وضعیت دمکراسی در ایران: رتبه‌ی ۱۱٨ در میان ۱۲۹ کشور

بر اساس مطالعات بنیاد برتلزمن در آلمان وضعیت دمکراسی در ایران بسیار وخیم و رتبه‌ی این کشور در میان ۱۲۹ کشور مورد مطالعه، ۱۱٨ می‌باشد.

بر اساس مطالعات بنیاد برتلزمن در آلمان وضعیت دمکراسی در ایران بسیار وخیم و رتبه‌ی این کشور در میان ۱۲۹ کشور مورد مطالعه، ۱۱٨ می‌باشد.

 

بنیاد برتلزمن یک بنیاد مستقل در کشور آلمان است که تحقیقات خود را در مورد وضعیت دمکراسی در کشورها، حقوق بشرو دولت حقوقی از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده و ۲۵۰ کارشناس از کشورهای مختلف با این بنیاد همکاری کرده و هر دو سال یک بار گزارش خود را اعلام میکنند.

 

بر اساس آخرین گزارش این بنیاد که روز پنج شنبه ۲۲ مارس منتشر شده است حدود ۳.۳ میلیارد نفر در زیر سلطه‌ی دولتهای دیکتاتوری زندگی میکنند.

 

بر اساس این گزارش وضعیت دمکراسی و دولت حقوقی در طی دو سال اخیر در جهان بدتر شده و رهبران جهان مدام سعی در افزایش قدرتهای خود و کاهش حقوق مدنی مردم کرده‌اند.

 

همچنین در این گزارش وضعیت دمکراسی در ایران وخیم اعلام شده و در رده‌ی ۱۱٨ قرار دارد.

 

همچنین وضعیت دمکراسی در ترکیه نیز بسیار بدتر شده است و بازداشتهای گسترده، محدود کردن رسانه‌ها، اخراج گسترده‌ی کارمندان دولت، تغییر قانون اساسی به نفع اردوغان و افزایش قدرت اردوغان از عوامل بدتر شدن وضعیت در این کشور می‌باشد.

 

به گفته‌ی این بنیاد در بسیاری از کشورها، رهبرانی که از طریق انتخابات مردمی انتخاب شده‌اند، این انتخاب را به عنوان جوازی برای قدرت و کنترل مطلق تفسیر میکنند.

 

در میان کشورهایی که در آنها دمکراسی کاهش یافته است ترکیه رتبه‌ی نخست را دارد.

 

در گزارش بنیاد برتلزمن دستکاری در انتخابات،خشونت حکومتی بر علیه مردم، آزار و اذیت روزنامه نگاران و محدودیت رسانه‌ها از مواردیست که در جهان افزایش یافته است.

 

از میان کشورهای مورد مطالعه ۴۰ کشور دمکراتیک طی دو سال گذشته حاکمیت قانون را کاهش داده‌اند.

 

همچنین در این گزارش آمده است که طی دو سال گذشته ۳.۳ میلیارد نفر در جهان تحت سلطه‌ی حکومتهای دیکتاتوری بوده‌اند که در ۱۴ سال مطالعه‌ی این بنیاد بی‌سابقه بوده است.