کالکان: پ.ك.ك ثمره‌ی مبارزات رهبر آپوست

دوران کالکان عضو شورای رهبری پ.ك.ك گفت: رهبری و پ.ک.ک را طبیعت زندگی به این سطح نرساندند، بلکه آنچه سبب شد پ.ك.ك به این حد برسد، شیوه‌ی رهبر آپو در فهم و تغییر در زندگی بود

دوران کالکان یکی از موسسان پ.ک.ک و عضو شورای رهبری آن، به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس آن با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد.

 

کالکان در ابتدای سخنانش اعلام کرد، "در ابتدا ۴۱ امین سال پ.ک.ک، یا عید حزبمان را به رهبر آپو، همه‌ی رفقا، خلقمان و دوستانمان تبریک می‌گویم. یاد همه‌ی شهدای قهرمانمان که با حاکی کارر آغاز و به رفقا دلال، آکتان و زکی رسیده است را گرامی می‌دارم. در ۴۱مین سال حزبمان که سال آزادی کردستان است برای همه‌ی کسانی که در حال مبارزه برای آزادی و دمکراسی هستند، آرزوی پیروزی دارم.

 

پ.ک.ک جنبش رهبری است

کالکان اعلام کرد، همان طور که می‌دانیم پ.ک.ک حزب و جنبش رهبری است. حزب شهیدان است.

 

رهبر آپو گفت: پ.ک.ک سازمانی است برای گرامیداشت و زنده نگه داشتن هاکی کارر. ما هم جنبشمان را همیشه جنبش رهبری دانسته‌ایم. ما هم در همین چهارچوب آنرا تشریح کردیم و به عضویت آن درآمدیم. خلق و رهبری و خودمان را یکی کردیم. پ.ک.ک هم شناسنامه‌ی خود را می‌شناسد، شناسنامه‌ی کرد آزاد، خلق آزاد، میهن آزاد. "پ.ک.ک خلق است و خلق اینجاست". برای درک شرایط ایجاد شده توسط پ.ک.ک، ابتدا باید این واقعیات را درک کرد.

 

کالکان به اصالت پ.ک.ک اشاره کرد و گفت: نباید پ.ک.ک را با سایر احزاب مقایسه کرد، نباید فکر کرد که به دلیل شرایط بخصوصی پ.ک.ک درست شد و پ.ک.ک را به شرایط مادی گره زد. اگر پ.ک.ک را اینگونه شرح دهیم این درک نکردن و نشناختن پ.ک.ک است.

 

حزب رهبری چیست؟

کالکان در ادامه گفت: پ.ک.ک حزب رهبریست و دارای حدود اصیل خود است. حزب رهبری چیست؟ یعنی اینکه پ.ک.ک دور یک میز درست نشده است، به دلیل توافق و یا بیانیه‌ی گروهی درست نشده است. پ.ک.ک جنبش توافق و بیانیه نیست، رهبر ما راه یک زندگی نو را نمودار کرده است. راه را برای ما مشخص کرده است. حزب رهبری یعنی اینکه راه تازه‌ای برای خود انتخاب کرده است. راههای دیگر را رد کرده و آنها را قبول نکرده است. برای این جامعه، برای زیردستان، برای زحمتکشان، کارگران، جوانان و برای خلق کرد راه زندگی آزاد و وجودی متفاوت انتخاب کرده است.

 

چرا حزب شهدا است؟

دوران کالکان در مورد معرفی پ.ک.ک توسط رهبر آپو که گفته است 'پ.ک.ک حزب شهداست' گفت: رهبر آپو گفته است پ.ک.ک حزب شهیدان است. سازمانیست برای گرامیداشت یاد هاکی کارر و سایر شهدا. این شهدا برای چه چیزی شهید شدند؟ آنها شهدای واقعی رهبری بودند. شهدای فلسفه، ایدئولوژی و تئوری رهبری بودند. آنها به شهدای راستی و زیبایی تبدیل شدند.

