کالکان: مقاومت تصحیح مسیر تاریخ است

دوران کالکان عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان اعلام داشت مرحله‌ی اخیر مقاومت سبعیت و تجاوز فاشیسم را از میان برخواهد داشت. این مرحله از مقاومت، وضعیت جدیدی است؛ نقدی عمیق و تصحیح مسیر تاریخ است

کالکان در گفت‌وگویی در برنامه اولکدَن در تلویزیون مدیا خبر، به پرسش‌های مرتبط به وضعیت روز پاسخ داد.

 

کالکان در این گفت‌وگو با یادآوری مقاومت خودمدیریتی جزیر، یاد و خاطره‌ی تمامی شهدای جزیر و دیگر شهدای مقاومت خودمدیریتی دیگر مناطق و خصوصا محمد تونچ، آسیه یوکسل، زمانی و آخین را گرامی داشت. کالکان در این گفت‌وگو اظهار داشت برای پاسداشت یاد و خاطره‌ی این شهدا و تحقق آرمان‌های آنان، خلق و جنبش ما باید تا آخرین لحظه مقاومت نماید. ما در فرایند مقاومت قرار داشته و در این فرایند باید این پیشاهنگان بزرگ را پاس بداریم. این مقاومت مایه‌ی سربلندی و مباهات ما به شمار می‌رود.

 

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا صحیح نیست، اما این حکم جدید نیز نمی‌باشد

کالکان تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا را در ارتباط با پرونده‌‌ی قتل عام جزیر که از سوی مقاومت‌کنندگان به این دادگاه ارائه شده بود را رد کرده و اظهار داشت که این تصمیم دادگاه که در سالروز این قتل‌عام صادر شد، تصمیمی درست نبوده و از طرف ما قبل پذیرش نیست. اما این حکم دادگاه در نوع خود نیز تصمیم جدیدی به شمار نمی‌رود، زیرا قتل‌عام در مقابل چشمان این نهادها انجام و با سکوت آنان نیز همراه شده است. با به آتش کشیدن این انسان‌ها، هیچ یک از این سازمان‌ها و نهادها اعلام نکردند که ما نیز در این جهان حضور داریم، این کار را نکنید. سه سال از این قتل‌عام گذشت، تا کنون نیز قادر به صدور حکمی در این رابطه نشده‌اند. بدیهی است که قادر به ارائه‌ی حکم نیستند. حتی اگر در این رابطه به صدور حکمی نیز دست بزنند چه فایده‌ای دارد؟ اساسا مشخص شده است که این امر یک قتل‌عام بود. حتی اگر به صدور حکمی نیز دست بزنند هیچ فایده‌ای در بر نخواهد داشت؛ از آنجا که یک قتل عام تمام عیار بوده و نتوانسته‌اند تصمیمی  در ارتباط با چرایی آن صادر کرده و به اقدامی دست بزنند، این تصمیم واجد هیچ اهمیتی نخواهد بود. زیرا تصمیم‌هایی از این دست نمی‌توانند مانع از قتل‌عام‌های دیگر شوند. این نکته است که اهمیت دارد. این قتل‌عام در مقابل چشمان جهانیان انجام گرفت؛ هچ نهاد و سازمانی را نمی‌توان یافت که در مقابل این قتل‌عام سکوت نکرده باشد، اکنون نیز صدور چنین حکمی مایه‌ی تعجب نیست. آن‌ها شاهدان این قتل عام شدند و در نهایت بخشی از شرکای آن به شمار می‌روند. اکنون نیز شراکت خود را تداوم می‌بخشند.

 

دادگاه حقوق بشر اروپا، کردها را به حقوق فاشیستی‌ ترکیه ارجاع می‌دهد که موجودیت کردها را نمی‌پذیرد

