تصویر

۲ هزار و ۲۲۷ نفر در حال مطالعه دفاعیات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هستند

تعداد گروه‌هایی از پ‌ی‌د که در حال خواندن دفاعیات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هستند، ۱۳۱ گروه است. در ۷ کانتون ۲ هزار و ۲۲۷ نفر دفاعیات اوجالان را می‌خوانند.

در شمال و شرق سوریه، درک دفاعیات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان رکن اصلی سیستم خودمدیریتی دموکراتیک است.

خواندن دفاعیات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سوی حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) نزدیک به یک سال است شروع شده است؛ این پروسه با هدف تحقق ایده‌ها و تفکر عبدالله اوجالان در زندگی روزمره شروع شده و در ۷ کانتون شمال و شرق سوریه تا امروز ادامه دارد.

«جامعه‌شناسی آزادی» بیشتر از همه خوانده می‌شود

گروه‌های مطالعه از نظر تعداد شرکت کنندگان متفاوت است. تعداد کل گروه‌هایی که حزب اتحاد دموکراتیک تشکیل داده است ۱۳۱ گروه است. هر گروه شامل ۱۵ الی ۲۰ نفر است. تاکنون در مجموع ۲ هزار و ۲۲۷ نفر در مطالعه و مباحثه دفاعیات شرکت کرده‌اند و همچنان حضور دارند. به همین دلیل هر روز بر تعداد افراد مشتاق افزوده می‌شود. هر شهر و منطقه‌ای طبق مقتضیات خود برنامه را به پیش می‌برد. از جمله دفاعیات «بحران تمدن در خاورمیانه و راه حل تمدن دموکراتیک» و «حفاظت از کوردها در برابر نسل کشی فرهنگی/مسئله کورد و راه حل ملت دمکراتیک» است اما آنچه در شمال و شرق سوریه بیشتر از همه خوانده می‌شود سومین دفاعیه با عنوان «جامعه‌شناسی آزادی» است.

به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد

در عین حال به دلیل ملیت‌های مختلف افراد شرکت کننده، دفاعیات هم به زبان کوردی و هم به زبان عربی خوانده می‌شود. همچنین این گروه‌ها اطلاعات و درک خود را به صورت مشترک با یکدیگر به اشتراک و مباحثه می‌گذارند. گروهی با خواندن کامل دفاعیات، بحث می‌کنند و گروهی دیگر دو روز در هفته دفاعیات را می‌خوانند و روز سوم موضوعی را انتخاب می‌کنند و سپس در مورد آن بحث می‌کنند.

سایر دفاعیات نیز خوانده خواهند شد

عبدالغنی اوس مدیر بخش اطلاع‌رسانی پ‌ی‌د یکی از افرادی است که در مطالعه دفاعیات مشارکت دارد. او تاکید کرد که هدف از مطالعه دفاعیات رهبر عبدالله اوجالان تغییر تفکر پدرسالاری به سمت تفکر دموکراتیک است و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «ما این گروه‌ها را تشکیل دادیم تا مدل خودمدیریتی دموکراتیک بهتر درک شود. ما دفاعیاتی را می‌خوانیم که در سراسر جهان شناخته شده است. اکنون به دفاعیه سوم با عنوان جامعه‌شناسی آزادی پرداخته‌ایم، زیرا به آن نیاز زیادی داریم. وقتی این دفاعیه تمام شود و توسط همه افراد خوانده شود، سایر دفاعیات نیز خوانده می‌شوند.»

«با تفکرات رهبر آپو خود را سازماندهی می‌کنیم»

عبدالغنی با بیان اینکه این دفاعیات باید به خوبی درک شود، همانطور که رهبر عبدالله اوجالان در دفاعیات خود می‌گوید ما نیز باید در زندگی خود تفکر را به عمل تبدیل کنیم و ادامه داد: «وقتی دفاعیات را می‌خوانیم، نباید فقط به صورت تئوریک صحبت کنیم. ما باید خود را بر اساس این دفاعیات به پیش ببریم. ما باید به دفاعیه‌های رهبر آپو اهمیت زیادی بدهیم، این در واقع یک شانس برای ما است. به همین دلیل باید از آنها صیانت کنیم و آنگونه که شایسته آنهاست زندگی و رفتار کنیم. در این راه، میل و اشتیاق زیادی از سوی مردم دیده می‌شود؛ بین مراحل اولیه دفاعیات خوانی با الان تفاوت وجود دارد. در ابتدا شناخت افراد زیاد نبود، اما اکنون همه ایده رهبر آپو را می‌شناسند و بر اساس آن خود را سازماندهی می‌کنند.»

«خودمدیریتی دموکراتیک را برای خود اساس قرار دهند»

عبدالغنی در پایان سخنان خود همه کسانی که هنوز دفاعیات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مطالعه و درک نکرده‌اند را مخاطب قرار داد و در ادامه سخنانش گفت: «به همه افرادی که در این گروه‌های دفاعیه خوانی جای گرفته‌اند توصیه می‌کنم این کارهایی را که از رهبری آموخته‌اند در عمل انجام دهند. همچنین همه کسانی که هنوز با فلسفه و تفکر رهبر آپو آشنا نشده‌اند، این فرصت فراهم است که مطالعه کنند. تفکرات رهبر آپو برای ما باید همچون هوا و آب باشد. فراخوان من به همه کوردهای جهان این است که با مطالعه افکار رهبر آپو خود را سازمان‌دهی کنند و سیستم خودمدیریتی دموکراتیک را برای خود اساس قرار دهند.»