فواد بریتان: گذار از دور باطل تنها و تنها با جریان سوم ممکن است

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان- کودار در گفت‌وگو با رادیو دنگی ولات آخرین تحولات ایران و منطقه را ارزیابی کرده و از گذار و راه برون رفت از بحران کنونی سخن گفت.

ریاست مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد شرق کردستان- کودار در مصاحبه‌ای با رادیو دنگی ولات گفت: "گذار از دور باطل و تبدیل ناممکن به ممکن تنها و تنها با جریان سوم میسر می‌شود. همچنین یک جامعه‌ی همبسته‌ی نوین مبتنی بر عدالت اجتماعی فقط با اتحاد نیروهای دمکراتیک در یک جبههی واحد به ثمر می‌نشیند."

 

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان- کودار در گفت‌وگو با رادیو دنگی ولات آخرین تحولات ایران و منطقه را ارزیابی کرده و از گذار و راه برون رفت از بحران کنونی سخن گفت. ایشان در آغاز اعتصاب غذای لیلا گوون و رفقایش را اراده‌ای تاریخی خوانده و به اعتصاب کنندگان درود فرستاد.

 

بریتان ضمن اشاره به مساله‌ی انقلاب اظهار داشت،" در نبود اراده‌ی حل مسائل سیاسی و اجتماعی داخلی ایران، انقلابی کامل لازم است. یک انقلاب سیاسی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات عمیق جامعه را حل کند. برای حل موفقیتآمیز نارضایتی‌های مردم باید در تمامی بخشها و نهادهای اجتماعی تحول ایجاد کرد. گذار از دور باطل و تبدیل ناممکن به ممکن تنها و تنها با جریان سوم میسر می‌شود. جریان سوم لازم است سیاست همه‌ی دولت ـ ملت‌ها را نفی کند. 

 

بریتان با توجه به وظایف نیروهای دمکراتیک گفت" جامعه‌ی همبسته‌ی نوین و جبهه‌ای واحد فقط با اتحاد نیروهای دمکراتیک در یک انقلاب اجتماعی می‌تواند ایجاد شود. برای تحقق و عملی شدن این اهداف نیز وظیفهی نیروهای دمکراتیک و دیگر خلق‌های آزادیخواه ایران، تحلیل وقایع تاریخی و کشف روح زمانه و اتحادی استراتژیک و دمکراتیک متناسب با آن است.

 

ریاست مشترک کودار در ادامه‌ی سخنان خود بر اتحاد نیروهای دمکراتیک تاکید کرده و چنین گفت؛" یک جامعه‌ی همبسته‌ی نوین مبتنی بر عدالت اجتماعی فقط با اتحاد نیروهای دمکراتیک در یک جبهه‌ی واحد عملی می‌شود. جبهه‌ی واحد به معنای همکاری عملی نیروهای سیاسی مختلف است که هرکدام ایدئولوژی، سازماندهی و امکانات مستقل خود را دارا می‌باشند. این جبهه‌ی واحد به رغم همه‌ی تفاوت‌ها برای تحقق یک یا چند هدف مشخص و معین در عمل با یکدیگر وحدت داشته و همکاری خواهند کرد.

 

وی در ادامه سخنان خود در خصوص نقش سپاه پاسداران و سپاه قدس در منطقه افزود؛" تداوم شرایط نه جنگ، نه صلح به همه‌ی دولتها اجازه‌ی حضور نیابتی در دیگر کشورها را می‌دهد. هرگاه آمریکا و غرب مداخله‌ای نظامی در خاورمیانه داشته‌اند، فضا برای توسعه و پروژه‌های دولت ـ ملت ایران گشایش پیدا کرده است. برای نمونه می‌توان به حضور و حملاتی از جمله جنگ میان اسرائیل و لبنان، حمله عربستان به یمن و آمریکا به عراق اشاره کرد که در نتیجهی آن حزب‌الله لبنان در لبنان، حوسی‌ها در یمن و حشد شعبی در عراق ایجاد گشت.

 

فواد بریتان ضمن اشاره به بزرگترین کمپانی اقتصادی ـ سیاسی یعنی سپاه پاسدارن و قرارگاه قدس اظهار داشت:" سپاه همه‌ی شریانهای حیاتی جامعه‌ی ایران را به انحصار خود در آورده است. این نیرو به بزرگترین کمپانی انحصاری اقتصادی ـ سیاسی در ایران مبدل گشته است. سپاه در منفعل ساختن جریانات چپ و کارگری از اوایل انقلاب خلقهای ایران تا به امروز نقش داشته است. امروزه نیز با اقتصادی تجارت پیشه، وارداتی و خصودولتی سبب متکی شدن هر چه بیشتر دولت بر رانت نفتی شده است. این موارد باعث ایجاد ارتش بیکاران در جامعه شده است. راه برون رفت از بحرانهای کنونی ایران موضع سوم و اتحاد نیروهای دمکراتیک در یک جبهه‌ی واحد است.