کالکان با اشاره به دلیل رد درخواست بررسی پرونده‌ی قتل‌هام جزیر از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا پرداخته و گفت: این دادگاه اشاره نموده است که راهکارهای حقوقی داخلی ترکیه به تمامی پیگیری نشده‌اند؛ کالکان در این رابطه گفت منظور دادگاه حقوق بشر اروپا از حقوق داخلی، حقوق حکومت ترک بوده است. در داخل اتحادیه‌ی اروپا تمامی کشورها همگی حقوق ترکیه را رد کرده و می‌گویند این حقوق فاشیستی، دیکتاتوری است. چیزی به عنوان حقوق باقی نمانده است. یکی از استادان اردوغان با نام نجم‌الدین اربکان می‌گفت: در صورت عدم وجود یک سیستم حقوقی، به آن سیستم گوگوک (بی‌ارزش و بی‌معنی) می‌گویند؛ براستی اکنون سیستم گوگوک را ایجاد کرده‌اند. دادگاه حقوق بشر اروپا توصیه می‌نماید پرونده را در ترکیه دنبال نمایند، و دولت باخچلی و اردوغان نیز هر روز از نابودی کردها سخن می‌گویند. برای نابودی نیز تمامی راه‌ها را در پیش می‌گیرند. توطئه‌ی ١۵ فوریه نیز به دلیل وجود همین سیاست و ذهنیت به وقوع پیوست. در سالروز توطئه نیز حکم خود را صادر می‌کنند. کردها نسبت به این سیستم حقوقی امیدوار نیستند. این سیستم حقوقی موجودیت کردها را نمی‌پذیرد. بلکه نابودی را تحمیل می‌کند. کردها در درون این سیستم حقوقی به دنبال چه هستند؟ امری عجیبی است، توصیه می‌کنند که از این سیستم حقوق خود را بگیرند. از این نیز عجیب‌تر این نکته است که دادگاه حقوق بشر اروپا عفرینی‌ها را نیز به دادگاه‌های ترکیه ارجاع داد. چه زود اشغال عفرین را از یاد برده و اشغال آن را پذیرفتید؟! شما در حال حفاظت از حقوق دولت هستید. حقوق داخلی عفرین در آنکارا قرار ندارد. تا جایی که ما اطلاع داریم، بر مبنای کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد و قوانین اتحادیه‌ی اروپا، عفرین در داخل سوریه قرار دارد. اما دادگاه حقوق بشر اروپا تصمیم چنین عجیبی را صادر نمود.

 

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا برای از بین بردن شان و کرامت کردهاست، خلق کرد چنین امری را نمی‌پذیرد

دوران کالکان در ادامه گفت: لازم است دادگاه حقوق بشر اروپا تصمیم‌های خویش را مورد بازبینی قرار دهد و کردها نیز باید این حکم را نپذیرند، نسبت به آن اعتراض کنند. این حکم برای شکست شان و کرامت کردهاست. قضات دادگاه حقوق بشر اروپا لازم است بدانند حکم صادره از سوی آن‌ها، به معنای شکستن شان و کرامت کردها و تحقیر آن‌هاست. این حکم علیه تمامی آحاد کردها و جامعه‌ی کرد صادر شده است. زیرا سیاست و ذهنیت فاشیستی و مبتنی بر کشتار را به عنوان مرجع کردها معرفی کرده‌اند. خلق کرد، خلقی ضد فاشیست است؛ زیرا این خلق علیه فاشیسم داعش، فاشیسم القاعده و فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ می‌جنگد. خلق کرد خلقی ضد فاشیست بوده و انسانیت آزاد را، شان و کرامت خود را پاس می‌دارد. در صورتی‌که از این خلق خواسته شود که پیش از ارائه‌ی پرونده، به فاشیست‌ها مراجعه کند، غیر از تحقیر و درهم شکستن‌ شأن این خلق چیز دیگری نیست. کردها چنین امری را نمی‌پذیرند، باید همه این را بدانند.

 

 

