کالکان: پ.ك.ك تنها امید خلق‌های ستمدیده است

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان خاطرنشان کرد که پ.ک.ک همان نیرویی است که به نقطه امید تمام خلق‌های تحت ستم در جهان مبدل شده است

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان خاطرنشان کرد که پ.ک.ک همان نیرویی است که به نقطه امید تمام خلق‌های تحت ستم در جهان مبدل شده است

 

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ك.ك در بخش دوم گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به اهداف و نتایج عملیات نظامی رژیم غاصب ترکیه و ایستادگی جنبش آزادیخواهی کردستان پرداخت

 

توافق ده‌ها ساله اشغالگری و تمدید آن

دوران کالکان در ادامه به توافق مابین حکومت اقلیم کردستان و دولت ترکیه در عملیات چکش (سال ١٩٩٧) علیه جنبش آزادیخواهی کردستان پرداخته و افزود:"سال ٢٠٠٧ مدت این توافق ده ساله به پایان رسید و حضور نیروهای ترکیه در جنوب کردستان به موضوع بحث مبدل شد. سپس آشکار شد که توافق مابین دو طرف تمدید شده است. این موضوع باید مورد ارزیابی قرار گیرد. نیروهای ارتش غاصب ترکیه همچنان در جنوب کردستان مستقر هستند و تعداد آنها هم بیشتر شده است. در حالی که توافق مابین آنان در ٢٠٠٧ به پایان رسیده بود. ارتش ترکیه با اجازه چه کسی یازده سال حضور غیرمشروع در این بخش از کردستان را ادامه داده‌اند؟ لازم است به بررسی این موضوع پرداخت. بدون شک برخی‌ها در این ماجرا دست دارند، هم دولت عراق و هم مسئولان هولیر دست دارند. بدون موافقت آنان چنین چیزی ممکن نیست. اما مورد مهم این است که ارتش و دولت ترک در چهارچوب روابط با آمریکا و ناتو نیروهای خود را در جنوب کردستان نگه می‌دارد."

 

سکوت در برابر حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه در جنوب کردستان به چه معنی است

دوران کالکان خاطرنشان کرد که با توافق مذکور نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر اقدامات اشغالگرانه رژیم ترکیه در جنوب کردستان سکوت کرده‌اند. ایشان افزود:"رژیم ترکیه با انجام عملیات للیکان مدعی ورود ٢٠ کیلومتری به خاک جنوب کردستان است. در دهه نود میلادی هم به عمق خاک اقلیم آمدند و تا هولیر تانک‌های خود را بردند. با این‌همه دولت ترکیه پایگاههای نظامی و یگانهای توپ و تانک خود را در بسیاری از مناطق مستقر کرده است. اما عملیات در مناطق مرزی محدود بود. یعنی در عرصه‌هایی با وسعیت پنج کیلومتر. در عملیات فولاد حداكثر ١٠ کیلومتر به خاک جنوب وارد شده بودند. اما اکنون در للیکان ٢٠ کیلومتر به عمق خاک جنوب وارد شده‌اند. رژیم ترک حتی به این مقدار هم بسنده نمی‌کند. مدعی هستند که به قندیل می‌روند. می‌گویند ٧٠ -٨٠ کیلومتر به پیش می‌رویم. مدعی شده‌اند که عفرین را در دست گرفته‌ و از سوی دیگر از خاکورک بسوی قندیل می‌روند و سپس به کرکوک می‌روند. اینگونه روژاوا و جنوب کردستان را فتح کرده و به مرزهای ترکیه الحاق می‌کنند. مدعی می‌شوند که کردستان عثمانی‌هاست. خاک عثمانی‌هاست. مدعی مالکیت خاک کردستان هستند. رفتار رژیم ترک در این راستاست. اما صدای اعتراض از کسی شنیده نمی‌شود."

 

