الهام احمد: ما می‌خواهیم رژیم گام‌های جدیدی بردارد

الهام احمد، رئیس مشترک اداره روابط خارجی شمال و شرق سوریه گفت که آنها از رژیم دمشق می‌خواهند که گام‌های جدیدی بردارد و وارد روند تغییر و تحول شود.

نشست آنکارا و دمشق و نژادپرستی در ترکیه

الهام احمد، رئیس مشترک اداره روابط خارجی شمال و شرق سوریه با یادآوری اینکه دولت ترکیه پروژه اشغالگری مانند پیمان ملی دارد، تاکید کرد که برای دستیابی به توافق بین دمشق و آنکارا، لازم است ابتدا سرزمین‌های اشغالی سوریه را ترک کنند. الهام احمد اظهار داشت که انتظار دارند رژیم دمشق بر این شرط پافشاری کند.

الهام احمد، رئیس مشترک اداره روابط خارجه شمال و شرق سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات (ANF)، با یادآوری اینکه دولت ترکیه و دولت دمشق نیز با یک سیستم مرکزی اداره می‌شوند، گفت: «آنها به روی دموکراسی باز نیستند. در واقع، آنها برای تغییر باز نیستند. هر دو رژیم نه در مواجهه با حقوق بشر، نه حقوق مشروع مردم و نه حقوق مشترک مذاهب، در معرض تغییر نیستند.» احمد با اشاره به اینکه به همین دلیل در درون خود دچار مشکلات بسیار جدی هستند، ادامه داد: «آنها با جامعه خود و خلق‌هایی که در کشور خود زندگی می‌کنند تضادهای بسیار جدی و عمیقی دارند. دولت ترکیه با خلق‌های داخل کشور با مشکلات جدی مواجه است. به همین ترتیب، دولت دمشق نیز همین مشکل را تجربه می‌کند. تلاش‌هایی برای دستیابی به توافق بین دولت ترکیه و دولت دمشق وجود دارد. روسیه و عراق در اینجا نقش دارند. هر دیدار و توافقی که به عزت مردم سوریه لطمه بزند موضوع مذاکره می‌شود. دولت ترکیه در مراحل اولیه بحران سوریه با روش‌های مختلف در پرونده سوریه مداخله کرد. دولت ترکیه نیز با حملات نظامی از محدوده قرارداد آدانا فراتر رفت. سیاست اشغال و الحاق را اجرا می‌کند. دولت ترکیه و رژیم دمشق نیز ساختار را تغییر دادند. آنها به روی دموکراسی باز نیستند. آنها آرمان و حقوق مردم را به رسمیت نمی‌شناسند. این حقوق را از هر جهت پایمال می‌کنند. دولت ترکیه سال‌ها از گروه‌های تبهکار حمایت کرده و خود را حامی مردم سوریه معرفی کرده است. اکنون او پیام‌های توافقی را برای دولت دمشق ارسال می‌کند. سوریه می‌خواهد بار خود را کم کند و دولت ترکیه می‌خواهد از شر مهاجران خلاص شود. سوریه نیز در تلاش است تا موجودیت خود را دائمی کند. در این راستا او می‌خواهد توافق‌های قدیمی را احیا کند. بنابراین او می‌خواهد بار دیگر وارد خاک سوریه شود. می‌خواهد این کار را با عملیات نظامی جدید انجام دهد. اما واضح است که موانعی برای توافق این دو وجود دارد. زیرا نه دولت ترکیه و نه دولت دمشق استقلال تصمیم‌گیری خود را ندارند. مشکل سوریه اکنون به یک مشکل بین‌الدولی تبدیل شده است و آنها بر تغییر جمعیتی اصرار دارند. بنابراین، امنیت و منافع مردم سوریه باید در درجه اول مورد توجه قرار گیرد. از این نظر، خروج دولت ترکیه از خاک سوریه باید اولین شرط توافق باشد. جدای از آن، توافقاتی که قرار است انجام شود نه تنها به نفع مردم شمال و شرق سوریه، بلکه به نفع همه مردم سوریه نخواهد بود.»