در ٢١مین سالگرد توطئه‌ی بین‌المللی، مرحله‌ی جدیدی از مقاومت آغاز می‌شود

دوران کالکان عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان در ادامه‌ی این برنامه به مناسبت بیستمین سالگرد توطئه‌ی بین‌المللی ١۵ فوریه به تحلیل آن پرداخته و گفت: در بیست و یکمین سال این توطئه مرحله‌ی جدیدی از مقاومت آغاز می‌شود. این مرحله با پیشاهنگی لیلا گوون، ناصر یاغز، زندانیان میهن دوست، انقلابیون و دمکرات‌های ساکن در اروپا آغاز می‌شود. این مرحله از مقاومت راهگشای امید خواهد بود. کالکان با خاطرنشان ساختن گذشت ٢٠ سال از این توطئه، اظهار داشت که سیستم حصر و انزوا و شکنجه امرالی با این توطئه آغاز شده است. موضع کنونی در مقابله با این سیستم موضعی بی نظیر می‌باشد. موضع رهبر آپو نیز بدینگونه است. پیش از هر چیز از این موضع تاریخی با احترام یاد می‌کنم. این موضع را به تمامی کسانی که به مقاومت دست زده‌اند، در مقابله با آن مبارزه کرده‌اند تبریک می‌گویم. یاد و خاطره‌ی تمامی رفقای قهرمان و از جمله خالد اورال و آینور آرسلان را که با شعار نمی‌توانید روز ما را تاریک کنید، به مقاومت دست زدند گرامی می‌دارم. طی این بیست سال مبارزات عظیمی انجام شدند. در مخالفت با توطئه‌ی بین‌المللی، درهم شکستن سیستم شکنجه‌ و حصر امرالی، نزدیک به ده هزار شهید تقدیم شده‌اند، این مقاومت و مبارزه‌ی بی‌نظیر اکنون در عالی‌ترین سطح خود، در مرحله‌ی نهایی قرار دارد.

 

مرحله‌ی اعتصاب غذاها، خودانتقادی در مقابل رهبر آپو بوده و بسیار مهم است

کالکان خاطرنشان ساخت: کسانی که دست به توطئه‌ی ١۵ فوریه زدند گفتند تا ۶ ماه دیگر جنبش نابود می‌شود؛ بیست سال قبل اعلام کردند که حزب کارگران کردستان تا ۶ ماه دیگر نابود خواهد شد. توطئه به پیروزی دست نیافته است، توطئه نتوانسته است که به اهداف خود در راستای کشتار و قتل‌عام به پیروزی برسد. قادر به درهم شکستن کردها نگشته است. نتوانست فکر آزادیخواهی، سازماندهی و مبارزه‌ی کردها را از میان بردارد. در این ابعاد توطئه شکست خورده است. زیرا در مقابل این توطئه مبارزات عظیمی انجام شد.

 

کالکان در ادامه گفت: به رغم مقاومت نیز، بیست سال از سیستم انزوا و شکنجه‌ی امرالی گذشته است؛ در این رابطه باید انتقادات جدی به عمل آید. حقیقتا لیلا گوون، ناصر یاغز، زندانیان سیاسی و اعتصاب کنندگان در اروپا این واقعیت را به خوبی نشان دادند.  ویژگی‌های بسیاری وجود دارند که ما باید آن‌ها را مبنا قرار داده و از آن بیاموزیم. ما می‌گوییم که در مقابل رهبر اپو، در مقابل خط حیات آزاد، موجودیت کردها و جنبش آزادیخواهی لازم است به چنین انتقاداتی دست بزنیم. یعنی با برخورداری از بینش آزادی انسان، نمی‌توان بیست سال در درون سیستم انزوا و شکنجه ماند. می‌گوییم ما این سیستم را نپذیرفتیم، اما همچنان در درون این سیستم ماندیم. بیست سال گذشته است. نه بیست سال، بلکه می‌بایست ما بیست روز، بیست ساعت را با چنین وضعیتی قبول نمی‌کردیم. باید اینگونه به انتقاد از خود دست زنیم. با چنین انتقادی از خود نه تنها خود را در معرض واقعیت قرار می‌دهیم، بلکه از اراده برخوردار می‌گردیم، رها خواهیم شد، بینش و مطالبات ما افزون می‌گردد؛ چنین اعترافاتی بسیار مهم می‌باشند. در حقیقت این مرحله‌ی اخیر از مقاومت، مرحله‌ی ''از میان برداشتن حصر، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان'' در ضدیت با سیستم حصر و شکنجه‌ی امرالی، گونه‌ای از خود انتقادی به شمار می‌رود. انتقاد از نپذیرفتن زندگی با چنین سیستمی است. یعنی ما را در مسیر « نمی‌توانید روز ما را تاریک کنید»، در مسیر ڤیان قرار می‌دهد. چنین امری بسیار مهم است.

