١۴۴٠ خانواده کُرد خورماتو در پی حمله شبه‌نظامیان حشد الشعبی آواره شده‌اند

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق، با انتشار گزارشی در رابطه با نقض حقوق بشر توسط نیروهای حشد شعبی اعلام کرد بیش از ١۴٠٠ خانواده کُرد تحت فشار این نیرو خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق، با انتشار گزارشی در رابطە با نقض حقوق بشر توسط نیروهای حشد شعبی اعلام کرد بیش از ١۴٠٠ خانواده کُرد تحت فشار این نیرو خانەهای خود را ترک کرده و آوارە شدەاند.

 

دفتر سازمان ملل در عراق با انتشار گزارشی اعلام کرد، کە پس از حملە حشد شعبی بە شهرستان خورماتو در روزهای ١۶ و ١٧ اکتبر سالجاری، دهها منزل شهروندان کُرد بە آتش کشیدە شدە و ویران شدەاند.

 

در این گزارش آمدە است، تعداد زیادی از شهروندان کُرد ساکن خورماتو آوارە و در استانهای کرکوک، سلیمانیە و هولیر مستقر شدەاند. بیشتر این ویرانیها پس از خالی شدن این شهرستان از سکنە بودە است. این حملات عمدتا خانوادە های وابستە بە احزاب سیاسی کُرد را هدف قرار داده اند.

 

سازمان ملل در ادامە گزارش با اتکا بە دادەهای سازمان بین المللی مهاجرت اضافه کرده است کە ١۴۴٠ خانوادە کرد آوارە شدەاند کە در این میان فقط ۴۴۴ خانوادە بە خورماتو بازگشتەاند؛ خانوادەهای کە هنوز بە شهر خود باز نگشتەاند بە این سازمان اعلام کردەاند، هیچ تضمینی برای محافظت از جانشان در برابر حملات احتمالی وجود ندارد و تا زمانیکە این مشکل حل نشود آنان قصد بازگشت بە منازل خود را ندارند.

 

دفتر سازمان ملل در عراق از زبان یکی از آوارەها گفتە است، تهدیدها علیە محلە های کرد نشین بیشتر بوده و در این مناطق تحرکات نظامی بسیار زیاد است. فقط در دو محلە جمهوری و جمیلە کە کردنشین بودەاند در مجموع ۴٠ منزل مسکونی بە کلی تخریب شدە اند.