تداوم سیاست‌های ضد ایزدی در کمپ‌های تحت کنترل پ.د.ک

قتل‌عامی که چهار سال پیش توسط داعش علیه خلق ایزدی انجام گرفت، اکنون به شیوه‌ای دیگر در کمپ آوارگان ایزدیان و تحت سلطه‌ی حزب دمکرات کردستان عراق ـ پ.د.ک علیه خلق شنگال انجام می‌گیرد.

شیخ جمال قاسم یکی از مسئولان حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان در سلیمانیه اظهار می‌دارد:"قتل‌عامی که چهار سال پیش توسط داعش علیه خلق ایزدی انجام گرفت، اکنون به شیوه‌ای دیگر در کمپ آوارگان ایزدیان و تحت سلطه‌ی حزب دمکرات کردستان عراق ـ پ.د.ک علیه خلق شنگال انجام می‌گیرد."

 

امروز چهارمین سالگرد قتل‌عام شنگال توسط تبهکاران داعش در ۳ آگوست/۱۳مرداد ۲۰۱۴ است. هزاران کُرد ایزدی در این قتل‌عام کشته شدند، بیش از ۶ هزار زن و کودک توسط تبهکاران داعش ربوده شده و در بازار بردگان رقا و موصل بفروش رسیدند. پس از چهار سال از وقوع این قتل‌عام هنوز از سرنوشت ۳ هزار زن و کودکی ایزدی اطلاعی در دست نمی‌باشد.

شیخ جمال قاسم به مناسبت چهارمین سالگرد قتل‌عام شنگال با خبرگزاری فرات به گفت‌وگو پرداخت و در این رابطه گفت:"قتل‌عامی که در ۳ آگوست ۲۰۱۴ علیه خلق ایزدی انجام گرفت، اولین قتل‌عامی نبود که بر جامعه‌ی ایزدیان اعمال می‌شد. با نگاهی به تاریخ ایزدیان درمی‌یابیم که از زمان حکومت عثمانیان تا کنون ده‌ها دستور قتل‌عام علیه خلق ایزدی انجام گرفته است، اکنون نیز در منطقه‌ی ویرانشار شمال کردستان حملاتی علیه ایزدیان ساکن این منطقه صورت می‌گیرد. در مجموع با قتل‌عامی که در ۳ آگوست ۲۰۱۴ انجام گرفت، تا کنون ۷۴ دستور قتل‌عام علیه ایزدیان اعمال شده است."

 

شیخ جمال با اشاره به روز وقوع این قتل‌عام گفت:" زمانیکه تبهکاران داعش به شنگال حمله کردند، نزدیک به ۲۰ هزار پیشمرگه‌ی حزب دمکرات کردستان عراق ـ پ.د.ک در منطقه حضور داشتند. آنها به قول خودشان برای دفاع از شنگال آمده بودند. اما متاسفانه در زمان حمله‌ی تبهکاران داعش، بدون دفاع از خلق شنگال، پا به فرار گذاشتند."

 

مسئولان پ.د.ک ایزدیان را به تبهکاران داعش تسلیم کردند

شیخ جمال خاطر نشان کرد که بر اساس گفته‌ها، این پیشمرگه‌ها بودند که زمان حمله‌ی داعش از شنگال فرار کردند اما حقیقت اینست که مسئولان و فرماندهان پیشمرگه‌ی حزب دمکرات کردستان عراق ـ پ.د.ک بودند که دستور عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه را صادر کردند تا خلق شنگال بدون دفاع در دست تبهکاران داعش رها شوند.

 

دستور قتل‌عامی که علیه ایزدیان انجام گرفت، اکنون نیز در کمپ آوارگان خلق شنگال ادامه دارد

شیخ جمال ضمن اشاره به وضعیت معیشتی آوارگان ایزدی گفت:" با قتل‌عام ایزدیان توسط داعش درصدد بودند تا هویت و فرهنگ خلق ایزدی را از آنها بستانند. اکنون نیز در کمپ آوارگان شنگال، کودکان ایزدی از تحصیل باز مانده‌اند. همچنین شهروندان ایزدی در کمپ‌هایی که تحت سلطه‌ی پ.د.ک قرار دارند، نمی‌توانند به خارج کمپ‌ها راه یابند و همچون یک زندانی با آنها برخورد می‌شود. اکنون یک راه ورود برای بازگشت خلق ایزدی به شنگال وجود دارد که مسئولان پ.د.ک این راه را مسدود کرده‌اند و اجازه‌ نمی‌دهند که ایزدیان به شنگال بازگردند. این نیز به نوبه‌ی خود نوعی دستور قتل‌عام محسوب می‌شود که بر خلق ایزدی تحمیل می‌گردد."