 

تصحیح مسیر تاریخ است

دوران کالکان در ادامه‌ی سخنانش اظهار داشت: مقاومت در برابر حصر و انزوا در گام نخست مقاومت در برابر تجاوزگری سیاست و ذهنیت فاشیستی مبتنی بر قتل‌عامی است که بهایی برای حقوق، اخلاق و بشریت قائل نیست.  مقاومت انسانیت، شان و بزرگی، آزادی، دمکراسی و موجودیت است. مقاومت موجودیت انسان آزاد، خلق آزاد و حقوق دمکراتیک می‌باشد. چنین امری صراحتا مشهود است. انچه که تا کنون انجام شده است نیز مصداق این موارد بوده است. مقاومتی که با پیشاهنگی لیلا گوون، ناصر یاغز، زندانیان و اعتصاب کنندگان اروپا در جریان است بالاترین بعد این مقاومت است، مقاومت نهایی است. بیستمین سالگرد توطئه با چنین مقاومتی مورد استقبال قرار گرفته است. در بیستمین سالگرد، این توطئه را از میان برخواهیم داشت؛ سیستم حصر و شکنجه‌ی امرالی را نخواهیم پذیرفت، آن را در هم خواهیم شکست و مساله‌ی کرد را حل خواهیم نمود، و سیستمی را که ذهنیت انکار و نابودی را بر کردها تحمیل می‌نماید از میان خواهیم برداشت. این سیاست و ذهنیت تغییر خواهد کرد. ذهینت آنان را با سیاست دمکراتیک تغییر خواهیم داد. کاری خواهیم کرد که انسان‌ها به شیوه‌ای دمکراتیک و برادر وار فکر کرده، سیاست و ذهنیت فاشیستی مبتنی بر کشتار را در اندیشه‌ی آنان از میان برخواهیم داشت. سبعیت و تجاوزگری را از میان برخواهیم داشت. این مقاومت نشان‌دهنده‌ی وضعیت و خط مشی جدیدی است. حقیقتا خود انتقادی جدیدی ست، تصحیح است.

 

لازم است که نیروهای توطئه‌گر مسئولیت خود را بپذیرند

کالکان در ادامه افزود که لازم است که نیروهای توطئه‌گر مسئولیت خود را بپذیرند؛ باید آن‌ها نیز در پیشگاه تاریخ مسئولیت خود را بر عهده بگیرند؛ هیچ کس حق ندارد خود را حاکم تلقی کرده و بگوید کردها را نابود و واقعیات را معکوس جلوه می‌دهیم. کردها به مقاومت ادامه داده و هیچگاه در مقابل توطئه سر خم نکرده‌اند. سیستم شکنجه‌ی امرالی را در هم خواهند شکست، دیوارهای امرالی را ویران، توطئه را به تمامی از میان برداشته و مسیر تاریخ را تصحیح خواهند کرد. از همین‌رو تمامی کسانی که در این توطئه سهیم بوده‌اند، مسئول بوده و در این گناه سهیم‌اند. لازم است تلاش کنند تا این مساله را حل کنند. باید اندکی دمکراتیک نسبت به این مساله برخورد کنند. در مواجهه با کردها به بی‌عدالتی فراوان دست زده‌اند. به منظور دست یابی به منافعی ناچیز به اینکار دست زده‌اند. چنین امری مایه‌ی پذیرش نیست. مثلا؛ امریکا در سطح ریاست جمهوری این کشور دستور این توطئه را صادر و اجرا نیز کرد. وزارت امور خارجه نیز که هماهنگی آن را بر عهده داشت در این رابطه مسئولیت دارد؛ مسئول اصلی وضعیت شکنجه و سیستم حصر امرالی است که رهبر آپو در آن زندانی شده است.

