سیامند معینی: هدف ما تضعیف حکومت و برقراری خودمدیریتی است

سیامند معینی ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان با شرکت در برنامه "رایل" آرین تی‌وی به سئوالات همکار ما شوان مریوان درباره آخرین تحولات مربوط به ایران پاسخ داد و اهداف پژاك را بیان کرد.

سیامند معینی ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان با شرکت در برنامه "رایل" آرین تی‌وی به سئوالات همکار ما شوان مریوان درباره آخرین تحولات مربوط به ایران پاسخ داد و اهداف پژاك را بیان کرد.

 

سیامند معینی اظهارات خود را با ادای احترام به مبارزان جانباخته در ماه مه آغاز کرد و گفت طی این ماه قهرمانان زیادی طی مقاومت علیه ظلم و بیداد جمهوری اسلامی در زندان‌ها و کوهستان‌های کردستان شهید شده اند و مبارزه آنها تاکنون ادامه دارد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد دور تازه بحران میان کشورهای غربی و تهران گفت: دولت-ملت ایران سعی در حفظ حاکمیت خود دارد و آنرا از طریق توسعه هژمونی فکری و نظامی خود در بیرون از مرزها دنبال می‌کند. از نظر ما تلاش جمهوری اسلامی برای تقابل در بیرون از مرزها و برخورد مقتدرانه و حفظ دیکتاتوری در داخل کشور بخاطر موانع متعدد نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

 

سیامند معینی لازمه رقابت بین‌المللی توسط ایران را وجود ثبات داخلی دانست و گفت حکومت ایران موفق به ایجاد آرامش داخلی نشده و پیشتر هم دیده شد که علیرغم موضعگیری‌های تند در مورد برنامه هستەای با آنچه که نرمش قهرمانانه خواندند عقب‌نشینی کردند.

 

ریاست مشترک پژاك با تأئید سرمایه گذاری کلان در حوزه تولید موشک‌های دوربرد و افزایش نفوذ منطقەای، به کاهش ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی و بحران‌های گوناگون اشاره کرد و گفت حکومت ایران بر خلاف آنچه که خود می‌گوید در موضع ضعف است و نمی‌تواند در برابر ابرقدرت‌های جهانی بایستد.

 

وی با جلب توجه به تظاهرات سراسری دی ماه ١٣٩۶ گفت هیچیک از جناح‌های درون حکومتی دیگر نمی‌توانند چون سابق نقش اپوزیسیون بازی کنند. معترضان در آنزمان شعار می‌دادند اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا.

 

سیامند معینی به آغاز حرکت‌های مدنی در ایران از جمله همبستگی کردها در زمان وقوع زلزله کرماشان، جشن‌های نوروزی و اعتصابات اخیر در بانه اشاره کرد و گفت پهن کردن سفره خالی در خیابان‌ها گویای همه چیز است.

 

ریاست مشترک پژاک از خیابان به عنوان تعیین کننده ترین عامل در تحولات داخلی یاد کرد و گفت تحمل مردم گرسنه و تحت ستم در یک نظام دیکتاتوری وقتی که به پایان می‌رسد شاهد گسترش اعتراضات اجتماعی و نهایتا تقابل خشونت‌بار با بدنەی قدرت خواهیم بود.

 

وی هدف پژاك را آگاه‌سازی و سازماندهی خلق برای تضعیف حکومت مرکزی و برقراری خودمدیریتی دمکراتیك در مناطق عنوان کرد و گفت پژاک تا زمان دستیابی به این هدف از انتقادها استقبال می‌کند. سیامند معینی اضافه کرد پژاك نمی‌خواهد دولت درست کند بلکه می‌خواهد مردم خودشان اداره سکونت‌گاه خود را در چارچوبی کنفدرال بر عهده بگیرند.

 

وی با اعلام آنکه کردها در تقابل‌های مهم خاورمیانه حضور دارند و شرایط منطقه بر مبارزات در شرق کردستان تأثیر گذاشته است تأکید کرد پژاك سازمانی متفاوت از پ.ک.ک است اما از لحاظ فکری با پ.ک.ک و پ.ی.د هم‌نظر است و همان اهداف را دنبال می‌کند.

 

او از خودمدیریتی‌های روژاوا و دولت اقلیم کردستان به عنوان دو الگوی موجود در کردستان نام برد و گفت بخوبی می‌شود دید که الگوی سنتی در اقلیم به ورشکستگی رسیده است. بنابراین اگر بخواهیم تجربه شکست خوردەی اقلیم کردستان را در روژهلات دوباره کنیم اشتباه است. در اقلیم حتی اجازه نمی‌دهند تجمعی برای اعتراض به حکم اعدام رامین حسین پناهی توسط حکومت ایران برگزار شود و مدام برای قاتلین جمهوری اسلامی و ترکیه فرش قرمز پهن می‌کند.