ما برای بالا بردن سطح زبان خود مبارزه خواهیم کرد

دانشجویان و اساتید دانشگاه کوبانی اظهار داشتند که سطح زبان خود را ارتقا داده و از زبان خود صیانت خواهند کرد.

در اول جولای مراسم سمپوزیوم و جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه کوبانی گروه زبان و ادبیات کوردی برگزار شد. در این سمپوزیوم موضوعاتی چون فرهنگ، زبان و فولکلور کوردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سمینارهایی ارائه شد. پروفسور جلیله جلیل نیز از طریق اسکایپ به سمپوزیوم پیوست.

در طی مراسم فارغ‌التحصیلی، دانشجویانی که تحصیلات خود را به پایان رساندند در تراس دانشگاه گرد هم آمدند و پروژه‌های فارغ‌التحصیلی خود را به عموم ارائه کردند.

شروان مسلم رئیس مشترک دانشگاه کوبانی در خصوص جشن فارغ‌التحصیلی و سمپوزیوم صحبت کرد و با بیان اینکه همواره برای حفاظت از فرهنگ و زبان کوردی مبارزه خواهیم کرد، گفت: «سمپوزیوم صیانت از فرهنگ و زبان کوردی در ساعت ۱۴ در دانشگاه کوبانی و به مدت سه روز آغاز شد. همزمان پروژه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. پروژه‌های دانشجویان بیشتر در مورد توسعه فرهنگ و زبان کوردی است. علاوه بر این در این مراسم، آوازها و اجراهای فولکلور نیز ارائه شد که در آن فرهنگ کوردی به منصه ظهور رسید.»

شروان مسلم با بیان اینکه مدرنیته نسل جدید را از فرهنگ خود بیگانه کرده است، ادامه داد: «روز اول سمپوزیوم توسط پروفسور جلیله جلیل آغاز شد که مبارزه بی نظیری را برای توسعه فرهنگ و زبان کوردی انجام داده است. بعداً دانشجویان پروژه‌های فارغ‌التحصیلی خود را هم در سالن و هم در تراس دانشگاه ارائه کردند. آواز نیز ارائه شد. امید ما این است که دانشجویان ما سطح تحقیقات خود را در مورد توسعه زبان خود بهبود بخشند و زبان خود را به بالاترین سطح برسانند.»

دانشجو دلوین احمد در مورد پروژه فارغ‌التحصیلی خود صحبت کرد و گفت: «ما به پایان تحصیل خود رسیده‌ایم و پروژه‌های فارغ‌التحصیلی خود را ارائه می‌دهیم. به طور کلی، به عنوان دانشجویان دانشکده ادبیات، پروژه‌های ما در مورد زبان و ادبیات کوردی است. در پروژه‌های خود در مورد زبان‌شناسی، ما اغلب در مورد گویش‌های مناطقی مانند کوبانی، عفرین و سایر کانتون‌ها صحبت می‌کنیم. بیشتر پروژه‌ها دارای مقایسه و ارزیابی هستند. پروژه فارغ‌التحصیلی من ارتباط بین زبان کوردی و عربی بود.»

شارا عبدو دانشجوی گروه زبان و ادبیات کوردی نیز صحبت کرد و گفت: «در این سمپوزیوم بیشتر بر روی گروه زبان و ادبیات کوردی تاکید شد و پروژه‌های خود را یکی یکی ارائه کردیم. موضوع پروژه من زبان‌شناسی است. به لطف چنین سمپوزیوم‌هایی، ما بیشتر از فرهنگ خود و به ویژه فولکلور کوردی آگاه می‌شویم. پروژه‌های ما بیشتر بر توسعه زبان کوردی متمرکز است و برای حفاظت از زبان خود خواهیم جنگید.»