«دولت ترکیه باید مکان‌هایی را که اشغال کرده است ترک کند»

الهام احمد با یادآوری اینکه دولت ترکیه در چارچوب میثاق ملی پروژه اشغالگری دارد، خاطرنشان کرد که امروز برای دستیابی به توافق بین دو رژیم باید شرایط زیادی فراهم شود. الهام احمد گفت: «قبل از هر چیز باید مناطق سوریه را که اشغال کرده است ترک کند و به نظر می‌رسد رژیم سوریه بر این شرط اصرار دارد. اکنون وقتی این دو رژیم به توافق می‌رسند، مشکلات مشترکی وجود دارد که ابتدا به آنها رسیدگی می‌کنند. یکی از این مشکلات رایج، مشکل خلق‌ها است. این فقط مشکل شمال و شرق سوریه نیست، شمال و غرب سوریه نیز شامل این موضوع می‌شود. به عبارت دیگر، مناطق تحت اشغال ترکیه، منطقه شمال و شرق سوریه است. برخی از مناطقی که اکنون توسط دولت ترکیه اشغال شده است مناطقی هستند که از مناطق تحت سلطه دولت دمشق خارج شده‌اند. در واقع برای هر دو کشور بار سنگینی است که این مشکلات را در میان خود حل کنند.

«بازگشت به روابط قبلی خطرناک است»

به طور کلی وقتی صحبت از منافع دولت‌ها می‌شود، منافع مردم و جوامع اهمیت چندانی ندارد. دولت‌ها در واقع این را سرکوب و نادیده می‌گیرند. این به ویژه برای کسانی که آنها را مخالف می‌بینند صدق می‌کند. دولت ترکیه شمال و شرق سوریه را مخالف خود می‌داند، دولت دمشق نیز شمال و شرق سوریه و هم شمال غرب سوریه را مخالف خود می‌داند. بر این اساس اگر ذهنیت آنها بازگشت به گذشته باشد، البته این امر خطرات زیادی دارد. روابط قبلی آنها در چارچوب نادیده گرفتن حقوق مردم بود. منافع رژیم در اینجا بسیار برجسته‌تر است. منافع مردم به منصه ظهور نمی‌رسد. این امر خطرات بزرگی را به همراه دارد.

راه‌حل بدون پوشش تمامیت سوریه امکان‌پذیر باشد

اما ما یک بار دیگر می‌گوییم که اگر قرار است راه‌حلی وجود داشته باشد، باید کل سوریه را پوشش دهد. علاوه بر این، البته تحریم‌های سوریه نیز بر روابطی که سوریه با هر کسی از خارج ایجاد خواهد کرد، تأثیر می‌گذارد. البته ما می‌خواهیم رژیم گام‌های جدیدی بردارد و تغییر کند. اگر کسانی که رژیم آنها را جنایتکار می‌داند به خانه‌های خود بازگردند، همه آوارگان به خانه‌های خود بازگردند و دولت ترکیه مناطق تحت اشغال ترکیه را ترک کند، اگر این رویکرد باشد، البته مشکل سوریه حل خواهد شد.»