مسئولان هولیر و عراق اعتراض کنند رژیم ترکیه نمی‌تواند به برادوست بیاید

کالکان در ادامه یادآوری کرد که آنچه در جریان است دائمی نخواهد بود. وی افزود:"با تجاوزگری به مرزها وضعیت دولت ترکیه هم بیش از پیش بغرنجتر خواهد شد. خیال‌های ترکیه برباد خواهند رفت. اگر چه اکنون همه سکوت کرده‌اند. روستاها را تخلیه می‌کنند و در آنها مستقر می‌شوند و پایگاه تأسیس می‌کنند. ترکیه در حال الحاق این منطقه به مرزهای خود است. حتی فرماندار منسوب به خود را بر آن می‌گمارند. به وضعیت باب، جرابلس و اعزاز نگاه کنید که چگونه از سوی ترکیه گماشته شده‌اند. اکنون در عفرین هم دست به این کار زده‌اند. در حال اجرای فرمان‌های رژیم ترکیه در مناطق اشغالی هستند.در منطقه برادوست هم همین برنامه را در سر دارند. اما هیچ کسی اعتراض نمی‌کند. چرا؟ زیرا با اجازه آمریکا به این تجاوزگری دست زده‌اند. با توسل به توافقات سابق اینگونه عمل می‌کنند. یعنی هم دولت عراق و هم پ.د.ک از دولت ترک در هراسند. بخاطر منافع اقتصادی چشم بر اشغالگری می‌بندند. با هم به توافق رسیده‌اند. اگر که مسئولان بغداد و هولیر به شیوه‌ جدی واکنش نشان دهند دولت ترکیه نمی‌تواند به للیکان و برادوست تجاوز کند. ممکن نیست ترکیه بتواند اینگونه رفتار کند. قبل از حمله رژیم ترکیه به برادوست خلوصی آکار رییس کل ارتش ترکیه به بغداد رفت و با هم به توافق رسیدند. ما از آنچه روی می‌دهد آگاهیم و باید همگی آنرا بدانند."

 

ارتش ترکیه توانایی حمله زمینی را از دست داده است به همین دلیل به حملات هوایی روی آورده است

دوران کالکان خاطرنشان کرد که رژیم ترکیه نمی‌تواند به حمله زمینی علیه گریلا دست برد زیرا توانایی آنرا از دست داده است. به همین دلیل هم از نیروی هوایی در حمله به گریلا استفاده می‌کند.

 

اهداف ترکیه از عملیات برون مرزی چیست؟

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در ادامه به اهداف رژیم ترکیه از عملیات برون مرزی پرداخت و خاطرات فرمانده‌های ارتش ترک در حملات برون مرزی خاطرنشان کرد:"در خاطرات آنان می‌تواند به برخی واقعیتها پی‌ برد. این فرمانده‌ها گفته‌اند که در حین عملیات تنها برای دستیابی به یک هدف عمل نمی‌کنیم. ما چندین هدف را همزمان دنبال می‌کنیم. در ظاهر امر ما علیه پ.ک.ک می‌جنگیم. ما پ.ک.ک را هدف نشان می‌دهیم و به آن حمله می‌کنیم. اما حملات برون مرزی را تنها برای ضربه زدن به پ.ک.ک انجام نمی‌دهیم. هدف ما بی‌تأثیر کردن پ.ک.ک از یکسو و کنترل هر چه بیشتر پ.د.ک- ی.ن.ک است. ما درصدد کنترل تمام آنان هستیم. اینگونه می‌توانیم کنترل آنان را بدست گیریم. برخی امتیازها را به آنان می‌دهیم و اینگونه به خود وابسته می‌کنیم. اینگونه عرصه تجارت برایمان فراهم می‌شود. رژیم ترکیه اینگونه به خاک کردستان دست‌درازی می‌کند."

 

پ.د.ک و ی.ن.ک را به کنترل درآوردند. زورشان به پ.ک.ک نخواهد رسید

عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در این رابطه خاطرنشان کرد:

"اگر بخواهیم این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم باید پرسید آیا توانستند گریلا را نابود کنند؟ نه. نتوانستند. با شکست مواجه شدند. آیا پ.د.ک و ی.ن.ک را به کنترل درآورند؟ بدون شک آنها را به کنترل درآورده‌اند. نگاه کنید به تلاشهای اشغالگرانه رژیم ترکیه و استیصال پ.د.ک و ی.ن.ک در برابر اقدامات ترکیه. بدتر اینکه جنوب کردستان را به عرصه‌ای برای تغذیه رژیم فاشیستی ترکیه مبدل کرده‌اند. تمام اجناس و فراورده‌های بدون کیفیت ترکیه به جنوب کردستان منتقل می‌شوند و به خلق این بخش می‌فروشند. خلق جنوب کردستان را به ملتی مصرف‌گرا مبدل کرده‌اند. هم تغذیه و هم پوشاک بازار جنوب کردستان از محصولات دست چندم ترکیه اشباع شده است. در واقع پس‌مانده‌ها را به جنوب می‌فرستند و اینگونه جامعه را به سوی نابودی سوق می‌دهند. ترکیه از راه نابود کردن جامعه در جنوب منافع اقتصادی خود را اساس قرار می‌دهد. هزینه نابودی را از جامعه هم می‌گیرد. به همین دلیل می‌تواند گفت که استعمارگری در جنوب کردستان ریشه دوانیده است. رژیم ترکیه و مزدوران محلی آن [به قیمت نابودی کردها] سود می‌برند. این امر نتایجی را بهمراه خواهد داشت. جامعه را به کنترل خود دراورده‌ و اجازه تولید به آن نمی‌دهند. در این راستا موفق عمل کرده‌اند. اما در این رابطه که ترکیه موفقیت کاملی کسب کرده باشد هنوز نمی‌تواند مطمئن بود."