 

ذهنیت فاشیستی و نژاد پرستی در امرالی به قانون- حکم بدل گشته و علیه کردها و تمامی ترکیه اجرا می‌شود

دوران کالکان عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان در ادامه گفت: باید توطئه‌ی بین‌المللی ١۵ فوریه و سیستم شکنجه‌ی امرالی از سوی همه به درستی درک شود. امرالی یک زندان نیست؛ دستگیری صرف نیست، محاکمه و مجازات نیست؛ امرالی یک زندان صرف نیست. در انجا زندانی‌ای حضور ندارد، محاکمه‌ای نیز در جریان نبوده است. در امرالی خط‌مشی‌ مدیریتی در جریان است که در آن ذهنیت و سیاست فاشیستی، شونیستی، نژاد پرستی و ملت پرستی به قانون تبدیل می‌شود. اجرا می‌گردد، به مدیریت تبدیل و علیه کردها و ترکیه به کار گرفته می‌شود. از همین رو یک سیستم مدیریتی است. خط مشی مدیریت ترکیه را نیز تعیین می‌کند. نیروی مدیریتی را تعیین می‌کند. از همین‌رو سیستم انزوا و حصر شکنجه‌ای که در امرالی جریان دارد، در ضدیت با همه قرار دارد، حصر همگان به شمار می‌رود. کالکان در ادامه افزود: خیزش در مقابل توطئه، در مقابل سیستم حصر و شکنجه‌ی امرالی تنها موضع آزادیخواهی، دمکراتیک‌بودن و همزیستی به شمار می‌رود. کسانی که به چنین اقدامی دست نمی‌زنند نمی‌توانند دمکرات باشند، نمی‌توانند آزادیخواه باشند و نخواهند توانست علیه فاشیسم مبارزه کرده و سیستم دمکراتیکی را بیافرینند.

 

همه بدانند که صلح و همزیستی صرفا با نقش پیشاهنگی رهبر آپو قابل تحقق است

دوران کالکان در این رابطه افزود: همه بدانند؛ اگر چنین صلحی بین کردها-ترک‌ها برقرار شود، اگر دمکراسی برقرار شود، دمکراسی کردها و ترک‌ها، همزیستی کردها و ترک‌ها ایجاد می‌شود. پیشاهنگ چنین امری رهبر آپو است. چنین امری بر مبنای خطوط ترسیمی رهبر آپو امکان‌پذیر است. غیر از این راهی نیست. اما لازم است همه، خصوصا خلق‌های ترکیه، زنان، جوانان، نیروهای انقلابی بیش از کردها در مقابل این توطئه ایستادگی کنند. باید بیش از پیش سیستم حصر و شکنجه‌ی امرالی را بررسی کنند. لازم است در ٢١مین سالگرد توطئه، از آن رهایی یافته و راه را برای همزیستی، دمکراسی و حیاتی آزاد گشود.

 

کردها با مقاومت، طرح نابودی را از میان برداشتند

موضوع دیگری که کالکان در جریان این گفت‌وگو به آن اشاره نمود طرح از میان برداشتن توسط دولت ترک بود که در ٢۴ ژوئن سال ٢٠١۵ به اجرا گذاشته بود.

 

کالکان در ارتباط با موضوعاتی که اخیرا به طور گسترده‌ای در رسانه‌ها منعکس می‌شود گفت: این موضوع طرح قتل‌عام کردهاست. پیش از این نیز طرح‌های آنان به همین شیوه افشا شده بودند.

 

کالکان خاطرنشان ساخت؛ طرح از میان برداشتن در این اواخر همزمان با ملاقات امرالی آماده شده است؛ دریافتیم که فرماندهی کل ارتش و ریاست امنیت ملاقات با امرالی را سازماندهی کردند. با ملاحظه‌ی این امر ما تعجب کردیم؛ این حجم از حقه، مکر و دروغ باور کردنی نبود. اما واقعیت داشت، نیروی مقابل ما چنین نیرویی است. اما بر این باورم که این سند جدیدا آماده شده است. باید درک کرد که چرا این سند جدیدا آماده شده است؟ بدیهی است که طرح‌های پیشین آنان با شکست مواجه شده‌اند، خنثی شده‌اند، کافی نبوده و موفق نشده‌اند. قبلا از هر چیز باید بر این امر صحه گذاشت. قبل از اجرای تصمیم ٢۴ ژوئیه ٢٠١۵ در ١۵ ژوئیه ٢٠١۴، با حمله‌ی داعش به کوبانی طرح جدیدی وارد مرحله‌ی اجرایی شده بود. این طرح شکست خورده بود. اما طرح جدیدی در دست اجرا بود، نتیجه‌ای بسیار مهم به شمار می‌رود، لازم است همه آن را درک کنند. کردها با مقاومت خود طرح نخست را از میان برداشته بودند. حتما طرح‌های دیگری نیز در دست اجرا بوده و از میان برداشته شده‌اند.

