تصویر

‌«زنان کورد هم به پیشاهنگ انقلاب تبدیل شدند و هم به داعش پایان دادند»

پیمان علوش اعلام کرد که زنان کورد در مقابل هرگونه سلطه‌گری قیام کرده و در روژاوا انقلاب را ایجاد کردند، او همچنین اشاره داشت که زنان کورد هم به پیشاهنگ انقلاب تبدیل شدند و هم به داعش پایان دادند.

انقلاب ۱۹ جولای

زنان در طول تاریخ در مقابل سلطه‌گری و ذهنیت اقتدارگارایانه مردسالار، همیشه مقاومت کرده و این مقاومت نیز به آسانی انجام نشده است. مثال این امر نیز ژينا امینی، زیلان‌، سکینه، بریتان و شیلان است. با مقاومت تاریخی خود، حملات سلطه‌گران را از میان برداشته و راه آزادی زنان را نشان دادند.

پس از ظهور تمدن دولتی نیز، دمکرات‌های بسیاری به منصه ظهور رسیدند اما همیشه از سوی سلطه‌گری از میان برداشته شدند. علیرغم اینکه آن انسان‌های دمکرات، عدالت و برابری اجتماعی را عملی می‌کردند، همیشه از سوی سلطه‌گری و فکری که تنها ذهنیت خود را قبول دارد، از میان برداشته می‌شدند.

در تاریخی دور و دراز، پس از اینکه بسیاری از قیام‌های کوردها از سوی حکومت‌ها و استعمارگران سرکوب شد، اینبار جنبش آزادی کوردستان قیام کرد. رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با گفتن ‌«کورستان وجود دارد و اشغال شده است» برای جنبش آزادی پیشاهنگی کرد.

در روژاوای کوردستان در ۱۹ جولای ۲۰۱۲ انقلاب رخ داد. زنان در روژاوا از جنبه‌های نظامی،‌ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و هنری پیشاهنگی کردند و سیستمی دمکراتیک را بنیان نهادند. بدین صورت ۱۹ جولای که به عنوان انقلاب زنان عنوان می‌شود‌، از همین مقاومت سرچشمه می‌گیرد.

پس از انقلاب روژاوا، که با پیشاهنگی زنان آغاز شد، زنان خود را سازماندهی کرده و اثبات کردند که می‌توانند جامعه را مدیریت کنند. هَورین خلف و یوسرا درویش و بسیاری دیگر از زنان مثال‌های این امر می‌باشد.

عضو شورای هماهنگی کنگره استار کانتون فرات، پیمان علوش در ارتباط با انقلاب روژاوا که با پیشاهنگی زنان آغاز شده است، با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

 

‌«انقلاب روژاوا، میراث ۵۰ ساله جنبش آزادی‌خواهی کوردستان است‌‌»

پیمان علوش این روز را به تمام خلق، زنان،‌ جوانان و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان،‌ تبریک گفت و بیان داشت‌: ‌«ما این انقلاب را به رهبر خود، شهدا و خلق خود تبریک می‌گوییم، به گریلاهایی که در دشوارترین و سخت‌ترین شرایط دربرابر اشغالگری و فاشیسم مقاومت می‌کنند، تبریک می‌گوییم. انقلاب ۱۹ جولای با خود رستاخیز، روزی نوین و تاریخی جدید را ایجاد کرد. آن تاریخ نیز برای تمام کوردها به یک تولد نو تبدیل شده است. هرچند قیام در کوردستان از سوی روسای ایل و میرهای بسیاری انجام شده باشند نیز، اما با گذر زمان از سوی اشغالگری از میان برداشته شدند. این نیز بدلیل خیانت و سلطه‌گری صورت گرفته و اینکه انقلاب را بر بنیادی که از قبل آن را آماده کرده باشند ایجاد نشده بود، اما انقلاب روژاوا کاملا برعکس این امر می‌باشد، دارای میراث ۵۰ ساله مبارزه رهبر آپو و مبارزه رهروان در کوهستان‌های آزاد می‌باشد و برهمین اساس، بنیانگذاری شده است. رهبر آپو نیز به‌ویژه برای زنان، معیار و تز تعیین کرد و زنان نیز به پیشاهنگان انقلاب مبدل شدند.‌»

‌«زنان برای تمام بخش‌های جامعه به پیشاهنگ مبدل شدند»

پیمان علوش اعلام کرد که زنان در مقابل سیستم نژادپرست و سلطه‌گر مبارزه کردند و انقلاب چنین ایجاد شده است، او گفت‌: ‌«زنان به خیابان‌ها آمده و پرچم آزادی را برافراشتند. با پیشاهنگی زنان تمام بخش‌های جامعه بنا شدند، نهاد‌های بسیاری که از حقوق زنان دفاع کنند ایجاد شدند.

فلسفه ‌«ژن ژيان آزادی» جهانی شده و زنان با آن پیشاهنگی کردند، اینگونه شعار «ژن ژيان آزادی» در سراسر خاورمیانه و کوردستان اشاعه یافت و به فلسفه زندگی تبدیل شد. همانگونه که در روژهلات کوردستان و ایران به پیشاهنگی زنان، شعار ‌«ژن ژيان آزادی» بسیار گسترش یافت.‌»

‌‌«زنان کورد با نیروی خود به داعش پایان دادند»

پیمان علوش توجه‌ها را به مقاومت زنان در جنگ کوبانی معطوف داشت و گفت‌:‌‌ ‌«زنان کورد در مقابل تبهکاران داعش جنگیدند و به ترور پایان دادند. زنان در عرصه‌ اجتماعی خود را اثبات کردند و راه آزادی، فکر و فلسفه رهبر آپو را اساس گرفتند.

هر زنی که پیشاهنگ این انقلاب می‌باشد، توسط فاشیسم هدف قرار می‌گیرد، شهید نوژیان و زهرا مثال این امر می‌باشند. ما این روز با معنا را به تمام خلق‌ها و رهبر خود تبریک می‌گوییم. هر چهار بخش کوردستان را فرامی‌خوانیم که بیش از پیش سطح مبارزه خود را ارتقا دهند،‌ تا بتوانیم انقلاب ۱۹ جولای را هر روز نوسازی کنیم.‌»