در آستانه سالروز توطئه علیه کردها ٩۴ شهروند شمال کردستان دستگیر شدند

​​​​​​​کودتای پلیسی رژیم حاکم بر ترکیه علیه کردها و نیروهای مخالف همچنان ادامه دارد. در استانه ٢٠مین سالگرد توطئه بین‌المللی ١۵ فوریه نیروهای رژیم ترک بیش از ٩۴ کردستانی را در ش‌رهای آدانا، آگری، وان، ایغدر و آمد دستگیر کردند

٢٠ سال پیش نیروهای بین‌المللی با سرکردگی آمریکا، کشورهای عضو ائتلاف ناتو، دولت روسیه و برخی از دول خاورمیانه و کشور کنیا علیه کردها دست به توطئه‌ زدند و با دسیسه رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان را ربودند و وی را به رژیم فاشیست ترکیه تحویل دادند. دولت ترک در خلال بیست سال گذشته از هیچ جنایتی علیه کردها در شمال کردستان و دیگر بخش‌های میهن‌ چشم‌پوشی نکرده است، رژیم ترکیه اعمال ضد بشری را با موافقت سازمان‌های بین‌المللی و در موازات سیاست‌های دولت‌های استعمارگر علیه کردها به مرحله اجرا گذاشته است.

 

امسال در ٢٠مین سالگرد توطئه ١۵ فوریه ١٩٩٩، زندانیان سیاسی کردستان و فعالان و سیاستمداران در خارج از میهن برای پایان دادن به حصر رهبر خلق کرد عبدالله دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند. اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کرد از هفتم نوامبر ٢٠١٨/ ١۶ آبان ١٣٩٧ با پیشاهنگی لیلا گووَن رییس مشترک ک.ج.د و پارلمانتار جولمرگ ه.د.پ در زندان آمد آغاز شد و در پی آن به سرتاسر زندان‌های ترکیه و همچنین جوامع کرد خارج از کردستان گسترش یافت. اعتصاب غذای لیلا گووَن روز ١۴ فوریه ٢٠١٩، ٩٩مین روز خود را پشت‌سر گذاشت. ناصر یاغز از اعضای مجلس ه.د.پ در نمایندگی این حزب در هولیر از ٨۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است. ٣٠٠ زندانی در زندان‌های ترکیه از ٢٧ نوامبر ٢٠١٨ در اعتصاب غذا بسر می‌برند. از سوی دیگر ١۴ سیاستمدار و فعال کردستانی دو ماه تمام است که در استراسبورگ فرانسه که اعتصاب غذا نموده‌اند. همچنین امام شیش یک فعال کردستانی در انگلیس از ۶١ روز قبل دست به اعتصاب غذا زده است.

 

همبستگی با اعتصاب غذا در کردستان و خارج از میهن همچنان اوج می‌گیرد. اعلام شد که شهروندان کردستان از ١۵ شهر بسوی خانه لیلا گوون راهپیمایی خواهند کرد و در ١۵ فوریه در مقابل منزل وی تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند. رژیم ترکیه در پی گسترش اعتراض‌ها اقدام به بازداشت دهها نفر در شهرهای شمال کردستان و کردهای مهاجر در دیگر شهرهای ترکیه نموده است.

نیروهای امنیتی رژیم ترکیه به خانه شهروندان یورش کرده و علاوه بر شکستن در و پنجره منازل را مورد تفتیش قرار داده‌اند و بالغ بر ٩۴ نفر را دستگیر کرده‌اند.

 

از آدانا خبر می‌رسد که بامداد پنج‌شنبه ١۴ فوریه نیروهای امنیتی ضمن حمله به منازل کردهای ساکن در این شهر ١۶ تن را دستگیر کرده‌اند. در آگری هم نیروهای امنیتی ترکیه در مناطق بازید، پاتنوس، دوتاخ، آفکفر، خامور، زیدکان و مرکز شهر آگری ۵۵ تن را دستگیر کردند.

 

در شهر ایغدر نظامیان رژیم روز چهارشنبه خانه‌های شهروندان یورش را آماج یورش قرار دادند و در موج بازداشت‌های فله‌ای ١٠ نفر را دستگیر کردند.

 

همچنین در شهر وان ٧ هم‌وطن توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. در شهر آمَد هم از صبح روز چهارشنبه تاکنون ۶ نفر دستگیر شده‌اند.

همزمان از شهر آمد گزارش‌‌ها حاکی از محاصره کامل منزل لیلا گوون توسط نیروهای پلیس رژیم غاصب ترکیه است. انتظار می‌رود که فردا (جمعه ١۵ فوریه/ ٢۶ بهمن) تجمعی گسترده در شهر آمد برگزار شود و معترضان سیاست‌های فاشیستی رژیم ترک علیه کردها را محکوم کنند.