 

لازم است اروپا طرح نابودی را بررسی کند، فاش شده است که این طرح یک سند جنگی است

کالکان در این بخش بر موارد مهمی در این طرح انگشت نهاده و گفت: قابل توجه است؛ به سربازان خود میگویند می‌خواهید در تابوت قرار گیرید یا در مقابل دادستانی ارتش؟ انسان‌ها را به زور وادار به کشتن کردها می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که دو حزب فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ از طریق زور و پول و بیشتر از طریق زور به قتل‌عام دست می‌زند. تهدید می‌کنند که اگر کردستان به قتل عام دست نزنید، شما را خواهیم کشت. مرتبا می‌گویند که حزب کارگران کردستان از طریق زور و حیله مردم را به انجام کارهایی وادار می‌کند. از نظر من باید دادگاه حقوق بشر اروپا، نیروهای اروپایی، نیروهای دمکرات این سند را بررسی کرده و دریابند که دولت جمهوری ترکیه تا چه میزان با [معیارهای یک] دولت ارتباط دارد. تا چه میزان به حقوق ارتباط دارد؟ براین باورند که اگر حقوق شما را نقض کنیم، غمی نیست، به منظور تامین آینده‌ی خود به این کار دست می‌زنیم. می‌گویند ما در مرحله‌ی بسیج قبل از جنگ قرار گرفته‌ایم، با تحلیل این موضوعات، درمی‌یابیم که وضعیت بسیار بد است. کسانی که به آ.ک.پ امید دارند، این مطالب را تحلیل کنند. کسانی که به باخچلی و اردوغان امیدوارند، باید دانست که چگونه می‌اندیشند. آنها می‌گویند که ما در وضعیت بسیج یا وضعیت اضطراری قرار داریم. در مواجهه با نابودی قرار گرفته‌ایم. اگر اقدامی به عمل نیاورید از میان خواهیم رفت، ما در مرحله‌ی مرگ و زندگی، در آستانه فروپاشی قرار داریم. آشکار اینگونه سخن می‌گویند. از همین‌رو به شیوه‌ای سبعانه به حمله دست می‌زنند. می‌گویند که ما در وضعیت بسیج، در وضعیت اضطراری قرار داریم، بله، همین سند جنگی به شمار می‌رود، بدیهی است، بسیج یا حالت اضطراری در قاموس نظامی معنا می‌یابد. هنگامی که جامعه را به تمامی در وضعیت جنگی قرار دهیم، به آن حالت بسیج اطلاق می‌گردد. بسیج می‌تواند جنگ مقاومت باشد، یا جنگ تهاجمی باشد. این موضوعی دیگر است. ما نیز طی مقاومت به بسیج دست زده‌ایم. از آنجا که ما در مقابل یورشی از این دست قرار گرفته‌ایم ما در وضعیت مقاومت نهایی قرار گرفته‌ایم. اما با این سند آشکار می‌شود که دیکتاتوری فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در عالیترین موضع بسیج جنگی و آرایش حمله‌ی تجاوزکارانه نهایی قرار گرفته است. یعنی به حمله‌ی تجاوزکارانه دست می‌زند. بسیج به در، چنین وضعیتی به معنای جنگ است. علیه چه کسی؟ نمی‌توانند بگویند علیه سازمان تروریستی به جنگ دست زده‌اند. می‌گویند به عملیات دست زده‌ایم. اما وضعیت کنونی، وضعیت بسیج و وضعیت اضطراری است. یعنی جنگ در جریان است. در اینصورت باید حقوق جنگ نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر به راستی از وضعیت بسیج و اضطراری دم می‌زنند، به نبرد می‌پردازند، باید به گونه‌ای آشکار این مساله را مورد توجه قرار دهند. خواسته‌ی ما نیز اینچنین است، در چنین صورتی است که طرفین باید بر مبنای حقوق جنگ عمل کنند، مثلا؛ لازم است نیروهای بین‌المللی آن را اعمال نمایند. نیروهای جنگی دو طرف به منظور پیروزی یا شکست طرف مقابل به نبرد دست می‌زنند. اگر از این طریق موفق نشوند، راه‌های دیگری را در پیش می‌گیرند.

