افزایش فشارها بر خانواده فعالان روژهلات

گزارش‌ها از روژهلات کردستان حاکی‌ست که نیروهای امنیتی فشارهای خود بر فعالان مدنی بازداشت شده در روزهای اخیر و هم‌چنین خانواده‌هایشان را افزایش داده‌اند

گزارش‌ها از روژهلات کردستان حاکی‌ست که نیروهای امنیتی فشارهای خود بر فعالان مدنی بازداشت شده در روزهای اخیر و هم‌چنین خانواده‌هایشان را افزایش داده‌اند

 

نیروهای امنیتی چند روز پیش در جریان تلاش فعالان مدنی شهر کرماشان، چند تن را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نموده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ست که نیروهای امنیتی روز گذشته به منزل فرزاد سَفَره، فواد مظفری، ارسلان عباسی، شهریار طهماسبی و شهریار رستمی حمله کرده و در بازرسی‌های به‌عمل آمدە از منازل آن‌ها، کیس کامپیوترهای آنان، لپ‌تاپ، فلاش، رم، گوشی‌های موبایل، سیمکارت تلفن، بعلاوه برخی کتابهای کتابخانه و دستنوشته‌های آن‌ها را ضبط با خود برده‌اند.

 

همچنین گزارش‌های مشابهی نیز منتشر شده که در آن از تهدید خانواده این فعالان خبر داده شده است. گفته می‌شود که نیروهای اداره اطلاعات کرماشان "با توسل به زور و تهدید"، از خانوادهای آن‌ها تعهد گرفته‌اند که "به هیچ‌وجه با خبرگزاری‌ها و یا کانال‌های خارجی مصاحبه نکنند. در غیر این‌صورت، هرگز فرزندانشان را نخواهند دید". گفته می‌شود که منازل این‌ افراد نیز از سوی مأموران اداره اطلاعات تحت نظر قرار گرفته است.

 

هم‌چنین در شهر مهاباد در جریان تلاش فعالان برای برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز در حمایت از کولبران، مزودران محلی و هم‌چنین نیروهای امنیتی دو فعال زن کرد به نام‌های گلاویژ بیگ نیا و کبری خالندی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نموده‌اند. هنوز از سرنوشت این افراد نیز خبری در دست نیست.

 

افزایش فشارها بر مردم کرماشان و مهاباد درحالی‌ست که این دو شهر جایگاه ویژه‌ای در میان شهرهای روژهلات کردستان دارند و وزارت اطلاعات ایران همواره سیاست‌های ویژه‌ای را در قبال این دو شهر داشته است. مهاباد به‌عنوان سمبل مقاومت کردها و هم‌چنین محل تأسیس اولین دولت کردی به‌حساب می‌آید. شهر کرماشان نیز به دلیل بزرگترین شهر کردنشین روژهلات و دیگر بخش‌های کردستان، اخیراً سازماندهی قابل توجهی یافته است. پیوستن کردهای جنوبی به مبارزات آزادیخواهانه خلق کرد، نگاه‌های امنیتی وزارت اطلاعات به کرماشان را بیشتر نموده است.