استان سنه بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را به نام خود ثبت کرد

به گزارش مرکز آمار ایران استان سنه بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۹٨ را به خود اختصاص داد

پس از آنکه استان سنه ۴ ماه به طور متوالی بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است، اکنون در آمار جدیدی که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را نیز کسب کرده است.

 

بنابر گزارش ارائه شده توسط مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۹٨ در ایران ۳۰.۶ درصد بوده است اما بالاترین نرخ تورم مربوط به استان سنه و ۳۶.۵ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان کرمان با رقم ۲۵.۴ درصد میباشد.

 

 نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی تغییر شاخص کل در ماه فروردین ۹٨ نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی فروردین ۹۷ برای کل کشور ایران به طور متوسط ۵۱.۴ درصد بوده است. اما استان سنه با ۶۳.۴ درصد بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه فروردین را نسبت به کل ایران دارد و قم با رقم ۴۳.۲ کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه فروردین را داشته است. بر این اساس ساکنین استان سنه حدود ۱۲ درصد بیشتر از سایر مردم ایران برای تهیه‌ی یک مجموعه کالا و خدمات مشابه نسبت به فروردین سال ۹۷ هزینه کرده اند.

 

در این میان وضعیت روستایان وخیم‌تر می‌باشد. میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه برای روستاییان ایران ۵۹.۴ می‌باشد اما این رقم برای روستاییان استان سنه ۷۱.٨ درصد است.

همه‌ی این آمار و ارقام در حالیست که بیکاری در استان سنه در اوج است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده در مرکز آمار ایران استان سنه رتبه‌ی دوم بیکاری در ایران را داشته و درآمد ساکنین استان سنه کمتر از نصف درآمد میانگین ایران است. بیکاری گسترده، درآمد کم و نرخ تورم بالا سبب ایجاد فشار مضاعف بر خلق کرد در روژهلات کردستان شده است.

 

جنگ ویژه‌ای که حکومت جمهوری اسلامی از روز آغاز سلطه بر روژهلات کردستان آغاز کرده است قتل‌عام فرهنگی و تضعیف اقتصادی کردهاست. این بخش از کردستان سالهاست به بزرگترین مرکز تغذیه جمهوری اسلامی ایران مبدل شده است. تهران مداوما با سیاست مشت آهنین به خواسته‌های دمکراتیک خلق کرد پاسخ داده است. رژیم ایران در تلاش است وضعیت وخیم اقتصادی را به تحریم‌های خارجی گره زند لیکن کردها به این حقیقت واقفند که روژهلات کردستان (تمام استان‌های زاگرس‌) چهل سال است که از سوی حکومت جمهوری اسلامی هدف تحریم‌ اقتصادی و نسل‌کشی سفید قرار دارد.