 

اعلان جنگ نموده‌اند، اما بر مبنای حقوق جنگی عمل نمی‌کنند. به کشتار دست می‌زنند

کالکان در ادامه افزود: دولت ترک بر مبنای حقوق جنگی عمل نمی‌کند، بر مبنای سیاست و حقوق جنگی رفتار نمی‌کند، به شیوه‌ای سبعانه به کشتار دست زده و به حملات مبتنی بر کشتار دست می‌زند. کالکان گفت: باید همه این نکته را درک کنند، زیرا آنچه که روی می‌دهد، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. اسناد منتشر شده، اسناد قتل‌عام می‌باشند. توطئه خود سند واقعی است. نشان می‌دهد که سیستم شکنجه و انزوای امرالی در کردستان، ترکیه و خاورمیانه بسط و گسترش یافته است. آنها درصددند که واقعیات را به گونه‌ای مخدوش و غیر واقعی به جهانیان نشان دهند، باید ما مانع از چنین امری شویم. درصددند دولت‌ها و سیاستمداران را به شرکای خود در جرم و جنایت کشتار کردها بدل کنند.

 

آنچه که در دیرلوک و شیلادزه روی داد، انقلاب است

عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان، دوران کالکان در انتهای این مصاحبه، به ارزیابی قیام دیرلوک و شیلادزه علیه اشغالگری ترکها در جنوب کردستان پرداخت.

 

کالکان در ابتدا با ادای احترام به قیام خلق و شهدای این منطقه، این موضع انقلابی خلق منطقه را تبریک گفت.

 

کالکان در ادامه گفت: در حقیقت نباید به این حرکت خلق عنوان خیزش را اطلاق کرد. آنچه که روی داد یک انقلاب بود. آنچه که در دیرلوک و شیلادزه روی داد، در حقیقت یک انقلاب است. انقلاب در جنوب کردستان، انقلاب در تمامی کردستان است. این انقلاب را چگونه می‌توان تبیین کرد؟ انقلاب بپاخاستن بود، انقلاب از میان برداشتن ترس بود، انقلاب در بپاخاستن برای همکاری بود، انقلابی برای گسست از ذهنیت و سیاست فاشیستی مبتنی بر کشتار بود. این انقلاب، انقلاب اتحاد است، روح ملی است، احساس ملی است، انقلاب اتحاد ملی است.

 

کالکان در ادامه گفت: صراحتا می‌گویم که این خلق خواستار نان و معیشت زندگی نبود، آن‌ها خواستار شان و کرامت بودند، مطالبه‌ی آزادی داشتند. انقلاب دیرلوک و شیلادزه انقلاب شان و کرامت بود، انقلاب آزادی، حس و اتحاد ملی بود. کسانی که این واقعیت را درک کنند از این انقلاب دستخوش خروش و هیجان خواهند شد و کسانی نیز که ان را درک نکنند، نمی‌دانم که چه دلیلی را برای حضور خود در عرصه عرضه می‌کنند، اما به جای آنکه از این انقلاب حمایت نمایند، در مقابل آن قرار می‌گیرند. برخی از مسئولان حزب دمکرات کردستان می‌گویند که ما نیازمند مواد غذایی هستیم، مواد غذایی ما از ترکیه وارد می‌شود، چنین وضعیتی ما را در تنگنا قرار می‌دهد. خلق نیازمند نان است. اما واقعیت چیز دیگری است، خلق مطالبه نان ندارد.

 

مسئولان هولیر باید این نکته را درک کنند که خلق خواهان شرف، آزادی و اتحاد است

کالکان مسئولان هولیر و نخست‌وزیر اقلیم جنوب کردستان، نچیروان بارزانی را مخاطب قرار داده و گفت: خلق ما بیش از هر چیزی مطالبه شأن و کرامت، آزادی و اتحاد خود را دارد. این واقعیت را درک کنید.