 

رستاخیز دوباره‌‌ی یک خلق

کالکان در مورد وجود رهبری گفت: وجود به شیوه‌ی رهبری، وجود خلقی را بیان می‌کند که می‌خواستند آنها را پاکسازی کنند. این وجود با شیوه‌ی خود در همه جا گسترش یافت و بر ضد تاثیرات مختلف پاکسازی ایستاد و مبارزه برای آزادی را آغاز کرد. این معنی وجودی رهبریست. این وجود رهبری سبب شد تا خلق کرد در وجود رهبری، وجود خود و آزادی و رستاخیز خود را ببیند.

 

خلق، پ.ک.ک را شناسنامه‌ی خود می‌دانند

کالکان در ادامه‌ی سخنانش گفت: در شخصیت رهبر، کرد آزاد، زن کرد آزاد، خلق کرد آزاد ایجاد شد. به همین دلیل خلق، پ.ک.ک را شناسنامه‌ی خود می‌داند. پ.ک.ک خلق است و خلق اینجاست. این گفته بسیار مهم و بامعنی است.

 

هیچ کس با گفتگو به این نتیجه نرسید که این گفته شعار ما باشد، جامعه با وجود رهبری و شهیدان آنرا احساس کرد. به همین دلیل این احساس و شعار فریادیست در مقابل همه‌ی دشمنان، و در مقابل همه‌ی حملات به این تفکر رسیده است که با این شعار بایستد و مقاومت کند. خود را به این سطح رساند و از خود دفاع کرد. به همین دلیل پ.ک.ک را شناسه‌ی خود می‌داند.

 

حقیقت رهبری

کالکان گفت: عبدالله اوجالان بعد از پاکسازیهای سالهای ۱۹۵۰ گفت: پاکسازی روشنفکری وفرهنگی. همچنین گفت: این پاکسازیها فقط قتل‌عام فرهنگی نبوده است، بلکه پاکسازی اساسی کرد بوده است. در میان آن پاکسازی فیزیکی، کشتار، آواره کردن، تبعید، اخراج و پراکنده کردن در تمام جهان، تغییرات دمگرافی و کوچاندن کردها به جاهای دیگر بوده است. اینها همه با هم انجام شدند. به همین دلیل باید در میان حملات پاکسازی بر خلق کرد به دنبال حقیقت و ویژگی رهبری گشت. تفکر زندگی آزاد رهبر آپو، اراده و شکوه، خصوصیاتش، زیباییهایش و ... به طور تصادفی درست نشده‌اند.حقیقت رهبری بر ضد پاکسازیی تا این حد وحشیانه، معنی انسان بودن، باور و اراده داشتن، سازماندهی و فعال بودن است. رهبر آپو همیشه وجود خود را اینگونه تشریح کرده است.

 

روش رهبر آپو آنرا به این سطح رساند

دوران کالکان در مورد روش رهبر آپو گفت: رهبری و پ.ک.ک را زندگی روزانه طبیعی به این حد نرسانده‌اند. برعکس آنچه پ.ک.ک را به این حد رساند، شیوه‌ی رهبر آپو و فهم و درک او بود. هوشمندی، ایدئولوژی و ویژگیهای زندگی او این شیوه و روش را پدیدار کرد. در مقابل جهانی که بر اساس نبود کرد ایجاد شده بود ایستاد. با شیوه‌ای آزاد کُرد را به این سطح رساندند و بزرگی و شکوه را پدید آورد. اکنون به این دلیل پ.ک.ک انقلاب آزادی کردستان است. این روشنفکری و فرهنگ بر ترکیه و جهان و انسانیت تاثیر گذاشت. همینکه مبارزات عمیقتر شد این تاثیر بیشتر نمایان می‌شود و تغییرات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

 

رهبر آپو گفت: اگر من جامعه‌ی کردها را با زندگی خودم و زندگی خود را برای آزادی جامعه‌ی کرد یکی نمی‌کردم نمی‌توانستم این واقعیات را اثبات کنم.

 

رهبری گفت: انسانیت از اینجا سر برآورد، جامعه اینجا بنیاد نهاده شد، ریشه آنها در اینجاست. من به دنبال این ریشه‌ها می‌گردم، انسانیت در این میان گم شده است. انسانیت در اینجا به دلیل تحمیل پاکسازی به کردها، گم شده است. با آزاد ساختن کردها من دوباره انسانیت را می‌یابم و زندگی آزاد ایجاد خواهم کرد.