"بازداشت‌های اخیر، نشانه‌ی آغاز پروژه سرکوب و حذف فعالان کردستان است"

​​​​​​​پژاک در بیانیه‌ای به موج تازه تحمیل جو اختناق توسط نظام ایران بر شرق کردستان سخن به میان آورده و آن را " تلاش‌های مذبوحانه‌ی نظام در راستای از میان برداشتن فضای مدنی و پیشاهنگان آن" عنوان کرده است

مجلس حزب حیات آزاد کردستان- پژاک در رابطه با بازداشت گسترده فعالان مدنی و اجتماعی شرق کردستان از سوی سازمان‌های امنیتی رژیم ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.

 

متن بیانیه پژاک به این شرح است:
"در طی دو هفته گذشته شاهد آغاز موج جدیدی از دستگیریها و امنیتی شدن هرچه بیشتر شرق کردستان بودیم. این موج از بازداشتها و دستگیریها طیف وسیعی از فعالین، از هنرمندان گرفته تا فعالین اجتماعی، کارگری، سیاسی و زیست‌محیطی را دربرگرفته است. این بار نیز همچون تاریخ سراسر برچسب‌زن جمهوری اسلامی، با استفاده از کلیشه‌های مرسومی همانند «ارتباط با جریانات مخالف نظام و مخالفت و ضدیت با اصل جمهوری اسلامی» پروژه سرکوب و حذف فعالین مدنی کردستان در حال کلیدزنی است.

 

اظهارات اخیر معاونت سیاسی–امنیتی استاندار کردستان مبنی بر ارتباط بازداشت‌شدگان با حزب حیات آزاد کردستان–پژاک در چارچوب پروژه برچسب‌زنی به فعالین و متعاقبا دستگیری و سرکوب آنان است. حلقه کامل‌کننده پروژه مزبور متهم نمودن پژاک در قتل کوهسار فاتحی راننده آمبولانس هلال احمر کامیاران می‌باشد که ۲۹تیرماه امسال در یک تیراندازی جانش را از دست داد و شواهد و قراین حکایت از آن دارند که خود سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی نظام در آن دست داشته‌اند.

 

معاون سیاسی –امنیتی استاندار کردستان در اظهاراتی کذب و به دور از واقعیت، با اشاره به برخی بررسیها و اقدامات اطلاعاتی بی‌پایه و بی‌اساس کشته شدن راننده هلال احمر کامیاران را به پژاک نسبت داده و فعالین مدنی بازداشت شده را نیز به پشتیبانی از این اقدام متهم ساخته است. این در حالی است که اشخاص بازداشتی و حوزه فعالیتشان در چارچوب سازمانهای مردم‌نهاد و زیست‌محیطی و کاملا منطبق با قوانین خود جمهوری اسلامی بوده است و هیچ گونه ارتباطی با پژاک نداشته و ندارند."

 

در برابر سناریوهای جمهوری اسلامی موضع‌گیری کنید

پژاک در ادامه بیانیه افزوده است:"حزب حیات آزاد کردستان عملکردهای ضدانسانی و ضداجتماعی جمهوری اسلامی ایران در شرق کردستان و سناریوهای نه‌چندان تازه نیروهای امنیتی را تلاشهای مذبوحانه در راستای از میان برداشتن فضای مدنی و پیشاهنگان آن ارزیابی می‌کند.

 

در این راستا تمامی جریانات دمکراتیک، دگراندیشان و فعالین سیاسی و اجتماعی داخل و خارج از ایران را به موضع‌گیری در برابر سناریوهای مزبور و موج جدید بازداشتها در کردستان و ایران فرامی‌خواند."