 

کالکان اعلام نمود: باید به فشارهایی که علیه خلق اعمال می‌شود خاتمه  داده شود. هر کسی که چنین فشارهایی را علیه خلق اعمال می‌کند  باید بداند که مسئول خواهد بود. در تمامی ابعاد مسئولیت خواهد داشت. جامعه این افراد را نخواهد بخشید. لازم است همه پیام ارسالی را به خوبی درک کنند. پیام مهم و بزرگی نیز ارسال شده است. این پیام در نوع خود یک انقلاب به شمار می‌رود. پیام اتحاد بود. درک این پیام برای همه لازم است. ما فراخوان دادیم، و پیام را نیز به خوبی درک کردیم. درست گفتند: کردستان یکی است، کردها یکی هستند. مساله‌ی کرد یک مساله است، در هر بخش کردستان، و در ارتباط با یکدیگر به راه حل دست می‌یابد. در یک بخش به تنهایی به راه حل دست نمی‌یابد. از همین رو اتحاد لازم بوده و علیه کسانی که راه را بر ایجاد مشکلات می‌گشایند به مبارزه دست زده و مسائل را حل نمایند. دست‌یابی به راه حل نیز نیازمند اتحاد دمکراتیک و ارتباط است. خصوصا مدیریت اتحادیه‌ی میهنی و حزب دمکرات کردستان باید این پیام جامعه را اشتباه درک نکنند، هر بار به تهدید جامعه دست نزده و نگویند گرسنه خواهید ماند، اگر شما اقداماتی از این دست را انجام دهید، ترکیه و ایران چنین و چنان می‌کنند. باید حیثیت، شرف، آزادی، ذکاوت و اراده را به جامعه تزریق کرد. جامعه‌ای که واجد این خصایص باشد می‌تواند نان خود را در شرایط دشوار نیز تامین نماید. کردستان سرزمینی غنی است، می‌تواند مایحتاج خلق کردستان را تامین نماید. انچه که حایز اهمیت است حمایت و پشتیبانی ما از این سرزمین است. ما دلبستگان زندگی آزاد هستیم. از همین رو این پیام را باید به درستی درک کرد. ما به عنوان جنبش آزادیخواهی کردستان بر این مساله تمرکز می‌کنیم.

 

هیچ کردی را نمی‌توان یافت که دور از تاثیرگذاری حزب کارگران کردستان باشد

کالکان با اشاره به این ویژگی حزب کارگران کردستان گفت: می‌گویند که پ.ک.ک این کار را انجام داده است؛ مسئولان حزب دمکرات کردستان از همه بیشتر اطلاع دارند که حزب کارگران کردستان در این منطقه سازماندهی ندارند. چنین کاری فریبکاری ترکیه است. حزب کارگران کردستان در این منطقه سازماندهی ندارد. اما حزب کارگران کردستان مبارزه‌ی کردهای آزاد را مدیریت می‌کند. کسانی که در قلب خود تمنای آزادی کردها را دارند، کسانی که برخوردار از چنین احساسی هستند، ندای حزب کارگران کردستان را می‌شنوند. حزب کارگران کردستان بر این افراد تاثیر گذار است. مگر می‌توان در هر چهار بخش کردستان و خارج از میهن کردی را یافت که تحت تاثیر حزب کارگران کردستان نبوده باشد؟ رهبری این سازمان‌ها نیز تحت تاثیر حزب کارگران کردستان قرار دارند. صراحتا می‌گویم: آنها نیز بخشی از روح پ.ک.ک را در خود نهادینه کرده‌اند. ما خواستار تحقق این روح هستیم. اما حزب کارگران کردستان به این اقدام دست نزده است. این انقلاب خلقمان در دیرلوک و شیلادزه موضع خلقمان بوده است، موضعی بسیار طبیعی و در عین حال بسیار گرانقدر بوده است. درواقع، موضع و نگرش خلق در تمامی بخش‌های کردستان را به نمایش گذارد. پیامی نیز برای همگان بود.

 

کالکان به این مناسبت از تمامی آحاد جامعه خواست که این واقعیت را به درستی درک کنند، از آن درس گرفته و بر مبنای آن نیز موضعی آزادیخواهانه، دمکراتیک و مبتنی بر اتحاد از خود به نمایش بگذارند.