ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی در ایران

در ایران ۱٨ صندوق بازنشستگی وجود دارد که از این تعداد ۱۷ صندوق ورشکسته هستند

در ایران ۱٨ صندوق بازنشستگی وجود دارد که از این تعداد ۱۷ صندوق ورشکسته هستند

 

موضوع ورشکستگی صندوقهای بازنشسگی درسالهای اخیر مطرح شده و بحثهای بسیاری را ایجاد کرده است، بنا به گفته‌ی دولت از ۱٨ صندوق موجود که نام آشناترین آنها تامین اجتماعی، کشوری، لشکری، فولاد و روستاییان وعشایر است ،۱۷ صندوق ورشکسته هستند که تعدادی از آنها وضعیت بسیار وخیمی دارند.

 

ورشکستگی این صندوقها سبب شده تا قادر به پرداخت مستمری بازنشستگان نباشند و درسال گذشته بارها شاهد تجمع بازنشستگان صندوق فولاد و همچنین ذوب آهن اصفهان بودیم که به دلیل دریافت نکردن مستمری خود مجبور به اعتراض شده بودند، به گفته‌ی کارشناسان اقتصادی در سال آینده شاهد افزایش این اعتراضات و وخامت حال مستمری بگیران و بازنشستگان خواهیم بود.

 

در سال ۹۴سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی طی مقاله ای جنجالی ایران را با شوروی سابق مقایسه کرده و گفته بود وضعیت صندوقهای بازنشستگی ایران وخیم است و اگر چاره‌یابی نشود و راه حلی مناسب برای آن پیدا نشود باعث فروپاشی اقتصاد ایران میشود.

 

از مهمترین دلایل ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی میتوان به افزایش بیکاری، رکود شدید اقتصادی، بازنشستگیهای پیش از موعد و پیر شدن جمعیت ایران اشاره کرد.

 

بنا بر نظر کارشناسان اقتصادی افزایش بیکاری در ایران از مهمترین عامل ورشکستگی صندوقهاست.

 

بنابر نظریه های علمی به ازای هر بازنشسته باید ٨ نفر شاغل بوده و حق بیمه پرداخت کنند تا صندوقها بتوانند حقوق و مستمری بازنشستگان را پرداخت کنند،در سال ۱۳۵۳ به ازای هر ۲۵ شاغل یک بازنشسته وجود داشت اما در سال ۹۵ به ازای هر ۵.۲۹ شاغل یک بازنشسته وجود دارد و این در حالیست که حداقل باید به ازای هر بازنشسته ۶.۳۷ شاغل وجود داشته باشد.

 

به دلیل افزایش بیکاری این رقم هر روز بدتر هم میشود،طی سه سال گذشته رقم بیکاران از ۲ میلیون نفر به ۳ میلیون و ۱۴۱ هزار نفر افزایش داشته که آمار بی سابقه ای است.

 

علاوه بر بیکاری بازنشستگیهای پیش از موعود و دخالتها در قوانین صندوقها از دیگر عوامل ورشکستگیهاست.

 

رکود اقتصادی در ایران که هر ساله بر شدت آن افزوده میشود یکی دیگر از عوامل مهم ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی میباشد. همچنین افزایش جمعیت مسن ایران و پیرتر شدن جامعه بر وخامت اوضاع افزوده است.

 

بر این اساس دولت مجبور است تا بودجه های عمرانی و رفاهی کاسته و به این صندوقها کمک کند، به گفته‌ی جلال کاظمی نماینده‌ی مجلس دولت فقط در سال ۹۵ حدود ۵۴ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌ی عمومی به صندوقهای کشوری و فولاد و نیروهای مسلح کمک کرده که از کل بودجه‌ی رفاهی سال ۹۴ بیشتر بوده است.

 

در میان صندوقهای ورشکسته دو صندوق در وضعیت بسیار بغرنجتری قرار دارند، این دو صندوق، صندوقهای کشوری ونیروهای مسلح هستند زیرا تعداد مستمری بگیران آنها بسیار بیشتر از سایر صندوقهاست و می‌تواند تبعات جدی برای اقتصاد ایران ایجاد کند.

 

به گفته‌ی یک نماینده ی مجلس ایران ۷۵ درصد از حقوق مستمری بگیران صندوق کشوری و ۹٨ درصد نیروهای مسلح از محل بودجه ی دولت پرداخت میشود.

 

به این ترتیب در سال آینده بازنشستگان را نیز به لیست مال باختگان اضافه کرد و مطمئنا با وخیمتر شدن اوضاع شاهد اعتراضات گسترده‌ی بازنشستگان خواهیم بود.