١۵٠ هزار نفر از شهرواندان کرکوک و خورماتو آواره شده‌اند

پس از تصاحب کرکوک از سوی نیروهای عراقی و عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ، ١۵٠ هزار نفر از ساکنان کرکوک و خورماتو آواره گردیدند و در وضعیت ناگواری بسر می‌برند

پس از تصاحب کرکوک از سوی نیروهای عراقی و عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ، ١۵٠ هزار نفر از ساکنان کرکوک و خورماتو آواره گردیدند و در وضعیت ناگواری بسر می‌برند

 

پس از کنترل مناطق خورماتو، تازا، داقوق از سوی نیروهای عراقی شهروندان این مناطق مجبور به ترک خانە و کاشانه خود شدند. طبق آمار موجود بیش از ١۵٠ هزار نفر از این مناطق مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند. بیشتر شهروندان به شهرهای کلار، گرمیان و حوالی کرکوک از جمله قره هنجیر و چمچمال رفته‌اند. شهروندان آواره از سوی دیگر شهروندان مورد استقبال قرار گرفته‌اند و بیشتر آنان هم در مدارس و مساجد اسکان داده شدند.

 

"به نوامیس ما تجاوز کردند"

غربت محمد سلیمان با خانواده ١٠ نفره خود از کرکوک به چمچمال فرار کرده است. او در محله پنجعلی کرکوک زندگی می‌کرد و امروز آواره چمچمال شده. غربت به خبرنگار خبرگزاری فرات گفت:"خلق کرکوک را فروختند. کرکوک را تخلیه کردند، کودکان ما از جنگ ترسیدند، یکباره گفتند پیشمرگ‌ها فرار کردند. ما هم نتوانستیم در شهر بمانیم. زیرا تنها مأ‌من ما در کرکوک نیروهای پیشمرگ بودند. سپس آمدند جوانان ما را گرفتند. در خورماتو و مناطق دیگر به نوامیس ما تجاوز کردند. رویدادهایی در این مناطق روی دادند. دختران، جوانان و کودکان را می‌بایست نجات می‌دادیم. به همین دلیل از شهر خارج شدیم."

 

'ساکنان چمچمال از ما استقبال کردند'

غربت در ادامه از مهمان‌نوازی شهروندان چمچمال تشکر کرد و افزود:"ما اکنون در خانه‌ یکی از خانواده‌های چمچمالی هستیم. در کل ۵٠ نفر در این خانواده گردهم آمده‌اند. وضعیت ما اینگونه است. ١٠ نفریم و یک پتو داریم. یک خانواده ١٠ نفره چگونه با یک پتو زندگی کنند. ما نمی‌دانیم چه روی می‌دهد اما مسئولان باید راه چاره‌ای برای ما ببینند."

 

جوانی ساکن مسجد رشیدی در چمچال می‌گوید:"ما سه روز پس از ورود نیروهای عراق در ١٩ اکتبر شهر را ترک کردیم. اولین روز (١۶ اکتبر) چیزی روی نداد. در دومین روز درگیری‌هایی روی داد. ما را تهدید کردند. ما هم از شهر خارج شدیم.اگر امکان داشته باشد می‌خواهیم به شهرمان برگردیم."

 

'مسئولان باید محاکمه شوند'

یکی از جوانان دیگر کرکوک به نام برهان غریب که به آوارگان کمک می‌کند به خبرنگار ما گفت:"این شهروندان باید یا به شهر خود برگردند یا اینکه برای آنان کمپ درست شود. ما امیدواریم که آنانی که خلق را به این وضعیت گرفتار کردند از سوی خلق مورد حسابرسی قرار گیرند."

 

'کمپین کمک به آوارگان ادامه دارد'

جوانان میهن دوست کردستان برای کمک به شهروندان آواره کرکوک کمپین اهدای کمک را آغاز کرده‌اند. اکرم علی به نمایندگی از جوانان میهن‌دوست کردستان از ساکنان چمچمال و حومه خواست تا آنچه در توان دارند به یاری آواره‌های کرکوک بشتابند. نامبرده افزود:"تعداد آواره‌ها بسیار زیاد است و امکان ما بسیار محدود. لازم است شهروندان در این مرحله از آوارگان کرکوکی حمایت کنیم. متأسفانه هر روز بر تعداد آواره‌ها افزوده می‌شود."