 

اگر در جنوب مبارزه‌ای همچون شمال کردستان علیه استعمارگری صورت می‌گرفت ارتش ترک از آنکارا هم فراری می‌شد

دوران کالکان در ادامه خاطرنشان کرد که اگر مبارزه به گونه‌ای دیگر در جنوب کردستان صورت می‌گرفت دولت ترک نمی‌توانست مسئله کُرد را بدون راه حل بگذارد و یا کردها را با نابودی تهدید کند. کالکان اظهار کرد:"آنان [مسئولان جنوب کردستان] هم جرأت و هم نیروی حمله به کردها را به دولت ترکیه می‌بخشند. همگان باید آگاه باشند، اگر همچون شمال کردستان در جنوب کردستان هم علیه استعمارگری مبارزه می‌شد همبستگی کردها ارتش ترکیه را ناچار می‌کرد که از آنکارا هم فرار کنند. دولت ترکیه جسارت اندیشیدن به حمله به گریلاهای کردستان و نابودی کردها را هم در خود نمی‌دید. اگر اتحاد کردها شکل می‌گرفت رژیم ترکیه را از پای درمی‌آوردند."

 

آنان خواهان نابودی پ.ک.ک بودند اما اکنون پ.ک.ک جنبش بزرگ آزادیخواهی خلق‌های تحت ستم است

دوران کالکان در ادامه هدف رژیم ترکیه از عملیات نظامی را نابودی پ.ک.ک و از پای‌درآوردن مبارزه گریلایی بود. کالکان خاطرنشان کرد:"آیا در این کار موفق شدند؟ اول یگان‌های کوچک شکل گرفتند. در کل چند صد نفر. اما امروز دهها هزار نفرند. در آغاز تنها در مناطق مرزی همچون بوتان بودند و در برخی از عرصه‌های شمال کردستان دست به تحرک می‌زدند. اما امروز گریلا در چهاربخش کردستان در حال مبارزه است. پ.ک.ک اکنون جنبشی است که در تمام کردستان، خاورمیانه و جهان شهره خاص و عام است. در آمریکا، اروپا، آفریقا دهها تن با پرچم‌های پ.ك.ك به میادین می‌آیند. زنان، جوانان، دهها هزار نفر از مبارزه آزادیخواهی کردستان در شهرهای مختلف به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند و علیه استعمارگری جمهوری ترکیه شعار سر می‌دهند. میلیونها نفر رهبر آپو را می‌شناسند و سعی در عملی ‌نمودن اندیشه‌های وی دارند. اینگونه از مبارزه پ.ک.ک روحیه می‌گیرند و جسورانه علیه اشغالگران وارد عرصه مبارزه می‌شوند. پ.ک.ک مرزهای کردستان، خاورمیانه را درنوردیده و جنبش معاصر آزادیخواهی در تمام جهان است. این حقیقت نشان می‌دهد که ترکیه در نابودی پ.ک.ک و کردها با شکست تاریخی بزرگی روبرو شده است."

 

امید از پیروزی ارزشمندتر است؛ پ.ک.ک به امید خلق‌های تحت ستم در سرتاسر جهان مبدل شده است

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در پایان سخنان خود با یادآوری یکی از جملات رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان 'امید از پیروزی ارزشمندتر است' اظهار کرد:"جنبش آزادیخواهی کردستان در سرتاسر جهان اشاعه یافته و به امید تمام مستضعفین و خلق‌های تحت ستم مبدل شده است. این حقیقت بسیار باارزشتر از کنترل چند شهر است. این حقیقت سرشار از معنی و دارای ارزشی انقلابی است. لازم است این واقعیت را همیشه مد نظر قرار دهیم. پ.ک.ک دستاوردی چنین بزرگ را محقق کرده است. حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه در این مورد به شکست انجامید. پ.ک.ک با مبارزه‌ای صحیح و استفاده از جنگ انقلابی دستاوردهای بزرگی را برای آزادی خلق فراهم کرد. به همین دلیل حملات علیه پ.ک.ک با شکست مواجه شدند. دولت و رژیم ترک از این موضوع خشمگین‌اند. پ.ک.ک اکنون از هر زمان دیگری نیرومندتر و به آزادی نزدیکتر است. این امر به تمام سازمانها و نهادهای کردستانی هم نیرو می‌بخشد. حتی ی.ن.ک و پ.د.ک را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنان دیگر مثل سابق نمی‌توانند با خلق رفتار کنند. پ.ک.ک هر روز تحولات تازه‌ای را در کردستان شکل می‌دهد."