تصویر

نمایشگاه کتاب شهید هَرَکُل

هشتمین نمایشگاه کتاب شهید هَرکُل با شعار «کتاب‌خوانی را سبک زندگی کنیم» با علاقه فراوان در تالار زانا در شهر قامشلو ادامه دارد.

به یاد حسین چاویش (هَرَکُل) نمایشگاه کتاب شهید هرکُل در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۷ برگزار شد. برنامه‌های کاربردی زیادی برای این رویداد وجود دارد. بسیاری از کنشگران و روشنفکران به این برنامه‌ها می‌پیوندند.

این نمایشگاه به یاد روشنفکر، نویسنده و شهید حسین چاویش (هرکُل) برگزار می‌شود. این برنامه به مدت ۸ روز ادامه دارد. بسیاری از انتشارات روژاوا کوردستان و هر چهار بخش کوردستان در این نمایشگاه شرکت کردند. بسیاری از برنامه‌ها از جمله امضای کتاب نویسندگان در برنامه نمایشگاه شهید هرکُل گنجانده شده است. سمینارهای نیمه حرفه‌ای مروان برکات و لیلا امیری از روز دوم سمینار ادامه یافت. کتاب‌هایی که به گویش های سورانی و کرمانجی نوشته شده‌اند نیز در این فهرست جای دارند. ضمناً کتاب‌های زبان خارجی به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و روسی نیز ارائه می‌شود. کتاب‌هایی که به شهروندان متقاضی نمایشگاه شهید هَرَکُل ارائه می‌شود، کتاب‌های تاریخی، فرهنگی، ادبی و فرهنگ‌های زبان رایج در منطقه است.

۵۴ مؤسسه انتشاراتی از شمال و شرق سوریه که به زبان‌های کوردی و عربی منتشر می‌کنند به این طرح پیوستند. ۲۱ ناشر از خارج از روژاوا کوردستان در نمایشگاه شهید هرکُل شرکت کردند. بسیاری از مؤسسات انتشاراتی در باکور کوردستان و ترکیه نیز به دلیل سیاست ممنوعیت دولت اشغالگر ترکیه نتوانستند در نمایشگاه شرکت کنند، ولی با کتاب‌هایش در قالب غرفه‌ای مشارکت کرد. این انتشارات که با نام آرام در باکور کوردستان عمدتاً دفاعنامه‌ها و تفسیرهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را منتشر می‌کند، در سومین روز غرفه خود را افتتاح می‌کند. ناشران کشورهای عربی مانند عراق، مصر، لبنان، امارات و کویت نیز کتاب‌های زیادی از نویسندگان سرشناس عرضه کرده‌اند.

برخی از ناشران دمشق به دلیل عدم اجازه دولت دمشق نتوانستند به این ابتکار بپیوندند. کسانی که در نمایشگاه شرکت کردند، جای خود را زیر چتر انتشارات اوگارِد (Ugared) می‌گیرند. بسیاری از مؤسسات انتشاراتی که در دمشق چاپ می‌کنند در این نمایشگاه شرکت کردند و کتاب‌های نویسندگان دمشق نیز عرضه شدند. بسیاری از مؤسسات انتشاراتی به دلیل فشار دولت دمشق نتوانستند در این نمایشگاه شرکت کنند. مؤسسات انتشاراتی شرکت‌کننده در نمایشگاه شهید هرکُل از دمشق به شرح زیر است:

 

- مؤسسه انتشارات دار الاوغارد

- مؤسسه انتشارات دار تقویل

- مؤسسه انتشارات کنعان

- مؤسسه انتشارات آرام

- مؤسسه انتشارات شرکت المقلوات (لبنان)

- مؤسسه انتشارات دار عصریه

- مؤسسه انتشارات مندوه عدوان

- مؤسسه انتشارات دار ایکوان

- مؤسسه انتشارات دار علاالدین

- مؤسسه انتشارات نور حرّان

-مؤسسه انتشارات دارالحوار

- مؤسسه انتشارات نورالصباح

- مؤسسه انتشارات داریل مقدم

 

ناشران شرکت‌کننده در آغاز نمایشگاه شهید هرکُل:

 

- هیوار - اوگادت - تقویل (شام)

- متواصل - بداء (لبنان)

- اوستا - دارا - کتاب کوردی - آرام - نوبهار (باکور کوردستان)

 

منبع: روزنامه روناهی