازی ۷۰۰ هزار مترمکعب آب توافق انجام شده بود ، گفت: «اما تنها بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار متر مکعب آب رهاسازی شده است که نقض تمامی توافقات محسوب می‌شود.»

حسین مردان به دیدار آنها با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق اشاره کرد و گفت: «ما درخواست کردیم که راه‌حل‌های واقعی برای محدود کردن این سوء‌استفاده‌ها پیدا شود. همچنین در کنفرانس آب اندونزی از ترکیه خواستیم که در توافقنامه‌های دریاهای مشترک و آب‌های مشترک مشارکت کند، زیرا این آب‌ها متعلق به همه کشورهاست نه فقط ترکیه.»

حسین مردان درباره راه حل بحران آب گفت: «رئیس دولت باید از وزارت منابع آب حمایت کند چرا که بودجه این وزارتخانه بسیار کم است و نمی‌تواند به طور اساسی بحران را حل کند.»

حسین مردان همچنین تصریح کرد، باید بیش از پنج تریلیون دینار به وزارت منابع آب و پنج تریلیون دینار به وزارت کشاورزی اختصاص یابد.