تصویر

ما با ترانه‌ها و رقص خود پاسخ نسل کشی فرهنگی دشمن را خواهیم داد

گروه‌های شرکت کننده در جشنواره شهید بَرچَم در شهر کوبانی اظهار داشتند که روح ملت دموکراتیک در این جشنواره تحقق می‌یابد و همه خلق‌ها جایگاه خود را در آن خواهند یافت.

جشنواره شهید برچم

در ۶ سپتامبر دومین جشنواره شهید بَرچَم با پیشاهنگی مرکز فرهنگ و هنر زنان هلال زرین با حضور ۳۲ گروه هنری شامل سرود، رقص، تئاتر و صنایع دستی مادران و نقاشی آغاز شد. این جشنواره در طی روز در مرکز فرهنگ و هنر باقی خدو برگزار می‌شود و برنامه هنری شب‌ها هم در میدان شهید عگید ادامه می‌یابد. همه خلق‌ها و گروه‌های ساکن در شمال و شرق سوریه در این جشنواره شرکت دارند. در این رابطه گروه‌های حاضر با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

رَهَف زلفو از خلق کورد و گروه ستِرا زِرین با بیان اینکه اجرای آهنگ روی صحنه و در شهر کوبانی متفاوت است، گفت: «همان‌طور که می‌دانید این دومین جشنواره شهید بَرچَم است و ما به عنوان گروه ستِرا زِرین در هر دو جشنواره شرکت کرده‌ایم. اولین جشنواره در شهر حلب بود، این دومین دوره جشنواره نیز در شهر کوبانی است. اجرای برنامه در شهر مقاومت، در شهر آریناها حس متفاوتی دارد و برای ما معنای بزرگی دارد.»

رَهَف زلفو بیان کرد بعد از انقلاب، روژاوا در همه عرصه‌ها پیشرفت کرده است؛ به ویژه در عرصه هنر، هنری که با دستان زنان آغاز شد و همچنان با دستان زنان به پیش می‌رود. او ادامه داد: «در انقلاب روژاوا، زنان نقش خود را در همه زمینه‌ها ایفا کردند و در هر حوزه‌ای  خود را به عنوان پیشاهنگ مطرح کردند. حالا زن‌ها قدم‌های محکمی در عرصه هنر برداشته و با آن قدم، ذهنیت خود را تغییر داده‌اند. با این قدم، اکنون زنان می‌توانند در همه زمینه‌ها حضور داشته باشند. زن توانست در همه زمینه‌ها خود و شخصیت خود را بروز دهد و در برابر ذهنیت سلطه مقاومت کند.»

«خواندن در کوبانی طعم بسیار متفاوتی دارد»

رَهَف زلفو در پایان، هدف جشنواره را احیای فرهنگ به دست زنان دانست؛ او تاکید کرد فرهنگی که هر روز مورد هجمه و حمله دشمنان قرار می‌گیرد باید به کمک و با دستان زنان صیانت شود و گفت: «زن می‌تواند با ابزار و آثارش، با زیبایی و هنرش جایگاه درست خود را در فرهنگ بگیرد و این کار را به خوبی انجام دهد. ما عشق و مراتب قدردانی خود را به مردم کوبانی تقدیم می‌کنیم که همه در کنار ما ایستادند و از ما استقبال کردند. ما از کمیته سازماندهی برای نمایش روح ملت دموکراتیک به تمام جهان تشکر می‌کنیم. من از دوران جوانی برنامه اجرا می‌کردم اما در شهر کوبانی احساساتم متفاوت است، کوبانی شهر مقاومت است و به لطف مقاومت کوبانی صدای کوردها در سراسر جهان شنیده شد. اینجا احساساتم بسیار متفاوت است.»

لوسناک کفوریان عضو مجلس خلق ارمنی شمال و شرق سوریه و از خلق ارمنی، با بیان اینکه به عنوان یک ارمنی به شرکت در چنین جشنواره‌ای بسیار افتخار می‌کند، گفت: «از طریق این جشنواره‌ها، زنان می‌توانند فرهنگ محلی خود را بیان کنند و از آن صیانت کنند و به مردم خود منتقل کنند. این جشنواره از ۶ سپتامبر آغاز شد و تمامی خلق‌ها و گروه‌های شمال و شرق سوریه در آن شرکت کردند. این جشنواره قدرت زن را در جامعه، در هر صحنه و در میان هر خلقی به نمایش می‌گذارد. ما به عنوان خلق ارمنی با تئاتری با عنوان «هی» در جشنواره شرکت کردیم. در این نمایش، حالات شاد، عصبانی و غمگین زن تجربه می‌شود، زیرا زن می‌تواند همه چیز را در درون خود پنهان کند.»

«ما با قدرت زنان ارمنی از فرهنگ خود محافظت خواهیم کرد»

لوسناک کفوریان همچنین گفت: «با برگزاری این جشنواره در کوبانی ثابت می‌کنیم که فرهنگ ارمنی ما هنوز زنده است و نمرده است. به عنوان بخشی از ارمنستان با این جشنواره‌ها، فرهنگی که در سال ۱۹۱۵ می‌خواستند از بین ببرند، احیا می‌شود. ما در حال مدرنیزه کردن آن هستیم. آن تاریخ، تاریخ نسل کشی ارامنه بود و آنها می‌خواستند این نسل‌کشی را در شخص زنان انجام دهند. اکنون باز هم دولت ترکیه می‌خواهد فرهنگ ارمنی را به هر طریقی از بین ببرد. من از همه زنان می‌خواهم که با تکیه بر قدرت زنان، به اوج فرهنگ خود برسیم.»

فاطمه مَمادا از گروه رقص ویان سوران عفرین نیز صحبت کرد و گفت: «با رقص‌های منطقه ایدر اجرا خواهیم کرد. حدود ۳ ماه است که آموزش رقص خود را ادامه می‌دهیم و اکنون هم با کمال میل از این جشنواره استقبال می‌کنیم، ما در شهر کوبانی آواز می‌خوانیم و از آن بسیار خوشحالیم. ما با آواز و رقص خود به کشتار و سرکوب دشمنان پاسخ می‌دهیم.»