آلتون: بحران ترکیه و آمریکا بسیار جدیست

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک گفت: بحران عمیقی در پیش روی ترکیه است، ترکیه زخمی‌ست

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک در مورد تنش‌های مابین ترکیه و آمریکا با خبرگزاری فرات گفت‌وگو کرد

 

آلتون اعلام کرد تنشهای میان آمریکا و ترکیه بسیار جدیست و با مسئله‌ی آموزش تبهکاران وابسته به ترکیه و تسلیح آنها آغاز شد. اردوغان با توجه به شرایط پیش آمده سعی در افزایش قدرت و نفوذ خود در خاورمیانه و مطرح کردن خود با عنوان یک قدرت برتر داشت همین مسئله سبب ایجاد تنشها و مخالفتهایی شد.

 

آلتون در ادامه می‌گوید: خواسته‌های ترکیه و آمریکا یکسان نیست. اگر آمریکا خواسته‌های دولت ترکیه را قبول کند باید دست از سیاستهای خود در خاورمیانه بکشد، زیرا ترکیه از آمریکا می‌خواهد که در خاورمیانه از آنها حمایت کند و کردها را پاکسازی نماید. این بدان معناست که آمریکا نباید در ایران و سوریه هیچ دخالتی بکند و باید به سیاستهای پیشین خود بازگردد. همچنین کردهایی که با دادن باجی سنگین و فداکاریهای بسیار در خاورمیانه نقشی اساسی بازی کردند باید پاکسازی شوند. اگر آمریکا این خواسته‌ی ترکیه را قبول کند به ابزاری کم ارزش در دستان ترکیه تبدیل خواهد شد. این در حالیست که آمریکا بازیگر قدرتمند و اصلی در منطقه است که نقشی اساسی بازی می‌کند. آمریکا هم از ترکیه می‌خواهد که بر اساس سیاستهای آنها عمل کنند و این بدان معناست که آنها در مسائل مربوط به ایران، سوریه و روسیه هماهنگ با خواست آمریکا حرکت کنند.

 

آلتون به روی دیگر بحرانهای ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه با هدف دشمنی با آمریکا روابط خود را روسیه و ایران تقویت کرده و از آن به عنوان تهدید کرد آمریکا استفاده می‌کند. اما چون در ابتدا موفق نشد و از این تهدیدها نتیجه‌ای بدست نیاورد. ترکیه در تلاش است تا با تزدیکتر شدن به ایران و روسیه به تهدیدات خود شدت بخشد و آمریکا را به تسلیم وادارد، ترکیه بر این اساس تا حد زیادی به این دشمنان آمریکا نزدیک شده و راه برگشتی ندارد و این مسئله برای ترکیه سنگین تمام خواهد شد. در حال حاضر ترکیه نه می‌تواند بدون باج دادن به ایران و روسیه روابط خود با آنها را کاهش دهد و نه می‌تواند از این روابط مطمئن باشد. در واقع ترکیه به شدت زخمی شده است. اما درمان این زخمها نه در برنامه‌ی آمریکا قرار دارد و نه ایران و روسیه. در داخل ترکیه نیز سیاستی که بتواند این مشکلات را حل کند وجود ندارد.

 

آلتون در ادامه‌ی سخنانش گفت: بحران ایجاد شده میان ترکیه و آمریکا یک بحران یا تنش عادی نیست. بستگی به سیستم جهانی و بحرانهای موجود در خاورمیانه دارد. بر این اساس یا ترکیه همانند گذشته به یک بخش مورد اعتماد سیستم جهانی مبدل می‌شود یا در یک بحران عمیق تر فرو می‌رود. وقتی که به مسائل پیش آمده با دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم اختلافات ایجاد شده تنها مربوط به مسئله‌ی کشیش برانسون نمی‌باشد، بلکه مسئله عمیق تر از آن است. به گونه‌ای که تا بحال ترکیه با چنین شرایطی مواجه نشده است، در امور ترکیه دخالت‌هایی صورت خواهد گرفت. به ویژه در بخش اقتصاد. اما این دخالتها تنها به اقتصاد ختم نخواهد شد. بلکه در امور دیگر نیز کسترش خواهند یافت. قبلا نیز در ترکیه دخالتهایی صورت می‌گرفت اما هرگز تا این حد نبوده است. تحریمهایی بر ترکیه اعمال شده است، ارزش لیر بسیار پایین آمده است، علی رغم اینکه به صورت مداوم پول به بازار تزریق می‌شود اما هنوز تغییری ایجاد نشده است. تحریم‌ها یکی پس از دیگری بر گمرک و تجارت اعمال می‌شوند. این تحریم‌ها به دلیل آزاد نکردن کشیش برانسون به ترکیه تحمیل شده‌اند، اما هر انسان آگاهی می‌داند که یک آزادی یک کشیش ارزش چنین تهدیدات و تحریم‌هایی را ندارد، اما در حال حاضر این کشیش به بهانه‌ای برای آمریکا مبدل شده است.

 

این بحران برای آنست که ترکیه در سیستم جهانی جایگاه خود را بداند و نقش خود را بپذیرد. آمریکا می‌خواهد جایگاه ترکیه را مشخص کند اما ترکیه می‌خواهد از آن فرار کند.