روسیه توسعه روابط را تشویق می‌کند

الهام احمد با اشاره به اینکه «مسیر توسعه» توافق شده در مذاکرات اردوغان و بغداد قرار است از خاک سوریه یا آن سوی مرز عبور کند، گفت که انتظار می‌رود بغداد، آنکارا و دمشق از آن بهره ببرند. الهام احمد ادامه داد: «سوریه با عراق همسایه است، بنابراین گروه‌های خشونت‌طلب بین این دو کشور رفت و آمد زیادی دارند. باز هم اکثر تجارت در این جاده‌ها انجام می‌شود. البته تمام اینها مشکل است. اگرچه عراق می‌خواهد در اینجا نقش ایفا کند، اما عموماً قدرت کافی برای تبدیل شدن به یک نیروی راه‌حل را ندارد. تا چه حد می‌تواند در اینجا نقش داشته باشد، دشواری‌های زیادی در پیش است. در واقع روسیه می‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد. روسیه پس از جنگ اوکراین، وارد وضعیت نسبتاً دشواری شد. جنگ سوریه بار آن را سنگین‌تر کرده است، اما روسیه از آن سودی نبرده است. ما نمی‌دانیم که آیا روسیه برای هر دو طرف شرایطی دارد یا خیر. اما او می‌خواهد بار خود را سبک کند. در نتیجه روسیه نیز مسئول پرونده سوریه است. بنابراین تا حدودی این مسئولیت را بر عهده گرفته است. با این حال، جنگ در خاورمیانه در حال گسترش است. مشخص نیست هر لحظه در لبنان، در مرز سوریه چه اتفاقی خواهد افتاد. هر لحظه ممکن است فوران کند. هر تغییری که در لبنان رخ دهد، سوریه را از نزدیک تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد پرونده سوریه را ببندد. او می‌خواهد به موضوع مخالفان پایان دهد. با این حال، ما معتقدیم که این یک راه‌حل موقت است، درست مانند شهر درعا. تا زمانی که روسیه راه‌حلی دائمی در نظر نگیرد، این زخم همیشه باز خواهد ماند و به خونریزی ادامه خواهد داد.»

مردم سوریه باید متحد شوند

الهام احمد، رئیس مشترک روابط خارجی شمال و شرق سوریه با اشاره به ناراحتی ناشی از اظهارات پس از مذاکرات دولت ترکیه و دولت دمشق، افزود: «نژادپرستی در جامعه دولتی ترکیه در سطوح بسیار خطرناکی قرار دارد. مهاجران سوری در جامعه ترکیه آمیخته شده‌اند و فرصت‌های شغلی زیادی را کسب کرده‌اند، اما همه تبلیغات برای ترک‌بودن باعث ایجاد نفرت و کینه شدید علیه سایر مردم می‌شود. به این ترتیب زمینه جنگ داخلی را فراهم می‌کند. آنچه در برابر آوارگان سوری انجام می‌شود نتیجه این سیاست است. این سیاست علیه کوردها نیز انجام می‌شود. امروز مهاجران سوری به زور از ترکیه اخراج می‌شوند. روستاهایی در عفرین ساخته می‌شوند، به ویژه روستاهایی که ساختار جمعیتی را تغییر خواهند داد. آنها کوردها را از سرزمین‌هایشان بیرون می‌کنند و عرب‌هایی را که از خارج آورده‌اند جایگزین آنها می‌کنند. اکنون اعراب را مجبور می‌کنند در آن روستاها ساکن شوند. این به خودی خود جرم است، ما باید پاسخگو باشیم و باید فورا جلوی آن گرفته شود. این استفاده ابزاری از مهاجران جنگی است. این وضعیت برای همه مردمی که در سوریه در درون یک اتحاد زندگی می‌کنند، برای حل بحران سوریه و برای عزت مردم سوریه مهم است. این به معنای پایان تجارتی است که بر رو خلق‌ها انجام می‌دهند.»

ما یک پروژه برای پناهندگان داریم

الهام احمد با اشاره به اینکه پروژه‌ای برای حل معضل پناهجویان دارند، افزود: «این را قبلاً هم گفته‌ایم، ما پروژه‌ای برای حل مشکل پناهندگان داریم و منطقه ما منطقه‌ای است که این افراد می‌توانند در آن پناه بگیرند. سازمان ملل متحد باید یک کانسپت برای اداره خودمدیریتی داشته باشد. اردوغان هر بار که اسد را به ترکیه دعوت می‌کند، این در واقع خطاب به جامعه در داخل ترکیه است. آنها در ترکيه نژادپرستی را به شدت تشويق کردند و اینک می‌خواهند مردم را با اين روش آرام کنند. یعنی با این نوع اظهارات، به مردم در داخل ترکیه نشان می‌دهد که در تلاش است تا پناهجویان را به کشورشان بازگرداند.»