رضا ضراب در دادگاه علیه مدیر هالک بانک شهادت می‌دهد

رضا ضراب تاجر ایرانی‌-ترکیه‌ای که به اتهام دور زدن تحریم‌های اقتصادی ایران در ایالات متحده در بازداشت است، قرار است با حضور در جلسه دادگاه مدیر عامل هالک‌بانک ترکیه در نیویورک، در مورد پرونده شهادت بدهد

رضا ضراب تاجر ایرانی‌-ترکیه‌ای که به اتهام دور زدن تحریم‌های اقتصادی ایران در ایالات متحده در بازداشت است، قرار است با حضور در جلسه دادگاه مدیر عامل هالک‌بانک ترکیه در نیویورک، در مورد پرونده شهادت بدهد. اردوغان و اطرافیان او در کاخ ریاست جمهوری که دیروز اسنادی در مورد فساد مالی آنها منتشر شد از برپایی این دادگاه آشتفه هستند.

 

برگزاری جلسه دادگاهی رضا ضراب تاجر ایرانی - ترکیەای و محمد هاکان آتیلا مدیرعامل هالک بانک ترکیه در آمریکا از حساسیت‌های ویژەای برخوردار بوده و حتی موجب سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار شده است.

 

این دو نفر به اتهام دور زدن تحریم‌های اقتصادی ایران بازداشت شدەاند.

 

پس از تعویق چند بارەی جلسەی دادگاه، اکنون گفته می‌شود که رضا ضراب در ازای تخفیف مجازاتش قول همکاری داده و در جلسه دادگاه مدیر هالک بانک ترکیه علیه او شهادت خواهد داد. انتظار می رود رضا ضراب امروز در برابر دادگاه حاضر شود.

 

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر به نقل از یک دادستان فدرال نوشت، رضا ضراب که روند رسیدگی به پرونده او انتقادهای آنکارا را به همراه داشته، به گناه خود اعتراف کرده و با مقام های آمریکایی در حال همکاری است.

 

دولت ترکیه در آخرین اقدام خود برای جلوگیری از برگزاری محاکمۀ رضا ضراب توسط دادگاه فدرال نیویورک، دو شهروند این کشور که به عنوان شاهد در این دادگاه حضور خواهند یافت را تحت تعقیب قرار داده و حکم جلب آنان را صادر کرده است.

 

دیروز حکم جلب "عثمان زکی جانیتز"، حسابرس رسمی بانک، و "آیکان اردمیر"، نمایندۀ پیشین پارلمان ترکیه را صادر کرد.