مافیای چوب به جان جنگل‌های زاگرس افتاد

اخیرا یک روزنامه داخلی تأئید کرد که هجوم تاجران چوب به جنگل‌های زاگرس به دنبال آن بوده که طرح ممنوعیت بریدن درختان شمال ایران برای سه سال به اجرا درآمده است

قلع و قمع درختان زاگرس در کردستان طی روزهای گذشته بارها مورد اعتراض تند انجمن‌های محیط زیستی قرار گرفته و خبرها حکایت از گستردگی آن دارد. مافیای چوب از کجا آمده و درختان را به کجا می برد سئوالی است که هیچیک از مقامات مسئول به آن پاسخ نداده‌اند.

 

قطع گسترده درختان، درست بعد از سرکوب سریالی فعالین محیط زیست و ایجاد فشار و محدودیت برای تعطیلی انجمن‌های زیست محیطی از جمله در بوکان بوده است.

 

همچنین شریف باجور از فعالین برجستەی محیط زیست و سه تن از یارانش چندی پیش در یک واقعه مشکوک در حین اطفای حریق جنگل‌های مریوان در میان شعلەهای آتش سوختند و جان خود را از دست دادند.

 

امکان تحقیقات مستقل در مورد این واقعەی مشکوک داده نشد و بر اظهاراتی مبنی بر شنیدن صدای انفجار در جنگل، سرپوش گذاشته شد.

 

پس از پخش تصاویری از کامیون‌های حامل درختان بریده شده در مریوان و سنه، آژانس خبری موکریان اکنون ویدئویی از پاکسازی بخشی از جنگل‌های سردشت منتشر کرده و خواستار اطلاع‌رسانی در مورد نابودی درختان شده است.

 

هنوز هیچیکس از نهادهای دولتی مسئولیت صدور مجوز برای قلع و قمع درختان کردستان را بر عهده نگرفته اند اما جنگل‌های زاگرس اگر حفاظت نشوند برای همیشه از بین خواهند رفت.

 

دوستداران محیط زیست با شعار "بگذارید زاگرس نفس بکشد"، به مخاطرات نابودی جنگل‌های منطقه بر زندگی مردم سراسر ایران جلب نظر کرده اند.