آمنه کاکه‌باوه: تصمیم آمریکا بر ضد رهبران پ.ک.ک نتیجه‌ی معامله‌ای قبیح است

​​​​​​​آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار حزب چپ سوئد اعلام کرد، تصمیم آمریکا بر ضد رهبران پ.ک.ک نتیجههی سیاستی کثیف میان آمریکا و ترکیه است. وی همچنین گفت: برای پایان دادن به حملات به خلق کرد باید در اروپا کنفرانس آشتی برگزار شود

آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار حزب چپ سوئد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات گفت: من وضعیت کردها در هر چهار بخش کردستان و بویژه در شمال و روژاوای کردستان و همچنین موضوع زندانی نمودن روئسای مشترک پیشین ه.د.پ صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ و سایر پارلمانتاران و شهردارها را به مسئله‌ی روز نشستهای پارلمان سوئد تبدیل خواهم کرد.

 

کاکه باوه به اتهام "سازمان ترور" که برای پ.ک.ک بکار می‌رود اشاره کرد و گفت: این اتهامات هیچ سودی ندارد. دولت ترکیه پیشتر با پ.ک.ک در مورد صلح گفتگو کرد. چند سال پیش اردوغان این مسئله را قبول کرد که پ.ک.ک یک سازمان است و باید با آنها گفتگو کرد. اما پس از آنکه در انتخابات ۲۰۱۵ ه.د.پ ۱۳ درصد آرا را بدست آورد حکومت ترکیه جنگ را دوباره آغاز کرد.

 

اوجالان باید فورا آزاد شود

کاکه‌باوه به انزوای تحمیل شده به رهبر آپو اشاره کرد و گفت: نباید چنین برخوردی با اوجالان صورت بگیرد. اوجالان رهبر یک جنبش است. به نظر من نه تنها نباید منزوی شود بلکه باید آزاد گردد. آنکس که آزادانه دست به ترور دولتی می‌زند اردوغان است.

 

آمنه کاکه‌باوه در ادامه‌ی سخنانش گفت: کشورهای اروپایی چون پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی می‌دانند سکوت می‌کنند. به همین دلیل در برابر نقض حقوق اوجالان ساکتند. در واقع دولتهای غربی به کردها خیانت کردند. صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک یک حزب رسمی بود، ه.د.پ در پارلمان نماینده دارد. این یک جنبش مردمی است، اما اروپایی‌ها برای آزادی دمیرتاش هیچ کاری نمی‌کنند.

 

وی همچنین گفت: باید حکومت سوئد و سایر دولتهای اروپایی رسما از دولت ترکیه بخواهند که دمیرتاش را آزاد کند.

 

باید سوئد از سیستم دمکراتیک روژاوا حمایت کند

آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار حزب چپ سوئد در ادامه به تهدیدها و حملات اردوغان به روژاوا اشاره کرد که هر روز در حال افزایش هستند. او در این مورد گفت: حکومت سوئد که خود را یک حکومت فمنیست معرفی می‌کند باید از سیستم دمکراتیک روژاوا که زنان در آن مسئولند و از خود دفاع می‌کنند، حمایت کند.

 

کاکه‌باوه همچنین گفت: اتحادیه‌ی اروپا برای آنکه مانع هجوم مهاجران شود ۳ میلیارد یورو به ترکیه پرداخت کرد. باید این همکاری‌های مالی برای ترکیه متوقف شوند. به جای دولت ترکیه این همکاری‌ها باید به روژاوا پرداخت شوند. من این پیشنهاد را در پارلمان سوئد مطرح خواهم کرد.

 

کاکه‌باوه اعلام کرد که می‌تواند این پیشنهاد را مطرح کند که سوئد در شورای امنیت سازمان ملل خواهان به رسمیت شناختن روژاوا شود. او گفت: اگر روژاوا توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شود اردوغان وسایر دیکتاتورها نمی‌توانند به آن حمله کنند. زمانی که ترکیه به عفرین حمله کرد انتظار می‌رفت آمریکا و سایر کشورهای غربی در مقابل این تهاجم بایستند، اما همه از ترکیه حمایت کردند، چون ترکیه عضو ناتو می‌باشد، به همین دلیل باید جایگاه روژاوا قبول شود. تا زمانی که جایگاهش به رسمیت شناخته نشود این تهاجمات ادامه خواهند داشت.

 

اقدام آمریکا نتیجه‌ی یک معامله‌ی قبیح است

کاکه‌باوه در مورد اقدام آمریکا بر علیه سه رهبر پ.ک.ک گفت: این کار نتیجه‌ی معامله مابین آمریکا و ترکیه است. ممکن است خیلی‌ها انتظار چنین اقدامی را از طرف آمریکا نداشتند، اما من تعجب نکردم، زیرا همیشه گفته‌ام که کردها نباید به امپریالیست‌ها اعتماد کنند. آمریکا و روسیه برای حفظ منافع خود در منطقه هستند. اقدام آمریکا دقیقا این امر را ثابت می‌کند.