آوازه‌ی زیلان‌ها همچنان از کوهستان‌ قندیل به گوش می‌رسد

امروز سی‌ام ژوئن دوازدهمین سالگرد شهادت لطفیه سلامت معروف به زیلان پپوله در مریوان است. زیلان پپوله نخستین گریلای جانباخته اتحاد زنان شرق کردستان موسوم به "ی.ژ.ر.ک" بود که بی‌رحمانه توسط نیروهای سپاه پاسداران به شهادت رسید و به نمادی از زنان انقلابی کردست

امروز سی‌ام ژوئن دوازدهمین سالگرد شهادت لطفیه سلامت معروف به زیلان پپوله در مریوان است. زیلان پپوله نخستین گریلای جانباخته اتحاد زنان شرق کردستان موسوم به "ی.ژ.ر.ک" بود که بی‌رحمانه توسط نیروهای سپاه پاسداران به شهادت رسید و به نمادی از زنان انقلابی کردستان بدل شد.

 

لطیفه سلامت معروف به زیلان پپوله، در سال ۱۹۸۳ در مرگور اورمیه به دنیا آمد.

 

از همان ابتدا و در دوران نوجوانی، آزادی را می‌پرستید و در رفت و آمد با جوانان آپویی شاهد همان تکاپویی بود که روح سرکشش طلب می کرد.

 

او در سال ۱۹۹۷ خود را از کوهستان خاکورک به رفقایش رساند اما به دلیل سن کم، نزد خانواده بازگردانده شد.

 

زیلان اما پیوند روحی اش با مبارزان و کوههای کردستان را قطع نکرد و پس از حادثه ربودن و استرداد رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان به ترکیه طی یک توطئه بین دولتی، در سال ۱۹۹۹ خود را دوباره به نیروهای گریلا رساند.

 

زیلان در ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۶ بهمراه جمعی از همرزمانش جهت برگزاری مراسم گرامیداشت گریلای پ.ک.ک، زینب کناجی به مریوان رفت تا برای زنان روستای کال در مورد سرگذشت او صحبت کند؛ پس از اتمام مراسم، نیروهای سپاه پاسداران ایران در حملەای وحشیانه، زیلان و همرزمش را زخمی کردند؛ زیلان اما توانست خود را در مکانی مخفی کند.

 

پس از دو روز نیروهای سپاه پیکر بی جان لطیفه سلامت معروف به زیلان پپوله را در اوج بی‌رحمی به یک خودروی نظامی در حال حرکت بستند و در خیابان گرداندند؛ آنها ترس این را داشتند که زیلان‌ها بازهم اسطوره شوند، می‌خواستند با این اقدام نام و نشانی از عاشقان آزادی نماند اما اکنون، زیلان‌ نمادی دیگر از زنان سرکش و انقلابی کردستان است.

 

زیلان پپوله در ۲۴ سالگی جانش را از دست داد؛ او نخستین گریلای جانباخته اتحادیه زنان شرق کردستان موسوم به ی.ژ.ر.ک بود؛ نام و آوازه‌اش اما، پس از دوازده سال همچنان در کوهستان‌ قندیل به گوش می‌رسد